חודשי הקיץ בפתח ומשפחות רבות מתכננות בימים אלה את חופשת הקיץ המשפחתית שלהם. בעוד שאצל מרבית המשפחות החופשה נעשית בצורה ספונטנית, אצל זוגות  "דתילונים" - מעורבים חילונים ודתיים, חופשה היא דבר מאתגר ומורכב. 

ישנם קשיים סביב סוגיות הלכתיות ורוחניות בנושאים רבים במהלך החופשה, דוגמת יציאה לים או ארוחה במסעדה, סגנונות הבילוי ואופי החופשה. תחושת הספונטניות נמוגה ויש צורך לנהל את החופשה בחכמה וברגישות על מנת שתשיג את מטרתה ולא תפגע במרקם העדין של הזוגיות. 

אמנם נדמה שמדובר בתופעה שולית וקטנה, אך בפועל מדובר בתופעה שכיחה ההולכת וגדלה. ישנם סיפורים רבים על זוגות שעד לא מזמן חיו באורח החיים הרגיל שלהם – דתיים או חילונים, אך ביום מן הימים החליטו הבעל או האישה לשנות את אורח החיים ולחזור בתשובה או לצאת בשאלה. עבור זוג כזה, המנהל משפחה וילדים, מדובר באתגר משמעותי ביותר. יציבות המשפחה מתערערת והזוגיות עומדת תלויה בין ארץ לשמים. במצב כזה המצב בבית עלול להיות מאתגר ומצריך תשומת לב, רגישות ותקשורת זוגית טובה.

לכן, עוד יותר מימי השגרה, כאשר זוג מעורב דתיים וחילוניים מעוניין לתכנן חופשה, עליו בראש ובראשונה לזכור כי מטרת העל שלהם היא – ביחד ובשמחה .גם בעיני ההלכה ורוח התורה – הערך החשוב של השותפות והביחד תופס מקום רב ומיוחסת לו חשיבות על כל פרטיו. בסופו של דבר החופשה שתהיה תהווה מראה נהדרת לזוגיות שלהם ולעבודה העצמית והזוגית שקדמה לה. ניתן להביט על אותה יציאה לחופשת הקיץ כיצירה משותפת של בני הזוג ושל המשפחה, ועל כן האחריות להצלחה גם היא משותפת. שני הצדדים אחראים באותה מידה על ההנאה ועל הזרימה.

אז מה אפשר וחשוב לעשות?

1. שמירה על ראש ולב פתוח –  חשוב לזכור שהכל התחיל באהבה המשותפת שלנו וברצון העמוק לעשות טוב אחד לשנייה, למשפחה ולילדים. נבין כי ההלכה היא רחבה ויש בה דורי דורות של פתרונות למקרים רבים וסבוכים.

2. נאתר את הצרכים הספציפיים של כל אחד מבני הזוג בחופשה ונדייק אותם האחד לשניה. איתור הצרכים נעשה באמצעות תקשורת זוגית חיובית, ראשית יש לתת שם לצורך, לזקק אותו ולהכיר בו. חשוב לשבת יחד בזמן שהוקדש במיוחד לתכנון החופשה, להקשיב ולכתוב מה כל אחד מבקש בפירוט.

3. נבנה מודל חופשה  – בניגוד לספונטניות שמאפיינת חלק נרחב מן החופשות, כאן הכלל הוא הפוך! הימנעו מהפתעות. השקיעו זמן ותשומת לב בתכנון כל פרט ופרט בחופשה, בררו על המקומות אליהם תלכו, הכינו מראש רשימת מקומות בהם תוכלו לרכוש מזון שיתאים לכם, מסעדות וכד'. התייעצו עם זוגות מעורבים דתיים וחילונים דומים שכבר היו שם. מצאו את המשותף והמגשר ביניכם, אין צורך להעצים את הקונפליקט אלא לקחת אחריות ולהוביל את המשימה אל היעד המבוקש.

4. עשה לך רב – בקשו ליווי וייעוץ מקצועי ומצאו סמכות הלכתית – החיים שלנו משתנים ודינמיים, השינוי איננו שלילי אלא עובדה קיימת. אחרי שהבנו שהחופשה לא תהיה בדיוק מה שאני רוצה או מה שאת רוצה אלא שילוב של הצרכים והמציאות גם יחד, עלינו למצוא מורה הוראה בעל כתפיים רחבות וניסיון רחב בתחום הספציפי הזה של בעלי תשובה וזוגות מעורבים, על מנת שיראה לנו דרך שנוכל ללכת בה בביטחון ובאמונה.
 
הכותב הוא מייסד עמותת 'התקשרות זוגית' – המלווה זוגות דתילונים שאחד מבני הזוג חזר בתשובה/יצא בשאלה, מגשר ויועץ זוגי.