בימים אלה, שבהם רובנו עוסקים במחלת הקורונה ובחיסונים, חלק מאיתנו מבקש להתרפק על ספרים ולעסוק בקריאתם. נדמה כי אנחנו מתרחקים יותר ויותר מקריאת המילה הכתובה ומתמכרים למסכים הגדולים והקטנים, ובכך מגדילים סיכונים רבים ומורכבים.

כך לדוגמה, קראנו באחרונה על חוקרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד שגילו כי ישיבה מול מסכי הטלוויזיה יותר מארבע שעות ביום מגבירה את הסיכון לתסמונת דום נשימה בשינה, והתוצאה היא נחירות מתרבות והולכות. החוקרים גילו עוד שפע של תקלות ופגעים הנובעים מעולם המסכים, ועל כן אנחנו ממליצים לשוב לעולם הישן והטוב של קריאת ספרים.

אנחנו עדיין מיצרים על העובדה שבימים לא ממש רחוקים מרביתנו נצמדנו לקריאה, היינו מציפים את הספריות וממתינים בתורים ארוכים להשאלת חומרי קריאה, וכל אלה מחמת הצימאון למילה הכתובה. אלה הם ימים שחלפו ואינם.

בעת האחרונה חזרנו ואחזנו ביד שוקקת בספרים הממתינים לנו בערימות, ושבנו ועלעלנו בעמודים וגילינו כי אותה אהבה ישנה חוזרת ומרטיטה אותנו בחדווה. אנחנו מייחלים לכך שבני הדור הצעיר הנאחזים בשקיקה במכשירים הניידים ומטפטפים ללא הרף ובמשך שעות ארוכות מסרים קצרים ובלתי איכותיים, ידבקו גם הם בחדוות הקריאה.

אנחנו ממליצים לשוב להטיף, לעודד ואף לתת תמריצים לשובם של כולם, קטנים כגדולים, אל עמודי הספרים. הרי בעולם הזה של מילים מנוסחות בקפידה, של סיפורים מרטיטי לב, יש שפע של מסרים ערכיים, מוסריים וחינוכיים.

כיצד קרה שרובנו ויתרנו על אותו עולם מופלא, שהיינו מרותקים אליו עשרות ואפילו מאות שנים בשקיקה גדולה? כיצד קורה שאנחנו - שכותבים את השורות הללו וחיברנו בעצמנו ארבעה ספרים שראו אור וזכו לקוראים רבים - זונחים את אותם צירופי המילים, את אותו ים של דימויים, אותו שפע של מראות וחזיונות הנשקפים בינות לעמודים?

בעבר היינו מחליפים ספרים בספרייה בתדירות גבוהה, וכיום אנחנו מודים בפה מלא כי לא ביקרנו בממלכת הספרים כבר עידן ועידנים. אנחנו מיצרים על כך ומבקשים לחזור בתשובה, ולשוב אל אותו עולם מופלא. אנחנו מכריזים בזאת בקולות תרועה על תנועה חדשה של חזרה לעולם הקריאה. אנחנו מקווים כי היא תסחוף בעקבותיה מצטרפים רבים, שישובו ויניפו את דגל הקריאה המעשירה את שפתנו ואת עולמנו התרבותי.

נכון, יש בקריאה חסרת מעצורים סיכונים, שהרי אנחנו ישובים ומרותקים למילים, על כן יש לשלב בין השניים - ישיבה וקריאה, וריצה וקפיצה אלי תרגילים ועיסוקים גופניים, שיבנו מחדש את התשלובת הקסומה בין שפת הגוף ורוח היצירה.