אלי פינס - המשפחתית הפכה לאטרקציה

“שותפי ניב לוי ואני בני זכרון יעקב שמגיעים מתחום הבנייה, ויש ברשותנו שני קאנטרי קלאבים בזכרון ובטבעון. לפני כמה שנים החלטנו להקים על חלקת קרקע חווה חקלאית שתאפשר לנו לחזור לילדות שלנו, לימים שבהם לכל בית כמעט היה משק עזר צמוד. אז פתחנו מקום נחמד לנו ולילדים ולנכדים שבו גידלנו ועדיין מגדלים בחממות ירקות, צמחי תבלין ותותים. בשטח החווה נטענו עצי ליצ'י, מנגו, אבוקדו ופרי הדר, ואנו גם מגדלים עזים, חמורים, כבשים, עגלים, סוסים וגם גמלים.

“בשלב מסוים הילדים שלנו אמרו לנו שאנחנו צריכים לפתוח את החווה למבקרים, כי ילדים שגדלים בעיר מכירים חיות רק מהתמונות ולא מבינים איזה תהליך עובר למשל מלפפון עד שהוא מגיע לסופרמרקט. אז פתחנו את החווה לסיורים מודרכים למבקרים בעיצומם של הסגרים, כולל ליטוף חיות. בשיא העונה אנו מעסיקים כ־15 עובדים, חלקם במשרה מלאה, וכשהתחילה הקורונה, לא שלחנו איש מהם לחל"ת, כי צריך להמשיך לטפל בבעלי החיים ובגידולים. זאת הייתה שנה של הוצאות בלי הכנסות.

“בתקופה הקצרה שהיינו פתוחים בשנה שעברה הגיעו קבוצות, והתגובות היו נהדרות, אבל אז חזרו הסגרים וההגבלות. מחודש מרץ אנו עובדים רצוף ויש פעילות נאה. לאחרונה החלטנו להוסיף אטרקציות בסמוך לחווה, מתוך מחשבה שזכרון היא פנינה תיירותית עם מיקום מדהים שהוזנחה עם שנים. אז פתחנו את ‘הנדיב על גלגלים' - טיולי אופניים בשמורת רמת הנדיב, עם אפשרות להשתתף בעזרת אפליקציה בחידון שטח שבנוי כמו בחדרי בריחה. בהמשך הוספנו טיולי איזי ריידרים וריינג'רים בבקעת הנדיב ובאזור המעיינות, בשיתוף עם חקלאי האזור ועם המועצה המקומית. המטרה שלנו היא להעיר את האזור ולהפוך את זכרון מתחנה קצרה בדרך למקום שאתה יכול לשלב בו פעילויות לאורך יום שלם ואף יותר".

הכותב הוא בעלים משותף של “חוות הנדיב". רמת הנדיב, זכרון יעקב. טל’: 054־6750950.

מיורי מכורש - בנינו גיים פארק במהלך הסגרים

“גדלתי באילת ומגיל צעיר אני בעסקי התיירות, בין היתר בצוותי בידור במלונות וגם כדי־ג'יי מוכר. ב־2011 פתחתי עם שלושה שותפים/משקיעים את ‘דרקנס', שהיה אז מבוך האימה הכי הגדול בישראל. אחרי כמה שנים פתחנו בלוקיישן טוב יותר בטיילת את ‘המומיה' - מבוך אימה גדול ומפחיד עוד יותר, שמיועד בעיקר לקהל של תיירות פנים. המקום עבד נהדר במשך שנתיים, עד שהגיעה הקורונה וטרפה את הקלפים. למרבה המזל היינו אחרי תקופת החורף ולפני גיוס עובדים לפעילות בפסח ובקיץ, כך שנאלצנו להוציא רק שלושה עובדים לחל"ת.

“בסגר הראשון חישבנו מסלול מחדש והחלטנו לפתוח באותה נקודה את ה'גיים פארק'. מדובר במתחם מקורה המחולק לשלושה - בחלק הראשון 40 מכונות למשחקי וידיאו וזכייה, בלובי יש מתחם למציאות מדומה, ובחלק השלישי מתחם נינג'ה אתגרי עם קירות טיפוס. לקח לנו כמעט שנה להרים את המקום גם מסיבות בירוקרטיות וגם כי היו עיכובים בייבוא המכונות מסין. מאחר שלא נשאר כסף לקבלנים, בנינו את המקום במו ידינו. בקיץ הקודם היינו פעילים כמה שבועות ואז נאלצנו להיכנס לסגר, כך שהייתה לנו כמעט שנה של הוצאות בלי הכנסות.

