מושל מדינת ניו יורק אנדרו קואמו התפטר היום (שלישי) מתפקידו בעקבות התלונות על הטרדות מיניות שהוגשו נגדו. קואומו בן ה-63, דמוקרט שכיהן מאז 2011 כמושל המדינה הרביעית באוכלוסיית ארצות הברית, הודיע על התפטרותו לאחר שהתובעת הכללית של ניו יורק, לטיה ג'יימס, פרסמה לפני כשבוע את תוצאות החקירה שהתנהלה בעניינו, ממנה עלה כי הוא הטריד מינית 11 נשים.

החקירה, המפורטת בדו"ח בן 168 עמודים, מצאה כי קואומו הטריד, נישק או העיר הערות בעלות אופי מיני לנשים כולל עובדות מדינה ושוטרת. קואומו הכחיש את הטענות נגדו.

סגנית המושל קתי הוצ'ול, דמוקרטית ממערב ניו יורק, תחליף את המושל שהתפטר עד תום כהונתו של קואומו בדצמבר 2022 ותהפוך לאישה הראשונה שתכהן בתפקיד.

קתי הוצ'ול (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)
קתי הוצ'ול (צילום: Reuters/BRENDAN MCDERMID)

התפטרותו של קואומו הנה הפעם השנייה בתוך 13 שנים שבה מושל ניו יורק פורש מתפקידו בעקבות שערורייה, לאחר שאליוט שפיצר עזב את תפקידו בשנת 2008 בגלל שהעניק חסות לנשים שעסקו בזנות. 

קואומו נבחר לשלוש קדנציות כמושל, וכך גם אביו המנוח, מריו קואומו. הוא כיהן כמזכיר משרד השיכון והפיתוח העירוני האמריקאי בין השנים 2001-1997 תחת הנשיא לשעבר ביל קלינטון.

התובעים המקומיים במנהטן, במחוז נסאו, במחוז אלבני ובמחוז ווסטצ'סטר אמרו לאחר פרסום הדו"ח כי הם בוחנים את העניין וביקשו ראיות מהחקירה העצמאית. ראש עיריית ניו יורק אמר כי קואומו יעמוד לדין פלילי.

קואומו הכחיש במשך חודשים את הטענות על הטרדות מיניות, גם לאחר פרסום דו"ח החקירה. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, חברו של המושל במשך שנים, אמר לכתבים בבית הלבן עם פרסום תוצאות החקירה בשבוע שעבר: "אני חושב שהוא צריך להתפטר".

דמוקרטים בולטים אחרים, כולל שני הסנאטורים האמריקאים במדינה, צ'אק שומר וקירסטן גיליברנד, ויו"ר בית הנבחרים האמריקאי ננסי פלוסי, התייצבו גם הם בקריאה לקואומו להתפטר.