בשורה של ממש לתושבי הצפון? יעל רון בן משה, יו"ר הועדה לפניות הציבור, הודיעה היום (רביעי) כי תבחן במסגרת דיוני התקציב הקרבים, את נושא ביטול תעריפי הנסיעה בכביש 6 עבור תושבי הצפון. לדבריה, התושבים בצפון הם בני ערובה של שתי הזכייניות המפעילות את כביש חוצה ישראל בחלקו הצפוני.

"תושבי הצפון משלמים מס ייחודי ונוסף, מעבר למסים שמשלמים אזרחי המדינה. המס הזה מגולם בתעריפי הנסיעה בכביש 6. בניגוד לחלקו הדרומי של כביש 6 שנבנה מכספי המדינה והנוסעים בו אינם נדרשים לשלם אגרה, תושבי הצפון שנוסעים מדי בוקר לעבודה במרכז הארץ נדרשים לשלם אגרת נסיעה ייחודית להם. אדרוש ממשרד התחבורה וממשרד האוצר למצוא לכך פתרונות". עוד אמרה כי "מדובר בעוולה שפוגעת במפעל ההתיישבות הציוני".

בדיון שהתקיים הבוקר בוועדה לפניות הציבור בעקבות תלונות בגין ההתנהלות של זכייניות כביש 6 מרכז "דרך ארץ" וחברת שפיר הנדסה המפעילה את קטעים 3 ו-7 – חוצה צפון, עלה כי נוסעים רבים אינם מודעים לחלוקה בין שתי הזכייניות. ליאורה אברמוב, תושבת הצפון סיפרה שלמרות שהיא מחזיקה במנוי לכביש 6, היא הופתעה לגלות כי צברה חוב בגין הנסיעה בכביש 6 חוצה צפון.  

"גיליתי שיש הבדל בן כביש 6 לכביש חוצה צפון ורציתי לשלם את החוב. נכנסתי מיד לשלם לאחר שקיבלתי הודעה על חוב בסך 70 ₪. החוב באתר חולק לסכום שאני יכולה לשלם באתר וסכום נוסף שניתן לשלם רק באמצעות עו"ד.  ברגע שהתקשרתי לעו"ד התברר לי שהסכום הגיע ל-580 ₪ בגלל שכר טרחת עו"ד, ואם לא אשלם ינקטו נגדי הליכי הוצאה לפועל. לא הוצגה בפניי האפשרות להגיש ערעור.  בסופו שלדבר שילמתי את הסכום. אחר כך הבנתי שיש קבוצה לא מבוטלת של נוסעים שנתקלו באותה בעיה – שהמכתבים של כביש חוצה צפון לא הגיעו ליעדם ולכן הנוסעים לא יודעים שהם חייבים כסף". 

עוד עלה במהלך הישיבה כי ועדת העררים של כביש 6 לא התכנסה מנובמבר 2020 זאת בגלל שתוקף חברותם של שלושת חבריה פג. ממשרד התחבורה נמסר כי חידוש החברות נמצא בהליכים. 

ולדימיר סימון, מנהל תחום תכנון כלכלי במשרד התחבורה הסביר כי במסגרת התהליך המכרזי, נדונה השאלה האם ניתן להכריח וליצור מערכת אגרה אחודה. לדבריו, בגלל שאנחנו נמצאים בעולם תחרותי עם התקשרויות, עמדת ועדת המכרזים היתה להשאיר את המכרז פתוח לתחרות.

"במסגרת בנית המכרז בטרם המכרז פורסם נדונה השאלה מה יקרה במידה שמישהו אחר עם מערכת אחרת יזכה והוחלט שלא ניתן למנוע מחברות אחרות להתמודד. היום יש שתי חברות שונות שמפעילות שני קטעים שונים של כביש חוצה ישראל, עם שתי מערכות אגרה שונות אך עם שיטות גביה דומות. התעריפים אושרו בוועדות הכנסת הרלוונטיות. הפרוייקט מוצלח מאוד וכמות העררים ביחס לנסיעות הוא קטן. אנחנו כמובן נשמח לשאוף לאפס ערעורים".  הוא הוסיף כי הזכיינים עשו קמפיין פרסום אגרסיבי כדי להסביר לציבור שמדובר בשני מפעילים שונים עם אגרות נפרדות. 

נציג משרד האוצר שי ששתיאל הסביר כי "הזכיין נוטל חוב ועם החוב הזה הוא מממן את סלילת הכביש". לדבריו, בחלק הדרומי של הכביש המודל הזה לא היה מספק ואלמלא מימון המדינה יתכן שהכביש לא היה נסלל. עוד אמר כי כביש חוצה ישראל בחלקו הדרומי נסלל במתווה של כביש 40 וטלכן לתושבי הדרום, בניגוד לתושבי הצפון אין חלופות להגעה למרכז הארץ.

יו"ר הוועדה ח"כ רון בן משה הודיעה כי את הישיבה הבאה בעניין גביית אגרה עבור הנסיעה בכביש 6 תקיים בצפון. "נסע כולנו לצפון אחר הצהריים ונראה כמה זמן לוקח לנו להגיע ואילו חלופות אמיתיות יש לתושבים". עוד אמרה כי תפנה לשר המשפטים ולשרת התחבורה על מנת שיוודאו שוועדת העררים פועלת. "הנוסע בכביש צריך לקבל חשבונית אחת עבור הנסיעה ולא להיות מטורטר על ידי שני זכיינים. מעבר לזה, מי שחושב שזה נכון שחלק מהאזרחים – במקרה הזה רק תושבי הצפון - ישלם מס עבור נסיעה בכביש, כשאין חלופה אחרת, הוא פשוט חצוף.

לתושבי הצפון אין אלטרנטיבה אפקטיבית אחרת לנסיעה למרכז. זאת פשוט פגיעה במפעל ההתיישבות הציוני". היא הודיעה שתפעל למען ביטול אגרת הנסיעה עבור תושבי הצפון במסגרת דיוני התקציב הקרבים.

במהלך הדיון עלתה גם הצעת החוק שהגיש ח"כ אחמד טיבי על פיה לא תגבה אגרת שימוש כאשר יש עבודות בכביש הגורמות לעומס או כאשר הנסיעה מתעכבת יתר על המידה. לא יכול להיות שאנשים ישלמו עבור הנסיעה אבל עדיין יתקעו בפקקים של שעות". לדברי, ח"כ טטאינה מזרסקי, תושבת הצפון, תושבים רבים עוזבים למרכז והדבר פוגע בפיתוח האזור. יש לפטור את תושבי הצפון מתשלום האגרה".