ממש בסמוך לירושלים נמצא קיבוץ רמת רחל הוותיק. הקיבוץ, שנוסד בשנת 1926, הוא יותר מריאה ירוקה בתוך העיר הצפופה. המיקום הייחודי של הקיבוץ נותן את הטון לסיפורו המרתק ב־95 שנות קיומו ולהיסטוריה של היישוב בהרי ירושלים, בכלל. את ההיסטוריה והמורשת ניתן לחוש גם בחוויית הביקור בו כיום.

הקיבוץ, שלו היסטוריה הכוללת קרבות עקובים מדם, עבר הרבה תהפוכות. המקימים והמתיישבים הראשונים - בשלב מסוים ואחרי עשרות שנים של הימצאות בקו האש (הגבול הירדני) - עזבו את הקיבוץ והוא נותר מיותם. אך כמובן זה לא היה סופו של הקיבוץ שבדרום ירושלים, כי חלק מהמקימים לא הצליחו לשכוח את שבנו, והחליטו לחזור ולהקים אותו לתחייה. מאז עברו הרבה שנים, והקיבוץ חיי ונושם עד היום, והוא אפילו מתפקד עדיין כשיתופי.

לפני כעשור חברי הקיבוץ הבינו את הפוטנציאל הגדול שלהם - הלוקיישן. כמו שאתם יודעים, נדל"ן הוא הדבר הכי חם במדינה, ולשמחתם של חברי הקיבוץ הקרבה לירושלים העלתה את מחירן של אדמות הקיבוץ. אז אחרי סיעור מוחות, החברים החליטו לוותר על חלקים מהאדמות בתמורה ללא מעט כסף, שאותו מיהרו להשקיע בחוויה הקיבוצית ובתיירות. בין היתר הם הפכו את בריכת הקיבוץ לקאנטרי קלאב מפנק עם מתקנים לכל הגילים וגם את מלון ההארחה הוותיק הם שיפצו ושדרגו.

בתקופת הקורונה, שבה הרבה מוקדי תיירות ישבו שוממים, הם לא עצרו לרגע ושיפצו 85 מתוך 165 חדרי המלון. בשיפוץ הושקעו 20 מיליון שקלים, מתוך חשיבה על פונקציונליות מצד אחד ושמירה על השפה וההווי המקומי מצד שני. למשל, בין מקורות ההשראה לעיצוב, עמד "החדר" של המייסדים - החלל הפרטי בתוך המרחב השיתופי. ומאחר שבקיבוץ מאמינים מאוד בחיבור לטבע, בחדרים בחרו לשלב מוצרי רחצה מתכלים המיוצרים מחומרים טבעיים, ובמערכות חכמות וחסכוניות באנרגיה. לצד החשיבה על שילוב ההיסטוריה המקומית במלון, החדרים מודרניים ומעודכנים, וכראיה לכך תמצאו בהם מכונת אספרסו מפנקת וחדרי רחצה מרווחים ומוארים.

בריכת הפעוטות רמת רחל (צילום: מיטל שרעבי,גדעון לוין)
בריכת הפעוטות רמת רחל (צילום: מיטל שרעבי,גדעון לוין)

מה עושים ברמת רחל?

בימים חמים כמו אלה שעוברים עלינו כעת, בוודאי תמצאו את עצמכם שורצים בעיקר בבריכה. בסמוך למלון יושב הקאנטרי של הקיבוץ, ומי שלן במלון פשוט יכול להיכנס אליו חופשי. בקאנטרי יש בריכה חיצונית ומוקפת במדשאות, בריכת שחייה מקורה ובריכה לפעוטות, שכוללת מגלשות ומשחקי מים. לפעוטות יש גם חדר ג'ימבורי בבניין המרכזי של המלון. חוץ מזה תוכלו לטייל בשטחים הפתוחים של הקיבוץ, ליהנות מהרוח הירושלמית שמגיעה בשעות אחר הצהריים, לשזוף את העיניים בתצפית מרהיבה על האזור ולצאת לסיורים המודרכים שמציעים בקיבוץ.

ויש גם סיור וירטואלי 

לא רחוק מבית המלון, במרחק הליכה של כחמש דקות, שוכן לו גן ארכיאולוגי. הגן הוא אחד האתרים החשובים שנמצאו באזור. אך מכיוון שאבנים והיסטוריה לא תמיד מצליחות למשוך אליהן קהל, בעיקר במזג האוויר הקיצי הלוהט, בקיבוץ החליטו להחיות את המקום באמצעות הטכנולוגיה.
כעת המבקרים שיבואו יוכלו לקחת חלק בסיור וירטואלי במקום. כך שהעתיקות מקבלות ממד ויזואלי בשילוב הנפשה וסיור עם משקפות VR.

הסיור אורך כ־40 דקות ועובר בארבע נקודות ששוחזרו באתר ובעזרת טכנולוגיות של תלת־ממד מספרות על החיים שהיו פה לפני כ־3,000 שנה. בין היתר הסיור עובר בחצר הארמון המלכותי. הארמון נבנה במאה השביעית לפנה"ס בזמן עליית האימפריה האשורית. ההערכות הן שמדובר בארמון מפואר, שכן נמצאו בשטחו קנקני טביעת חותם רבים (קנקנים ששימשו את גובי המסים). בסרטון המומחז ניתן לראות את הארמון בשיא תפארתו, את גודלו הרב ואפילו סצינה משוחזרת של יום טיפוסי בזמנו. את הסיור תוכלו לחתום בתצפית מרהיבה.