“מסיום הסגר השלישי העיר אילת מלאה כפי שלא הייתה מתחילת מדיניות השמיים הפתוחים ב־2013, וה'גיים פארק' עובד ברציפות. כרגע אנו שומעים על סגר צפוי בתקופת החגים וזה מדאיג, כי כבר דחינו ופרסנו קדימה את החובות וההתחייבויות שלנו משנת הקורונה הראשונה. כרגע אנו, כמו רוב העסקים הקטנים, במצב של חוסר ודאות. אם נקבל גם השנה מענקים והפעילות תימשך ברציפות עד החורף בלי סגר, זה ייתן כוח לתוכניות העתידיות שלנו - פתיחת סניף של ה'גיים פארק' במרכז הארץ וכן לפתוח מחדש את 'המומיה' בירושלים".

הכותב הוא מבעלי “גיים פארק" ו"דרקנס אילת בע"מ". דרך פעמוני השלום 17, אילת. טל': 08־6343536.

גיים פארק (צילום: ללא קרדיט)
גיים פארק (צילום: ללא קרדיט)

שלומי לחנה - פיתוח מוצרים חדשים ומבוקשים

"חוות הנדיב יושבת על צורך קיים וברור של הורים לנתק את הילדים מהסמארטפונים והמסכים ולחבר אותם לפעילות ספורטיבית. גם הרצון לחבר את הילדים לעולמות הטבע והחקלאות יושב על צורך קיים (מגמת ה־well being). בכך מיישם הבעלים את המהות המרכזית של עסק - מענה לצורכי הלקוחות. העסק אף מגלה גמישות מחשבתית ומפתח את העסק לכיוונים חדשים של צמיחה באמצעות פיתוח מוצרים חדשים שהפכו להיות מבוקשים במיוחד עם היציאה מהסגרים. שיתוף הפעולה שלו עם חקלאים מהאזור ומינוף שמורת זכרון ראויים להערכה. הנכסים הדיגיטליים שלו מעודכנים ומוגשים בשפה ויזואלית מושכת.

"'גיים פארק' נותן גם הוא מענה מצוין לצורך לברוח מהמציאות של השנה האחרונה לעולם המישחוק (גיימינג) הצומח. הייתי ממליץ להם לתת הטבה כלשהי, נניח משחק חינם, עבור השארת פרטיהם. זה יאפשר לצבור מאגר מידע של לקוחות בעלות נמוכה ולמנף את הדטה בתקופות חלשות".

הכותב הוא יועץ אסטרטגי שיווקי ומרצה במכללה למינהל ובמרכז לצמיחה פיננסית.

שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: ללא קרדיט)
שלומי לחנה, יועץ אסטרטגי עסקי (צילום: ללא קרדיט)

איריס דביר - להגדיר מחדש את קהלי היעד

"תקופת הקורונה יוצרת אתגרים ומציאות עסקית חדשה, שמאופיינת בחוסר ודאות. בעלי עסקים רבים לומדים להמציא את עצמם מחדש, להיות דינמיים ופתוחים לשינויים ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה במהירות וביעילות. אנו רואים שעסקים שמגיבים מהר ומבצעים התאמות הם אלה החוזרים לצמוח. דוגמאות בולטות לשינויים כאלו הן פתיחת ערוצי מכירה חדשים, לרבות באונליין, ריענון והגדרה מחדש של קהלי היעד, הרחבת הפעילות של העסק לתחומים משיקים, פתיחת קורסים וסיורים ועוד. כל אלה מספקים לבעל העסק יתרון משמעותי על פני מתחריו, ומאפשרים המשכיות של הפעילות העסקית.

"במקרה של 'חוות הנדיב', הרחבת מגוון הפעילויות בנוסף על אלה הקיימות תהווה ערך מוסף גם עבור ההורים המגיעים עם ילדיהם למקום, ותאפשר להם מגוון פעילויות נוספות מלבד אלה של הילדים. זאת ועוד, הוספת פעילויות המשלבות ביקור באטרקציות תיירותיות נוספות בקרבת מקום יכולה להביא לעסק קהלים נוספים כמו ועדי עובדים, משפחות המעוניינות באירועים ועוד ועוד".

הכותבת היא מנהלת סניף פרדס חנה בבנק הפועלים.

איריס דביר, מנהלת סניף פרדס חנה בבנק הפועלים (צילום: ללא קרדיט)
איריס דביר, מנהלת סניף פרדס חנה בבנק הפועלים (צילום: ללא קרדיט)