פרסום ראשון: בעקבות עתירה לבג"ץ יוגדל הסיוע בשכר דירה למתמודדי נפש, אבל עדיין ללא לוח זמנים ליישום. מפעילי המסגרות מזהירים: "ללא הסיוע אין היתכנות להפעלת ההוסטלים".

לאחרונה התקבל פסק דינו של בג"ץ בעתירה שהוגשה באמצעות עורכי הדין גבריאל דיסני ויונתן פרידמן ממשרד ש. פרידמן ושות', נגד משרדי הבינוי והשיכון והבריאות בטענה כי משרד הבריאות לא מעניק סיוע בשכר דירה למתמודדים הזכאים לשירותי דיור, אף שהסיוע נכלל בסל השיקום בחוק השיקום.

על פי העתירה - שהוגשה בשם עמותת פורום בריאות הנפש, עמותת לשמ"ה, מרכז הורים נהריה, עמותת רעות ועמותת אנוש - דרשו העותרים מהמשרדים לממן שכר דירה בסכום השתתפות ממשי של 1,400 שקל לחודש לפחות. זאת בעוד סכום הסיוע המקסימלי שהתקבל עד כה ממשרד השיכון נע בין 540 שקל ל־770 שקל לחודש, כשהפער בין סכום הסיוע בשכר הדירה שלא השתנה 12 שנים ובין העלות הריאלית רק הולך ומאמיר.

"לפני שנתיים הגשנו את העתירה עקב עוול מתמשך המונע מאוכלוסיית המתמודדים להתקיים בכבוד ולהיטמע בקהילתם", מסבירים עורכי הדין. "ואכן, בזכות הגשת העתירה הכיר משרד הבריאות בחובתו לקיים את החוק ולהעניק את הסיוע כחלק בלתי נפרד מסל השיקום".

בהחלטתו קבע בג"ץ: "בחובתו של משרד הבריאות המעוגנת בחוק השיקום להעניק סיוע אפקטיבי במימון שכר דירה למשתקמים הזכאים". בזכות הגשת העתירה הודיע המשרד על מודל שבמסגרתו יוענק, בשלב זה, סיוע בסך 870 שקל למתמודדים המתגוררים בהוסטלים ו־1,000 שקל למתמודדים במסגרות דיור אחרות.

עם זאת, עדיין אין לוח זמנים ליישום ההחלטה, ויו"ר פורום בריאות הנפש שאול בוארון מביע תקווה שמשרד הבריאות יישם במהרה את פסק הדין ויקבע לוח זמנים מהיר של מספר חודשים מועט להוצאתו לפועל של מודל הסיוע בשכר הדירה, אחרת מפעילי המסגרות לא יוכלו להמשיך להפעילן. זאת נוכח העלייה ההולכת וגדלה במחירי השכירות וללא כל עדכון תעריפים מצד המדינה: "עלות עדכון התעריפים מוערכת בכ־50 מיליון שקל בשנה, סכום שצריך להיות מנותב לשיקום מתמודדי הנפש ולא לכיסוי עלויות שכר הדירה למחייתם", הוסיף בוארון.