עם כל הכבוד לוועדה למינוי שופטים, תקציב המדינה והקורונה, אי אפשר לא לפתוח בפיאסקו האיראני. סיפור הגרעין האיראני היה הסוס המנצח של בנימין נתניהו. הוא רכב עליו 15 שנים ארוכות, רתום לעגלה שעליה ישבנו כולנו ביחד.

עכשיו הרוכב כבר לא על הסוס, ואנחנו דוהרים לעבר התהום. הנושא האיראני היה מותג הדגל של נתניהו. לטוב ולרע. עם לכתו, התברר גודל האסון. שרי הביטחון והחוץ, בני גנץ ויאיר לפיד, סיפרו השבוע לשגרירים הזרים בישראל כי איראן רחוקה עשרה שבועות (70 יום) מהכמות הנדרשת של חומר בקיע הנדרש להרכבת פצצת גרעין. זה לא סתם בום, זה בום אטומי.

חומר בקיע זה עדיין לא פצצה. כדי להפוך אותה למבצעית צריך לדעת להרכיב אותה על ראש קרבי של טיל, וצריך טיל כזה שיידע לשאת אותה למטרתה. זה לוקח זמן. אבל ברור שאיראן מעולם לא הייתה קרובה יותר לנשק גרעיני. היא בטווח נגיעה ממנו. זה לא הפריע לנתניהו, ההוגה, המייסד והאדריכל של המפלה הזו, לצייץ בשבוע שעבר משהו כמו "אנחנו בלמנו את איראן, אתם לא". המציאות שהותיר לממשלה שהחליפה אותו לא מפריעה לו להמשיך לשקר. הרי הכל, כולל הכל, קרה במשמרת שלו.

האלוף עמוס גלעד היה הישראלי הראשון שהתריע על כוונתה של טהרן ללכת בכל מחיר לפצצת גרעין. זה היה בניינטיז, כשגלעד היה ראש חטיבת המחקר באמ"ן. בהתחלה לא לקחו אותו ברצינות. אחר כך דווקא כן. הנה מה שהוא אמר לנו השבוע, ברדיו 103FM: "זו שערורייה לאומית. ראש הממשלה הקודם מכר לנו שמבצעים מהוללים של המוסד גרמו לפגיעה קשה בפרויקט הגרעין האיראני ושכנע את הנשיא טראמפ לצאת מההסכם. נכון, ההסכם היה גרוע, אבל הוא הקפיא את פרויקט הגרעין ואפשר לצה"ל להתמקד באיומי המעגל הראשון. ומה קרה אחרי טרמאפ? האיראנים התקדמו עד מצב שבו הם קרובים לנשק גרעיני. יש כאן כישלון אסטרטגי, ולישראל אין היום אופציית פעולה אמיתית מול איראן ללא תיאום עם ארה"ב. יש כאן כשל מהמעלה הראשונה ורשלנות בהכנת המדינה להסרת האיום שמרחף מעלינו... יש לזה השלכות אדירות".

נתניהו הוזהר, במפורש, על ידי בעלי המקצוע הרלוונטיים לדורותיהם. אתה משחק משחק מסוכן, אמרו לו. אתה שם את כל הביצים בסל של טראמפ, התרו בו. אין לדעת אם טראמפ ילך עד הסוף ואי אפשר לדעת אם הוא יהיה כאן במאני טיים. צריך לחשוב על התרחישים האחרים, הציעו לו. אבל נתניהו דחה בבוז את כל ההצעות האלה. אף אחד, חוץ ממנו, לא מבין שום דבר.

הנה המשך דבריו של עמוס גלעד: "מה קרה כאן? מצד אחד, לצבא הייתה הנחיה לטפל במעגל הראשון מתוך הנחה שיש הסכם. מצד שני, המוסד קיבל הנחיה לפרק את ההסכם. טראמפ עשה את זה בלחץ שלנו. אני חסיד של מבחני התוצאה, והתוצאה היא שישראל נמצאת במצב הגרוע ביותר מול איום הגרעין האיראני שמתקדם בהיעדר הסכם. זה כשל אסטרטגי שהיה בנוי על הערכה מופרכת שהאיראנים יישברו מול הסנקציות".

נתניהו העריך שהמדיניות של "לחץ מקסימלי" תניב תוצאה אחת משלוש: שבירה של האיראנים והליכתם להסכם משופר. מכה צבאית של טראמפ על האיראנים. או נפילת שלטון האייתוללות תחת הלחץ. שום דבר מכל אלה לא קרה. איראן הקשיחה והמשיכה להתקדם, למרות הכל. עכשיו היא הכי קרובה, ולנו אין תשובה, כי אף אחד לא הכין תשובה. ראש הממשלה בנט יצטרך להתמודד עם זה בביקורו בוושינגטון בהמשך החודש. בואו נתפלל למענו. בואו נתפלל למעננו.