תעשיית המזון אחראית ל־30% בקירוב מצריכת האנרגיה ופליטות גזי החממה, נפרסת על פני 40% משטחי האדמה בכדור הארץ ומנצלת כ־70% מהמים המתוקים.

למעבר לחקלאות ותזונה בת קיימא יש השפעות כלכליות אדירות, והוא מגלם חיסכון פוטנציאלי של 5.7 טריליון דולר בשנה והזדמנויות עסקיות בהיקף של 4.5 טריליון דולר בכל שנה עד 2030.

"כדי להבטיח את התזונה של אוכלוסיית העולם הגדלה, יש צורך לעבור למודל כלכלי מעגלי ובר קיימא", אומר כריסטופר קמינקר, ראש תחום המחקר והאסטרטגיה להשקעות בנות קיימא בבנק השוויצרי לומברד אודייר, המתמחה בבנקאות פרטית ובניהול עושר. "יש היום המון רגולציות שמבקשות להתייחס לעובדה שתעשיית המזון – החקלאות והתעשייה - אחראית לכמעט שליש מכמות פליטות גזי החממה בעולם. עוד ועוד מדינות מתחילות לעסוק בנושא הזה, העולם הולך לשם וצריך להתייחס לזה מבחינה כלכלית בהתאם.

"השינוי בתחום המזון והחקלאות יגיע מחדשנות טכנולוגית, שתוביל לצמצום הצריכה מהחי ולמניעת בזבוז, ואנו רואים יותר ויותר מודלים עסקיים של חברות שנבנים באופן שיוביל להקטנת השפעת תעשיית המזון והחקלאות על הטבע שלנו".

בשנים האחרונות יותר ויותר חברות החליטו לקחת על עצמן את הניסיון לשפר את מצב הסביבה בעזרת פתרונות שונים בתחום המזון. מיטלס פארם, למשל, הינה חברה בריטית המתמחה בפיתוח וייצור של תחליפי בשר מן הצומח בשיטה מיוחדת, שאף רשמו עליה פטנט. טביעת הרגל האקולוגית של תחליפי הבשר מן הצומח של מיטלס פארם נמוכה לעומת מקבילתה הבשרית, והחל מחודש מרץ משווקים מוצריה בישראל על ידי חברת תנובה.

בחברת פיגמנטום, שהושקעו בה מיליון דולר על ידי חממת הפודטק בקריית שמונה, יוצאי האוניברסיטה העברית פיתחו מערכת גנטית בצמחים, הגורמת להפקת חומרי טעם וצבע טבעיים בריכוזים הגבוהים עד פי 15 תוך חיסכון בשטחי חקלאות, מים ועלויות גידול נוספות.

חברת הפודטק הישראלית SimpliiGood עובדת כדי להציע את הערכים התזונתיים הגבוהים שיש במזון מן החי - דווקא מאצת ספירולינה, בעלת ערכים תזונתיים של 74% חלבון וספיגה של 90% בגוף. הגידול נעשה על ידי שימוש באנרגיית השמש. האצה סופגת פחמן דו־חמצני מהאוויר והופכת אותו לחמצן, לא פולטת פסולת לסביבה ומשתמשת ב־98% מים ממוחזרים.

"אנשים אוהבים לאכול בשר, אבל יש כוחות מאוד חזקים מהצד השני שמראים את האלטרנטיבה לבשר אדום – אלטרנטיבה זולה יותר, הרבה פעמים טעימה יותר, בריאה יותר, שאינה פוגעת בסביבה, ויש לכך דרישה בשוק", מוסיף קמינקר. "שינויים כמו זה תמיד לוקחים זמן – אבל זה יקרה בקרוב".