שר החוץ יאיר לפיד נחת היום (רביעי) במרוקו, שם הוא ערך ביקור מדיני, בפעם הראשונה מאז חתימת הסכם הנורמליזציה בין המדינות בשנה שעברה. ביקור ראשון של שר חוץ ישראלי בממלכה מאז 2003. 

במהלך הביקור חנך לפיד את נציגות ישראל ברבאט ונפגש עם מקבילו נאסר בוריטה. לביקור הצטרפו שר הרווחה מאיר כהן, יליד מרוקו, יו"ר ועדת החוץ והביטחון רם בן ברק ומנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. בנוסף הצטרפה למשלחת ד״ר ענבר צוקר, סגנית ראש חטיבת הרפואה במשרד הבריאות. 

יאיר לפיד בביקור במרוקו  (צילום: שלומי אמסלם)
יאיר לפיד בביקור במרוקו (צילום: שלומי אמסלם)


במהלך הביקור אמר לפיד כי "מה יצא לנו מכל השנים שבהן היחסים בין שתי האומות העתיקות והגאות שלנו היו מנותקים? שום דבר. מה יצא לאזרחים שלנו מזה? שום דבר. היום אנחנו משנים את זה. היום אנחנו משנים את זה לטובת תיירות וכלכלה, מסחר וחילופי תרבות, ידידות ושיתוף פעולה. הרגע הזה ישפר את חיינו, מפני שזה מה שעושה השלום. המלחמה מסיימת את החיים, השלום מתחיל אותם". 

"משהו קורה במזרח התיכון. אנשים ומנהיגים מסתכלים על לוב ועל סוריה ועל לבנון ואומרים לעצמם, 'זה לא מה שאנחנו רוצים בשביל ילדינו. זה לא מה שאנחנו רוצים בשביל עצמנו'. המלחמה היחידה ששווה להקדיש לה את חיינו היא לא נגד השכן שלנו, או נגד מי שמתפלל אחרת מאתנו. המלחמה היחידה שיש לה משמעות היא המלחמה נגד העוני, המלחמה נגד הבורות, המלחמה נגד מגיפות ובצורת", הוסיף. 



כזכור, לפיד הודיע בחודש שעבר כי יערוך ביקור דיפלומטי במרוקו בסוף החודש, במסגרת חידוש היחסים הדיפלומטיים המלאים.בישיבת הסיעה של יש עתיד אמר לפיד כי "זה אירוע היסטורי. אני רוצה להודות מפה למלך מרוקו, הוד מעלתו מוחמד השישי, על המנהיגות שגילה בקידום הביקור וחידוש היחסים. הביקור הזה יהיה נקודת הפתיחה של הסכמי תיירות וסחר, ושל שיתוף פעולה כלכלי ומדיני מקיף בין שתי המדינות" 

בסוף חודש יוני, ערך שר החוץ ביקור רשמי ראשון באיחוד האמירויות. במהלך הביקור השתתף לפיד בטקס חניכת השגרירות הישראלית באבו דאבי ובטקס קביעת המזוזה, ולאחר מכן נשא דברים: "זהו רגע היסטורי, וגם תזכורת לכך שההיסטוריה נקבעת בידי בני האדם. הסכמים נחתמים בידי מנהיגים, אבל שלום עושים עמים".