משרד הבריאות עדכן היום (רביעי) את נתוני התחלואה בקורונה בישראל, מהם עלה כי 3,280 מקרי קורונה מאומתים חדשים אותרו ביממה האחרונה. שיעור הבדיקות החיוביות עומד על 3.34% ומקדם ההדבקה ירד מעט ועומד על 1.31. סך החולים הפעילים בישראל עומד על 24,076, בהם 236 במצב קשה ו-49 מונשמים. מספר הנפטרים הכולל עלה ל-6,497. 

ראש הממשלה, נפתלי בנט, התייחס הבוקר לעלייה בתחלואה ולהחלטות קבינט הקורונה בביקור שערך לרגל פתיחת מתחם החיסונים של שירותי בריאות כללית בסינמה סיטי בירושלים. "ישראל אזרה אומץ ואנחנו הראשונים בעולם שמתחסנים בחיסון המשלים, החיסון השלישי", אמר בנט בפתח דבריו, והוסיף: "זה לא דבר מובן מאליו, זו החלטה מקצועית, אבל חיונית כדי לנסות להימנע מאמצעים יותר קשים".

בנט הוסיף: "הנה הסיפור בצורה הכי פשוטה: המטרה שלנו היא לשמור על ישראל פתוחה אבל לא להגיע למצב שבתי החולים, חלילה, יצטרכו להגיד: ׳אין לנו מקום׳. זה לא יכול לקרות במדינת ישראל. המטרה שלנו היא לא להגיע לזה, ואנחנו יודעים מתי ללחוץ על הברקס".

את דבריו חתם באומרו כי "ביחד אנחנו יודעים למנוע הגעה לאותה תקרה. מגפת הדלתא היא מגפה חדשה ושונה. כדי שלא נצטרך להגיע למגבלות הרבה יותר קשות אנחנו נתחסן, נעטה מסכות, ונשמור על ריחוק. זה בידינו".

המומחים המייעצים לקבינט חלוקים בדעותיהם: האם סגר יבלום את התחלואה?

המומחים המייעצים לקבינט הקורונה התייחסו היום במספר ראיונות לעלייה המדאיגה בתחלואה, לדברים שנאמרו ולהמלצות שהם העלו ולא התקבלו. פרופ' ערן סגל אמר בראיון בגלי צה"ל כי "הדרך היחידה לבלום את התחלואה זה סגר, ובהינתן שאתה לא הולך לעשות את זה, אתה מנסה לעשות פעולות אחרות שרק יאטו. או שזה יספיק, או שנגיע לסף הספיקה של המערכת ואז נטיל סגר".

הוא הוסיף: "מתחילת הגל הזה - בערך שבעה שבועות - אנחנו אומרים שצריך להתרכז על חיסון ה-1.1 מיליון שעוד לא התחסנו". לדבריו, זה היעד שצריך להתאבד עליו. "אנחנו נכשלים בזה, לכן הגענו למצב של היום", הסביר.

הפרופ' רן בליצר, ראש צוות המומחים המייעץ לשרים, התייחס להחלטות הקבינט, ואמר בראיון בגל"צ: "חיכינו להגבלות האלה זמן רב. אם בעוד כשבועיים נראה שהמגמה ממשיכה, יוטלו מגבלות התקהלות שיהיו כואבות למשק, אבל יכולות לשנות את רמת התחלואה. בשביל זה צריך להתחיל להתכונן מעכשיו".

חיפה ריקה בסגר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
חיפה ריקה בסגר (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

"אנחנו לא בטוחים ביכולת של סגר לעצור מגמה של עלייה מתמדת בתחלואה", הדגיש בליצר, "בנוסף, יש לו השפעות קשות על הכלכלה ועל בריאות הציבור".

בתוך כך, פרופ' אלי וקסמן, שייעץ במהלך ישיבת קבינט הקורונה שהתקיימה אתמול בערב, הסביר: "המגיפה תלויה בהתנהלות הציבור ובמגעים בין אנשים - צמצום של זה יביא לעצירתה. צריך ניהול מפורט של תו ירוק וסגול עם היערכות מתאימה מצד כל משרדי הממשלה". לדבריו, אם הציבור לא ישתף פעולה, לא תהיה ברירה אלא לעשות סגר.

"כבר אי אפשר להשפיע על הצטברות החולים הקשים שנראה בשבועות הקרובים. לקראת סוף אוגוסט נגיע ל-800 מאושפזים במצב קשה", הוסיף, "זו תוצאה של העובדה שנמנענו מלעשות פעולה משמעותית במשך שבעה שבועות"