ד"ר זאב לרר, מרצה בכיר, ראש תוכנית הסוציולוגיה בבית הספר למדעי ההתנהגות באוניברסיטת תל אביב ומחבר הספר "הקוד האתני, קב''א, מזרחים ואשכנזים", התייחס בתכנית של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103FM להחלטת צה"ל לשנות את שיטת המיונים למתגייסים. לרר אמר כי יש עוד הרבה עבודה שניתן לעשות. 

לרר ציין כי "השאלה היא איפה הקב"אות האחרות, במקומות שאולי הם יותר חשובים, מקומות שממיינים בעצמם ואף אחד לא יודע איך. התפקידים הטכנולוגים באמ"ן, 8200, כל מיני מצטיינים שאם אתה נכנס למקומות האלה אתה מסודר אחר כך לכל החיים. צריך לקחת את אותה חשיבה לשם".  

עם זאת, לדבריו של לרר, "מדובר במהפכה ושינוי היסטורי. יש פה תפיסה לגמרי חדשה. הקב"א היה מצד אחד מכשיר מיון שלא היה טוב, מדד בעיקר רקע חברתי במקום יכולות. מצד שני מה שהוא סימן בעיקר זה קבוצות חברתיות. לאורך שנים רבות, עד שנות ה-80, יצר פערים גדולים מאוד בצבא בין מזרחים לאשכנזים בגלל שהיה בנוי למדוד רקע חברתי ולא מה שבאמת צריך כדי להצליח בצבא".

עוד ציין לרר כי "מדובר בצעד אמיץ מאוד, של הבנה כי צריך להחליף את השיטה במכשיר שמודד דברים שרלוונטיים לביצועים צבאיים, ותוך כדי כך, לפתח מודעות להשלכות החברתיות של כלי המיון. מתכוונים להרחיב את יום המאה, יום שבודק כישורים גם על גברים, להרחיב למיון ללחימה. את הקב"א דיללו בצורה משמעותית, והוסיפו אלמנטים שיותר קשורים לביצועים ויכולות, מאשר לרקע חברתי".

בהתייחס לטענה כי שיטת הקב"א הפלתה על רקע מוצא, אמר לרר: "המאפיינים שהקב"א בדק בהחלט הבחינו בין אשכנזים למזרחים. חשוב לראות את הקב"א כמשל ולראות איפה עוד מתחבאות קופסאות שחורות במקומות אחרים. זה מה שאפשר ללמוד מהפרשה העגומה. במונחים של הקב"א, יש פה מהפכה מאוד גדולה. אבל השאלה היא איפה הקופסאות השחורות האחרות נמצאות עכשיו".