שר האוצר אביגדור ליברמן שוחח הבוקר (שלישי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על הסערה סביב אי השתתפותו בקבינט הקורונה, שיתף בעמדתו לגבי האפשרות שיוטל סגר נוכח מצב התחלואה בקורונה ותקף את יו"ר הליכוד בנימין נתניהו: "הוא השווה את עצמו למסי? אני מרחם עליו. הוא פתטי".

על הביקורת על כך שלא טרח להשתתף בדיוני קבינט הקורונה אמר השר: "להגיד שלא טרחתי זה באמת כנראה חוסר הבנה מוחלט, אני חושב שלא מספיק להשתתף בישיבות, צריך גם לעבוד ולכן מהשבוע הראשון עשינו חלוקת סמכויות וגזרה עם השר חמד עמאר במשרד האוצר, והודעתי מראש שאני חבר בקבינט הביטחוני מדיני והוא חבר בוועדת קורונה, אני בוועדת השרים לחוק ההסדרים והוא בוועדת השרים לחקיקה. אני עומד בראשות שלוש ועדות שרים, קבינט כלכלי חברתי ועדת השרים לרגולציה וועדת השרים להפרטה. מה שצריך להבין, אי אפשר להקיף הכול. תפסת מרובה לא תפסת כלום".

ליברמן הבהיר: "אני לא משתתף בדיונים ולא מתכוון להשתתף. יש חלוקה ברורה ביני לבין השר, זה לא אומר שאני לא בקיא ולא משתתף וזה דיונים לא פחות חשובים פה במשרד האוצר. יש עוד שר שמסוגל להציג את זה לא פחות טוב ממני. אני לא יכול לשבת בכל הוועדות. אמרנו מראש, הודענו לכולם מהשבוע הראשון מה חלוקת הסמכויות, הוועדות ביני לבין השר, ידענו מראש שבאוצר זה באמת עבודה קשה. אנחנו מתחילים פה 6-7 בבוקר, ישיבה אחרונה מתחילה ב-22:00 בערב, עובדים סביב השעון. אני חושב שמבחינת היקף העבודה לקחתי על עצמי מקסימום ואנחנו עובדים קשה. אין שר אחר בממשלה שעומד בר' 3 ועדות שרים וחבר בעוד כמה ועדות ובקבינט. צריך להבין שיש גבולות למה שאדם יכול ורצוי שייקח על עצמו".

כשנשאל האם לא מדובר בניסיון בריחה מאחריות וביקורת אמר: "חס וחלילה, אני מעולם לא בורח אלא להפך לוקח. השתתפות בוועדת השרים או קבינט כזה או אחר לא פוטרת מאחריות. אבל אני חושב שאני בקיא לא פחות מכל השרים שמשתתפים בקבינט הקורונה". 

"אין אף שר ואף גורם מקצועי שתומך בסגר"

ליברמן הסביר את המדיניות שלו בעניין הסגר ואמר כי "סגר זה דבר שלא ברור עד כמה הוא תורם למאבק במאומתים חדשים, בחולים קשים חדשים מה שברור שהוא פוגע קשה בכלכלת ישראל. מה שעד היום הוכח, הדברים שאפקטיביים למאבק בקורונה זה חיסונים, עטית מסכות והיגיינה אישית".

כשנשאל מה יעשה אם הדרג המקצועי ימליץ על סגר אמר: "כרגע הדרג המקצועי במשרד האוצר ובמשרדים אחרים חזיתית נגד סגר ועוד לא שמעת שר אחד בממשלה שמדבר בזכות הסגר וגם מומחים כולל אותו פורום רפואי של הרופאים המומחים עדיין לא שמעתי שהם מדברים בזוכת הסגר. לא שמעתי אחד מאותו קבינט מומחים לקורונה שדיברו בזכות סגר. השמועות שצצו כנראה עוזרות לתקשורת לייצר משהו, הרי התקשורת כל יום צריכה כותרת. אני חושב שגם בהנחה וזה עוזר לתקשורת זה פוגע בכלכלה כי כלכלה מחייבת קודם כל וודאות ומבחינתי תוכנית עבודה לשי זה תוכנית למניעת הסגר".

אז לא יהיה סגר?
"אני לא רוצה להגיד שום דבר בוודאות, אני מייצג רק את עצמי ואת משרד האוצר, עמדתנו היא ברורה אנחנו חזיתית נגד הסגר ואני לא יודע עד כמה הציבור בנוי היום, קשוב או נכון להיכנס לסגר. אנחנו כבר שנה וחצי עם הקורונה מה שברור שהקורונה תלווה אותנו בשנים הבאות ולכן אנחנו חייבים ללמוד לחיות עם הקורונה, כמו שאנחנו חיים עם השפעת".

