"תתכוננו ללמוד לבד": בעיצומו של החופש הגדול, בזמן שכל מנהלי בתי הספר בחופש עד ל-15 באוגוסט, שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון הפיצה מסמך הקורא למנהלי בתי בספר לשנות תוכניות לימודים, לבטל את אחד מימי הלימוד וליצור תהליכי הערכה חדשים במקום המבחנים המוכרים לנו.

במקביל, על רקע העליה בתחלואת הקורונה – הולכת וגוברת אי הודאות כיצד תראה שנת הלימודים הקרובה. "עלינו לקוות לטוב ולהתכונן לרע" אומר אור דניאל, ארכיטקט למידה, יועץ למידה וטכנולוגיות למידה בארגונים. "אנשי ונשות החינוך עושים כמיטב יכולתם ויש להם אתגרים רבים ללא הרבה זמן להתאקלם לכל השינויים. זמן הוא משהו שאין לנו לקראת השנה הקרובה וישנם שינויים רבים הנדרשים ממערכת כה גדולה. לכן, אני ממליץ ללמד את הילדים איך ללמוד לבד. לפתח אצלם תחושת מסוגלות וגם איך ללמוד לבד בצורה עצמית ואפקטיבית".

בית ספר בימי קורונה (צילום: פלאש 90)
בית ספר בימי קורונה (צילום: פלאש 90)

דניאל הוסיף "כישורי למידה ופיתוח היכולת ללמוד בצורה עצמית תיתן לילדים חכה ולא רק דגים. 'המורה' הוא משמעותי וחשוב מאין כמוהו בהתפתחות הילד אך בהיעדר מפגש אפקטיבי בין המורה לתלמיד עלינו לפנות לדרכים אחרות. אחת מהן היא ניצל מקורות המידע האינסופיים ברחביי הרשת ובכדי שהם ידעו כיצד להשתמש בהם צריך לפתח וללמד כישורי למידה ואת היכולת ללמוד בצורה עצמית.". בימים אלה דניאל מגייס למימון המונים עבור ספר הביכורים שלו 'למידה אבולוציונית' באתר הד-סטארט. גיוס ההמונים הוא בשיטת הכל או כלום, נכון לעכשיו, כבר 242 תומכים רכשו את ספרו.

הספר 'למידה אבולוציונית' דן באבולוציה של הלמידה. איך נכון ללמוד וללמד בעידן החדש. איך לאמץ תפיסה יישומית להצלחה בעזרת פיתוח כישורי הלמידה שלכם. התפיסה היישומית של הספר מתייחסת לאופן בו המוח האנושי עובד, היא מבקשת לשים זרקור על המדע, הפסיכולוגיה ועל המוטיבציה האישית ללמידה. השאלה אם ילדינו ילמדו בכלל השנה? תלויה בין היתר באם יפתחו אצלם 'כישורי למידה' וילמדו אותם איך ללמוד לבד. דניאל מסיים ואומר "כולנו תקווה שפתרון זה יהיה אחד מיני רבים וישתלב בפתרונות שמערכת החינוך תייצר במהלך השנה הקרובה. שכן, נראה שהקורונה כאן להישאר ונראה כי יהיו שיבושים רבים גם השנה. ללא קשר לקורונה פיתוח כישורי למידה ושימת דגש על כישורים ומיומנויות היא למידת העתיד".