בזכות הקורונה - יש לה גם זכויות בודדות - הטיולים בארץ והפיקניקים הפכו לבילויים הנפוצים מחוץ לבית. הבילוי בטבע עם משפחה וחברים משלב תמיד גם צידה לדרך או בניסוח טרנדי, משלב קולינריה. וטוב שכך.

חם בטבריה ואפילו בצפת. חם בכל הארץ בחודשי הקיץ, ומעבר לאי־הנוחות הגופנית, מזון בסביבה שבה הטמפרטורה גבוהה - מתקלקל במהירות. מסיבה זו אוכל שהכנו בבית ולקחנו לטיול, לבריכה, לים או שהגשנו במרפסת, יש לאכול סמוך להוצאתו מהצידנית המצוננת או מהמקרר. מזון ששוהה זמן רב על השולחן בחוץ כמו סלטים וממרחים, בשר מופשר שמונח זמן ממושך בשמש לפני שצולים על הגריל, עלול בקיץ להתקלקל במהירות. מסיבה זו הסיכוי למזון מקולקל גדול יותר כשהוא נמכר בדוכנים שאינם נמצאים במקומות ממוזגים, ברחוב או בצדי הדרך.

איך מזהים מזון מקולקל? לפעמים ריח רע, פגיעה בטעם, שינוי בצבע ובמרקם מזהירים אותנו, אבל לא תמיד נצליח לזהות את המזון המקולקל.

על מנת להימנע מקלקול מזון נדרשת התייחסות מתאימה בחודשי הקיץ. כאשר אורזים מזון, כדאי להכניס את המזון מצונן, ואם אפשר - קפוא או קפוא חלקית לצידנית סגורה היטב עם שפע קרחומים. את הצידנית מומלץ להציב בצל ולהוציא את האוכל סמוך למועד הארוחה.

לפני צריכה של מוצרי מזון מוכנים חשוב לשים לב לתאריכים המוטבעים על גבי אריזת המזון. יש הבדל בין "עדיף להשתמש לפני" - לבין "לשימוש עד". בעוד הכיתוב הראשון הוא בגדר המלצה, הכיתוב השני הוא אזהרה. במיוחד במזונות רגישים לזיהומים כמו דגים, מיונז, חומוס וביצים. בכל מקרה של ספק - אין ספק. חובה לזרוק את האוכל, וזאת אף שיש בינינו שחונכו ש"אוכל לא זורקים".

פרט למזון עצמו חשוב לשים לב לתנאי הסביבה: ניקיון הידיים, כלי ההגשה, הצלחות, הכוסות והסכו"ם.

שלשולים והתייבשות

לחות וטמפרטורה גבוהה בקיץ מהוות שילוב של תנאים נוחים להתרבות חיידקים ומזיקים אחרים. אלו חודרים דרך המזון או הכלים למערכת העיכול ולכן עולה הסיכוי לשלשולים המלווים לעתים בכאבי בטן ובהקאות, שכן זו אחת הדרכים של הגוף להיפטר ממזיקים שחדרו אליו.

הסיבה לשלשול היא בדרך כלל זיהום של מיקרואורגניזמים: חיידקים נפוצים כסלמונלה, אי־קולי או שיגלה, וירוסים כמו אדנווירוס ורוטה, או טפילים כמו תולעת הסיכה. אם אלה נמצאים במזון המזוהם, הם יכולים לפגוע במערכת העיכול, והסימפטומים יופיעו בתוך עשר שעות או יותר. אפשרות נוספת היא שהמזון מכיל רעלנים שהחיידקים ייצרו - אז התוצאות מהירות יותר, והן יופיעו בתוך שעות אחדות.

בלי קשר למזון, שלשולים יכולים להיות תוצאה של פציעה או מצב נפשי כמו מתח וחרדה, ולפעמים הסיבה אינה ברורה, והם חולפים תוך יום או ימים אחדים.

מעבר לחוסר הנעימות הזמני, שלשול לרוב אינו מצב מדאיג, אבל עלינו להיות ערים לשכיחות הגבוהה של שלשולים בקיץ, במיוחד בקרב אוכלוסיות רגישות כמו תינוקות, נשים הרות, קשישים ואלה שמערכת החיסון שלהם חלשה כתוצאה ממחלות או טיפולים כמו דיאליזה או כימותרפיה. אחת הסכנות המיידיות של שלשולים היא התייבשות ואיבוד נוזלים, מלחים וסוכרים. באוכלוסיות רגישות שלשול יכול לגרום לחוסר תפקוד של ממש ואף דורש אשפוז.

לעתים במקרים של התייבשות חריפה, אחד הסימפטומים הוא מיעוט מתן שתן או שתן כהה מאוד (מרוכז), ואז יש להגיע להערכה רפואית כדי לבחון המשך טיפול ולהחליט אם יש צורך במתן נוזלים דרך הווריד.

נוסף לשמירה על המזון מפני קלקול יש לשים לב לדברים הבאים:

שטיפת ידיים: לפני שנה וחצי, עם פרוץ הקורונה, המודעות לשטיפת ידיים בכלל ולאחר ביקור בשירותים בפרט, עלתה מאוד. מומלץ על שטיפת הידיים לעתים קרובות, ולשטוף במים ובסבון כ־20 שניות. אם בטבע אין מים זורמים נקיים, יש להצטייד במים, במגבונים ובג'ל לחיטוי הידיים.
תרופות אנטיביוטיות: בעזרת אנטיביוטיקה אנחנו מתמודדים עם חיידקים מזיקים שפלשו לגוף וגורמים למחלה, אך במקביל תרופות אנטיביוטיות גם פוגעות גם בחיידקים הידידותיים שבמעיים, מפירות את האיזון המיקרוביאלי שאחד מתסמיניו עלול להיות שלשול. שימוש בתוספים פרוביוטיים ופרה־ביוטיים עשוי לסייע לאוכלוסיית החיידקים להשתקם. עם זאת, חשוב לציין שברוב מקרי השלשול אין צורך בטיפול אנטיביוטי. הגוף מתגבר לבד או בעזרת טיפול תומך כמו מתן נוזלים ותרופות המיועדות להקלה על כאבי בטן (כמו קלבטן).

בילוי במים: ים, בריכה, נחלים וגבים. כיף גדול להתרענן מהחום במים צוננים, אך אלה עלולים להיות מזוהמים בווירוסים וחיידקים שיחדרו לגוף דרך פי הטבעת או בטעות בבליעת מים. בילוי במים עם מי שסבל משלשולים, גם ימים אחרי שפסקו, עדיין עלול להדביק. לכן מי שסבל משלשולים - טוב יעשה אם לא יבלה במקווי מים עם אנשים נוספים.

איך מתמודדים?
יש להרבות בשתייה, בעיקר של מים, ולשלב גם מרק צח לאספקת מלחים ומיץ צלול כמקור לסוכרים. כדאי לשתות בכמויות קטנות, לעתים יש צורך בשתייה מכפית על מנת לאפשר לגוף לקבל את הנוזלים בהדרגתיות. בהדרגה יש להוסיף אוכל לתפריט. ניתן להתחיל באורז לבן, תפוחי אדמה וביצים קשות - אלו מזונות שלא משאירים שאריות של סיבים תזונתיים במערכת העיכול והעיכול שלהם קל - ולהתקדם לפי ההרגשה האישית.

אם השלשולים נמשכים יותר משבוע, יש להיוועץ ברופא/ה. 