ליברמן הוסיף: "אנחנו ערוכים לכל מצב וניתן מענה לכל מצב אבל תפקידנו קודם כל למנוע את הסגר ולכך אנחנו פועלים. כשאני אומר שאנחנו פועלים למניעת הסגר זה קודם כל לחזק את המערך של הקהילה, כלומר קופ"ח, להגדיל יכולת ספיקה של בתי חולים, הקצבנו לזה לא מעט כסף ובאמת אם אני רק אגע בנושא כמו עידוד ההתחסנות אנחנו מדברים על 200 מיליון שקל, על 800 מיליון שקל להגדיל את הקיבולת שלנו, של מערך האשפוז בבתי החולים".

כשנשאל האם הוא תומך במתן תמריצים כספיים למי שיגיע להתחסן אמר: "לא, אני חושב שזה ממש לא נכון מה שנכון זה לעזור לאותן רשויות מקומיות שיעשו מבצע, הם מכירים את התושבים הרבה יותר טוב מאיתנו צריך קמפיין ציבורית ואישית אני התחסנתי לפני שבוע".

"צריך לעזור לרשויות המקומיות שיעשו קמפיינים, מסע שכנוע כל אחד בכפר שלו, בעיירה שלו. אני חושב שכדאי לחזק את הרשויות שישתפו פעולה וינסו לשכנע את התושבים, בהחלט כן.  אני מתנגד לתמריץ אישי לאותם אנשים שטרם התחסנו לתת להם מענק כספי זה פשוט מסר לא נכון חייב להיות שילוב של מסר נכון מבחנה ציבורית מוסרית וגם שיקול כלכלי לכן אני חושב שלחזק את הרשויות שיעשו מאמצים נוספים וממשיים להביא את התושבים להתחסן שווה לחזק אותן".

על מודל החל"ת השנוי במחלוקת אמר "אני לא מבטיח שום דבר, ברור וזה אחד הלקחים מהגלים הקודמים של הקורונה, צריך ללכת על מודל חל"ת גמיש ויש עוד כמה לקחים מהגלים הקודמים אבל אני מקווה שלא נגיע לשם כי באמת המחיר הכלכלי של המשק כולו זה פשוט מחיר שהוא עצום, בלי בכלל להבין שסגר אכן תורם למאבק בקורונה שזה יוריד את מספר הנדבקים, את מספר החולים קשה". 

ההצבעה בממשלה על התקציב (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)
ההצבעה בממשלה על התקציב (צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ)

"התקציב יעבור בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית"

בהמשך התייחס לתקציב שאושר בממשלה והעריך שיעבור בכנסת. "מעולם התקציב לא יוצא כמו שנכנס, אני מלווה את תקציבי המדינה מאז 96. התקציב יעבור בקריאה ראשונה, שנייה ושלישית. חלק מהרפורמות אמורות להביא כסף, לא צריך לקחת כסף. הרפורמות נועדו להוזיל את יוקר המחיה, לפשט את החיים וגם בסופו של דבר להביא כסף ולא לקחת את הכסף".

כשנטען בפניו כי הפר את הבטחתו שלא להעלות מיסים אמר: "זה פשוט שקר וכזב אין מיסים חדשים יש ניסיון לשנות דפוסי התנהגות והכסף שאנחנו גובים על משקאות ממותקים בא לשפר את איכות הסביבה ולא נכנס לתקציב או נועד לתקציב. במדינת ישראל סוכר לנפש אולי אחד המקומות הראשונים בעולם".

הוא הוסיף: "בישראל שמו מיסוי גבוה מאוד, בין הגבוהים בעולם על וודקה, יינות, משקאות חריפים, טבק, ומכיוון שלא שמו על משקאות ממותקים יש לנו 600 אלף חולי סוכרת וחולי סוכרת קשים גם גבוה מאוד בהשוואה למדינות ה-OECD וחולה סוכרת קשה זה נגמר בקטיעת גפיים לצערי ויש לזה מחיר אנושי רפואי וגם כלכלי. לצערי צריכת משקאות ממותקים היא קודם כל בקרב צעירם והשכבות החלשות לכן ניגשנו לזה כניסיון לשנות דפוסי התנהלות. גם הדברים האחרים, אין מיסוי נוסף אלא ניסיון לשנות דפוסי התנהלות גם בנושא כלים חד פעמיים ,צריכה של כלים חד פעמיים בישראל פי חמש יותר מאשר באיחוד האירופי וזה פגיעה קשה באיכות הסביבה".

