ביטוי ראוי, רצוי ואפילו מבורך של שינוי מצד ממשלת השינוי הוא מינויו לכהונת שגריר ישראל בושינגטון של מייק הרצוג. לפני שנכנסים לציון, פירוט או ויכוח לגבי כישוריו, חשוב להדגיש לשבח שהוא איננו מזוהה עם אף מפלגה בישראל, איננו מייצג אידיאולוגיה מסויימת, איננו נוכח ומעורב באופן פעיל בזירה הפוליטית הפנימית בישראל.

התכונה האיכותית של מייק הרצוג, הוא איננו ידוע כמקורב לראש ממשלה והוא חף לגמרי מסימני קירבה, ידידות וחיכוך עם פוליטיקאים בכירים. 

אי אפשר להתעלם או לזלזל במידת האמת והצדק בטענה ששר החוץ יאיר לפיד מינה עד כה מי שנחשבים מקורבים לתפקידי שגריר. מדובר בארבעה מינויים, בצרפת, קנדה, איחוד האמירויות וקונסול כללי בניו יורק. נכון שהם מינויים פוליטיים שפוגעים במעמדו של משרד החוץ כשמורה שבה מתחנכים, משתלמים מקצועית דיפלומטים ומקבלים הכשרה לכהונות ולתפקידים בבירות העולם.

אבל מצבה של ישראל בזירה הבינלאומית, בבירות אירופיות מרכזיות, במטה הראשי של האו'ם בניו יורק ובמיוחד בושינגטון הוא מסופק במקרה הטוב ודורש שיקום דחוף. זאת מציאות דיפלומטית-מדינית עגומה שנוצרה כתוצאה מהתנהלותו של ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו שגילה עניין מיוחד כמעט אובססיווי בתחום של בחירה, מינוי ושיגור מקורבים ועושי דברו לבירות ולזירות בינלאומיות מרכזיות וחשובות.

מציאות שנותנת עכשיו עדיפות וזכות קדימה למינויי שגרירים של גברים ונשים שאינם חניכי משרד החוץ ואינם דיפלומטים מקצוענים. אבל מחוננים, מיומנים ומזוהים כמוכשרים ומסוגלים לבצע את השיקום, החידוש והרענון שנחוצים כל כך ליחסי ישראל והמדינות שבבירותיהן הם משרתים.       

אם קיימת בירה ומדינה שמישור יחסיה עם ישראל חשוב וחיוני מאין כמוהו וזקוק באופן דחוף לשיקום וחידוש זאת ארה'ב וושינגטון. כדי להבין ולהפנים את העומק הקריטי בצורך לשקם את היחסים עם ארה'ב צריך לזכור שבשש השנים האחרונות שהה בושינגטון נציג של ישראל שנשא את התואר הרשמי שגריר אבל למעשה היה האיש של נתניהו בושינגטון.

רון דרמר היה סמל חי של מינוי פוליטי, שקיבל יפוי כוח והסמכה לתפקיד מטעם ראש ממשלה, במטרה מוצהרת לייצג את ראש הממשלה, לפעול לקידום האינטרסים של ראש הממשלה ולטפח את שאיפותיו של ראש הממשלה בבית הלבן. בשנותיו בוושינגטון, רון דרמר לא היה שגריר ישראל במובן המקובל.

הוא היה האיש, השליח, הנציג של בנימין נתניהו בושינגטון. כך גם היה מוכר, מזוהה ונודע. במעמד ובמוניטין אלו גרם דרמר להרס ולחורבן ביחסי ארה'ב וישראל. בהשראת, בהנחיית ובשליחות נתניהו, דרמר התמקד בטיפוח היחסים, סליחה הידידות עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. ובתוך כך, הרס את היחסים, הקשרים והמגעים שהיו לישראל עם המפלגה הדמוקרטית וחיסל את התמיכה הדו-מפלגתית בישראל שהייתה שנים רבות מסורת איתנה בשני הבתים בגבעת הקפיטול.

עד כמה זילזל בנימין נתניהו כראש ממשלה בעתיד היחסים עם ארה'ב ועד כמה לא העריך כראוי וכנדרש את תפקיד השגריר בוושיגטון אפשר להיווכח בעובדה שנתניהו בשלהי כהונתו כראש ממשלה בחר ומינה לנציג הבכיר והרשמי של ישראל בבירת ארה'ב חצי שגריר. גלעד ארדן נתמנה כחצי שגריר לאו'ם וחצי שגריר בוושינגטון.

על רקע דיווחים שדונלד טראמפ צפוי לתבוסה בבחירות לנשיאות, החליט נתניהו כי גם אם יבחר נשיא חדש די ומספיק לישראל בחצי שגריר בושיגטון. למייק הרצוג מצפה עבודה רבה בושינגטון. עבודה שדורשת מאמצים של שגריר וחצי. הנשיא ג'ו ביידן, הבית הלבן, מחלקת המדינה וצמרת הממשל הם אוהדי ישראל. מנהיג יהודי מוכר ומוערך אומר, "אצל הרפובליקנים התמיכה בישראל היא פוליטית. אצל הדמוקרטים היא בדם".

הערכה בקרב בכירים יהודים היא שלשגריר החדש, מייק הרצוג, לא צפויים קשיים מיוחדים ביחסים עם הבית הלבן. את עיקר תפקידו הם מגדירים בשיחות שלא ליחוס, שיקום היחסים עם צמרת המפלגה הדמוקרטית, חידוש הקשרים עם סנטורים וחברי קונגרס דמוקרטים בכירים. "האהדה לישראל בקרב הגורמים האלה קיימת וחיה אבל זקוקה לטיפוח, לחיזוק", אמר בכיר יהודי בקהילה. "במיוחד על רקע נוכחות מוגברת של הפלג הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית".

לשגריר החדש מצפה גם אתגר נוסף בתחום שהוזנח, הופקר ונעזב בשנים האחרונות. תחום היחסים עם הקהילה היהודית הגדולה, ליתר דיוק אי-היחסים. לבנימין נתניהו ולאיש שלו בושינגטון דרמר לא היה כמעט כל קשר עם בכירי הקהילה. גם לא יכול היה להיות. הרוב המכריע של יהודי ארה'ב תיעב את דונלד טראמפ ובבחירות לנשיאות קרוב ל-80 אחוז מהם הצביעו בעד ג'ו ביידן.

מייק הרצוג יהיה צריך להקדיש זמן ומאמצים לשיקום היחסים בין ישראל לקהילה היהודית הגדולה. לא תהיה לו בעיה מיוחדת להשיג זאת.