מחיר: 40 שקלים למשקפת VR.
בהזמנה מראש באתר של רמת רחל.

איזי הדבוראי (צילום: מיטל שרעבי,גדעון לוין)
איזי הדבוראי (צילום: מיטל שרעבי,גדעון לוין)

על דבורים, חסות ודבש

אף על פי שטכנית רמת רחל יושב על גבולות ירושלים, הוא מתפקד כקיבוץ לכל דבר. זה אומר שבין היתר יש פה חקלאות משגשגת, שאותה תוכלו לראות בסיור מעשיר עם איזי, דבוראי הקיבוץ. זה שנים קיבוץ רחל ידוע בדובדבנים העסיסיים שלו, אך לא הרבה יודעים שבשנים האחרונות בקיבוץ נכנסו גם לתחום החקלאות ההידרופונית. במהלך הסיור נכנסים לחממות ההידרופוניות ורואים את החסות שגדלות בתנאי הייטק. זאת הזדמנות נפלאה לשמוע מעט על חקלאות העתיד, היתרונות והחסרונות שלה לעולמנו ולעולם הדבורים. ואם הזכרנו דבורים, תוכלו לשמוע הסבר מרתק על חיי הדבורה, שהם קצרים אבל מאוד משמעותיים לנו ולכדור הארץ. בסוף הסיור מתקיימת סדנה קצרה של יצירת נרות משעוות דבורים וטעימות של חסות ודבש.

מחיר: 30 שקלים למשתתף מעל גיל 3.
בהזמנה מראש באתר.

חממאות לגידול חסה (צילום: מיטל שרעבי,גדעון לוין)
חממאות לגידול חסה (צילום: מיטל שרעבי,גדעון לוין)

טועמים ליקרים ביקב ONA

חברי קיבוץ רמת רחל גאים מאוד בתוצרת החקלאית שלהם, כך שזה רק טבעי שבמקום פועל יקב ייחודי לייצור ליקרים. את יקב ONA המתפתח הקים איציק בן רם כקריירה שנייה. איציק עוסק בייצור ליקרים כתחביב לא מעט שנים, וביקב הוא מצליח להביא את התחביב לרמת אומנות. הליקרים שלו בעלי רמת אלכוהול גבוהה, כמתבקש מליקרים, והטעם שלהם פירותי ואיכותי. את הליקרים הוא מכין מפירות כמו דובדבן, תות שדה, פירות יער שונים, פסיפלורה, משמש, ליצ'י ועוד.

ליקב יש מרכז מבקרים ששוכן לצד החממות והגידולים החקלאיים של הקיבוץ, אל מול נופי הרי יהודה הפתוחים. ניתן להגיע ליקב, לקנות ליקרים ואף לערוך סיור מודרך שכולל צפייה בסרט קצר, היכרות עם תהליך הכנת הליקר - מהשלב של הפרי הגדל על העץ ועד שהוא מגיע לבקבוק, סיור בחדרי הייצור והבקבוק וטעימת ליקרים אלכוהוליים למבוגרים ומיץ פירות לילדים.

מחיר: 30 שקלים לסיור.
בהזמנה מראש באתר או בטלפון: 8835979- 052.

סיור ביקב עונה (צילום: מיטל שרעבי)
סיור ביקב עונה (צילום: מיטל שרעבי)

חוות אייל

כמעט בכל קיבוץ ניתן למצוא, אם לא רפת ענפה, אז לפחות חיות משק כאלה ואחרות. ברמת רחל מצאנו חוויה קצת אחרת. בסמוך למלון נמצאת חוות אייל - חווה אקולוגית טיפולית. החווה משמשת כבית לימודי בנושאי קיימות ואקולוגיה. החווה הקטנה והאינטימית הוקמה לזכר בן הקיבוץ אייל יואל, שנהרג במהלך מבצע חומת מגן. החווה, ביוזמת בני משפחתו, ממשיכה את דרכו. בחווה יש בריכה אקולוגית שבה ניתן למצוא ברווזים, יש שם גם כבש, ארנבים, בוסתן פירות וגינת תבלינים. זוהי לא פינת ליטוף טיפוסית, אלא מקום ייחודי שבו ניתן לשמוע מעט על החיות, להאכיל אותן, ולשמוע על קיימות. החווה פתוחה בימים שישי ושבת בין השעות 10:00־13:00. סיור בכל שעה עגולה.

מחיר: 15 שקלים (מגיל שנתיים). חינם לאורחי המלון.
סיורים בהזמנה מראש בטלפון: 02-6702930.

חדר במלון רמת רחל (צילום: גדעון לוין)
חדר במלון רמת רחל (צילום: גדעון לוין)

מחיר ללילה במלון: החל מ־890 שקלים ללילה לזוג על בסיס ארוחת בוקר.