בהמשך, דחה ליברמן את הביקורת שהשמיע כלפיו נתניהו עקב תמיכתו בתקציבים לחברה הערבית, אותם כינה נתניהו "מס עבאס", ותקף: "מי שהזמין את עבאס 4 פעמים לבלפור ישב איתו במעון הרשמי של ראש הממשלה זה נתניהו, מי שהכשיר את עבאס זה נתניהו ומי שהציע לעבאס ואמר לו אני יכול לתת לך יותר מהם זה נתניהו".

אבל אתה משלם, לאנשים שכינית אותם 'בוגדים'.
"אתה מדבר שטויות שאין להן אח ורע. בעידן האינטרנט, הפייסבוק והדברים האלה קל מאוד לבדוק. יש אנשים שהכריזו שרוצחים הם גיבורים, שקראו לפגוע במדינת ישראל, הזדהו עם המחבלים זה לא קשור למצב התשתיות במגזר הערבי, אם אין ניקוז טוב, אם אין תשתיות ביוב זה פוגע בכולם כמו שהפשיעה במגזר הערבי פוגעת בכולם. אני משלם על המאבק בפשיעה במגזר הערבי שפוגעת לא רק בערבים אלא קודם כל גם ביהודים ובכל תושבי מדינת ישראל".

אביגדור ליברמן ומנהיגי החרדים (צילום: הדס פרוש , פלאש 90,יוסי אלוני,יונתן זינדל, פלאש 90,אלכס קולומויסקי, פול)
אביגדור ליברמן ומנהיגי החרדים (צילום: הדס פרוש , פלאש 90,יוסי אלוני,יונתן זינדל, פלאש 90,אלכס קולומויסקי, פול)

"לא רואה שום צורך להכניס את החרדים לקואליציה"

כשנשאל האם הוא רואה אפשרות שאחרי אישור התקציב הסיעות החרדיות יכנסו לממשלה אמר: "ש"ס ויהדות התורה לא חלק מהקואליציה הזאת ואני לא רואה שום סיבה לשנות את הרכב הקואליציה. הקואליציה מתפקדת ראינו את זה בנושא התקציב, בשורה של חוקי יסוד, בבחירת הנציגים לוועדה למינוי שופטים, דיינים, באמת יש פה קואליציה מתפקדת ואני לא רואה שום צורך כרגע להכניס את ש"ס ויהדות התורה לקואליציה לא לפני התקציב ולא אחריו".

כשנשאל האם יטיל וטו ענה: "השוני בממשלה הזאת שהאווירה אחרת לא צריך וטו, יש הידברות ופירגון הדדי, אנחנו לא מדברים במונחים של וטו אבל העמדות אני חושב ברורות גם אצל מפלגות אחרות וגם אצל ישראל ביתנו יש עמדה מאוד ברורה ואני חושב שחלק מהשינויים שהכנסנו כמו הרפורמה בכשרות אלה דברים שהבטחנו לבוחר ועושים אותם ואלה חדשות טובות לכולנו".

על סאגת ח"כ הסורר אלי אבידר שהתמנה לשר אמר: "אני לא חושב שצריך היה לכופף אותי, אם לא הייתי רוצה שיתמנה לשר הוא לא היה מתמנה. אני חושב שאלי אבידר עשה את הבחירה שלו, רצונו של אדם כבוד ואני מכבד. הוא חלק מהקואליציה וזה מה שחשוב והוא אפילו התחסן שזה עוד יותר חשוב".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני מרחם על נתניהו"

על הפרסומים לפיהם גנץ מעביר רמזים אילו הוא עשוי להצטרף לנתניהו בהצבעת אי אמון אמר: "לא שמעתי רמזים כאלו לא ראיתי אותם, להפך אני חושב שכשר האוצר עובד עם שר הביטחון בצורה מאוד עניינית מקצועית ולא רואה שום בעיה עם גנץ ולא ראיתי רמזים".

כשנשאל מה חשב על ההשוואה שעשה נתניהו בינו לבין מסי – כשצייץ "אגדות חוזרות למשחק", אמר ליברמן: "נתניהו שייך לעבר, הוא איש של אתמול, אפילו קצת מרחם עליו על כל הגעגועים שלו. נתניהו כבודו במקומו מונח היו לו באמת, הייתה לו תרומה בתחומים כאלו ואחרים. כל הניסיון הזה להציג עצמו כראש הממשלה פתטי. כל הזמן ואתה רואה אותו יושב בדיוני הלילה בהצבעות בכנסת".

ליברמן סיכם: "אני חושב שבניגוד לשחקנים אחרים גדולים מהעבר שידעו מתי הגיע הזמן לתלות נעליים הוא פספס את ההזדמנות הזאת ויכול היה לפרוש, ולו היה דואג למחנה הימין היה מוותר על מקומו והליכוד היה בלי שום מאמץ מקים ממשלת ימין כמו שצריך. הוא החליט להקריב את המחנה הלאומי לטובת עניינו האישיים וחבל על כך".