סטודנטים מהאוניברסיטה העברית פיתחו תוכנה שעוזרת לילדים עם מוגבלות לבטא רגשות באמצעות העיניים בלבד. הפיתוח נבחר כפרויקט גמר מצטיין מבין הפרויקטים שנעשו במסגרת התואר בהנדסת חשמל ומחשבים. איתן מועלם וענבר ציטר, סטודנטים מהחוג להנדסת חשמל ומחשבים באוניברסיטה העברית, פנו לפני כשנה וחצי למחלקת פל"א (פתרונות לילדים, אלי"ן) בבית החולים אלי"ן, מרכז לשיקום ילדים ונוער, מתוך ניסיון להבין כיצד הם יכולים לתרום מהידע שלהם עבור הילדים.

בפגישה הראשונה סיפר להם צוות פל"א על יסמין חן, ילדה שחשה מתוסכלת מכך שלא יכלה לראות את סביבתה או לבטא רגשות עקב מוגבלות פיזית. "ילדים בעלי מוגבלויות פיזיות מתאמצים באופן יומיומי להביע את רגשותיהם, ומחפשים כל העת דרכים להיעזר בטכנולוגיה מתקדמת כדי ליצור קשר עם סביבתם, כולל שימוש במחשב ומצלמה כדי להידמות לילדים אחרים", אומרת ד"ר מורית בארי, מנכ"לית בית החולים אלי"ן.

הסטודנטים החליטו להרים את הכפפה ופיתחו תוכנה המאפשרת לילדים לצלם את עצמם ולהשתמש בתוספים שמבטאים רגשות – והכל דרך העיניים בלבד. הם נעזרו בטכנולוגיית Eye Gaze, המאפשרת למשתמש לשלוט במחשב באמצעות עיניו בלבד על ידי מצלמה מיוחדת המחוברת למחשב ועוקבת אחר מבטו של המשתמש.

כבר יותר מחצי שנה שילדים באלי"ן משתמשים בתוכנה שהסטודנטים פיתחו. "לכל ילד יש מחשב עם מצלמה ייעודית שמשתלטת על העכבר, והתוכנה שבנינו מתממשקת איתם", מסבירה ציטר, "בעזרת תזוזת העיניים אפשר לצלם תמונת סלפי, ואף יש אפשרות לבחור בין שלושה כפתורים המבטאים מצב רוח: שמח, עצוב וכועס, ולערוך את התמונה בעזרת פילטרים, סטיקרים ופיצ'רים”.

לי חברוני, קלינאית תקשורת שמתקשרת עם הילדים בעזרת התוכנה, משתפת: "אחת ההתנסויות בתוכנה הייתה של ילדה בת 13 המתגוררת בבית החולים אלי״ן. עד התוכנה לא התאפשר לה לצלם סלפי בצורה עצמאית, לערוך תמונות, להביע יצירתיות ורגשות באמצעים דומים לאלו, ולכן התוכנה סיפקה לה הזדמנות להשתלב ולעשות פעולות כמו שאר הילדים בני גילה. בנוסף, ההתנסות הזו אפשרה לה להביע באמצעות האימוג׳ים השונים את הרגשות והחוויה האישית שלה ברגעים מסוימים שבהם בחרה לצלם תמונה".

הילה בורל, מנהלת פל"א, הוסיפה: "התוכנה שהסטודנטים מהאוניברסיטה העברית פיתחו משנה חיים ומאפשרת לילדים לעשות דברים שלא יכלו לעשות בצורה עצמאית לפני כן". איתן מועלם, שהיה בין היוזמים, סיכם: "החלום הגדול ביותר שלנו הוא שהתוכנה שבנינו תהפוך למוצר שנוכל להפיץ, ללא מטרות רווח, במטרה לעזור למיליוני ילדים בעולם ובישראל, אשר התוכנה תשנה את חיים עבורם".