"התקרית מול חופי האמירויות עולה בקנה אחד עם הקו המתריס שאיראן רוצה לקדם, זו זירה מאוד אטרקטיבית", כך הסביר הבוקר (רביעי) פרופ' עוזי רבי מאוניברסיטת תל אביב בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב, "באירוע המדובר ניתקו בעצם את ההגאים של הספינה, הדברים הללו משולבים בפעולות סייבר שמשבשות אותם".

הוא הדגיש ב-103FM כי הספינות הוגדרו אז במצב של אובדן שליטה. "במצב כזה, חמושים יכולים לעלות על הסיפון שלה, או להשבית אותה בדרך כזו או אחרת, וזה מה שקרה באירוע המדובר, עפ"י הדיווחים השונים", אמר, "צריך לשאול פה שאלה מתמיהה - האם איראן מבקשת לייצר סוג של מתקפה חסרת תקדים שמעוררת את העולם כנגדה? אני חושב שיש כאן גם וגם. יש קו מתריס מכיוונה של איראן, היא די מצפצפת במידה רבה על חלק מהנהלים וכאן מדובר בחופש שיט בין לאומי".

המגישים ציינו כי "זו זירה יותר נוחה לכן איראן בוחרת בה", והמומחה השיב: "כן, גם ישראל צריכה לשאול את עצמה אם לא פותחים פה דלת למקום שאין ממנו חזור. איראן עם כוחות הצי של משמרות המהפכה גילתה בעצם במפרץ הפרסי, בעומאן בעיקר, סוג של יכולת לעשות או לגבות מחירים דרך שיבוש מהלכים כלכליים בין לאומיים". לדבריו, האיראנים יכולים להראות דברים רבים דרך הים, בהם פנייה לארה"ב במטרה להדגיש כי אי חתימת הסכם באופן מידי - עולה במחירים של חוסר יציבות".

ולהשיג את חוסר היציבות בצורה די פשוטה, כי מדובר בעיקר בפגיעה בכלכלה.
"אם אתה רוצה לצאת במסע עונשין על מה שישראל עושה לחיזבאללה או בלבנון ובסוריה, אתה יכול לעשות זאת כך".

למה האיראנים יכולים לעשות שם כמעט כל מה שהם רוצים.
"יש שם נמל בית של איראן, זה דבר שמגביר או משכלל את מגוון הפעולות שלה, היא לא צריכה לפעול ברמה הקונבנציונלית. אפשר להפעיל מלחמות סייבר, לייצר הרבה עמימות".

יוכפז ודוידוב תהו - איפה הצי האמריקאי, ופרופ' רבי השיב: "על זה אני מדבר הרבה זמן, מה שאנחנו רואים מפה לא רואים משם. אם אני נכנס למחשבה של איראן, כשהנשיא יעלה, איך שהבחור רואה את הדברים זה אחרת לחלוטין ממה שלדעתי מוח מערבי הגיוני מסוגל לחשוב, איראן רואה שדה של הזדמנויות". לדבריו, ממשל ביידן נראה בעיני איראן כבשל לסחיטה, האמריקאים אומרים בכול מקום שפניהם לא למזרח התיכון ומה שעושים להם האירנים זה בית ספר".

"מדובר בניהול סיכונים מצידה של איראן", הדגיש המומחה, "יש פה שלב שאיראן החליטה במודע להעלות את רמת הסיכונים, משום שהיא חשה שיש ואקום רב במזרח התיכון, מצב שמאפשר לה להעלות הילוך, וכשמסתכלים מסביב ורואים את העניין של הממשל האמריקאי שנסוג, וקריסה של מדינות ערביות".

חיילים אמריקאים באפגניסטן (צילום: רויטרס)
חיילים אמריקאים באפגניסטן (צילום: רויטרס)

בהמשך הראיון, הוא נתבקש להתייחס לסוגייה הזו בהקשר לממשלה החדשה בישראל, ולשאלה - האם מדובר בנקודת תורפה. "איראן בעצם בודקת ומותחת את החבל, זה חלק אינטגרלי מתוכנית הפעולה", אמר, "מה שבנט אמר נכון מאוד - אתה יכול להעלות מנופים דיפלומטיים, אבל אם תחבר את ישראל רק לעניין הדיפלומטי אתה תאבד את כוח התמרון שלך, לכן כל מה שאמר אולי נכון, איראן מחכה לראות כיצד ישראל יכולה להסמיך מעשה לאמירה". לדבריו, אי עשיה בהמשך להתבטאות עלול להיתפס כחולשה. הוא סיכם: "צריכים להיות אחראיים בהתנהלות מול איראן, משום שחייבים לקיים את מה שמבטיחים.