ועידת מפלגת העבודה קיימה היום (חמישי) פגישה מקוונת בה החליטה ברוב גדול לאשר את כל ההצעות לתיקון חוקת המפלגה שהוגשו בפניה ע"י יו"ר מפלגת העבודה, שרת התחבורה מרב מיכאלי.

בין היתר, הוועידה אישרה ברוב של 52.4% בעד לעומת 45.8% נגד החלטה שנועדה להסדיר חוקתית את מעמדם של כלל חברי המפלגה ואת זכותם הבלעדית לבחור את יו”ר המפלגה ואת הרשימה לכנסת, כך שוועידת המפלגה או כל מוסד אחר לא יוכל לשנות זאת. 

החלטה מרכזית נוספת שאושרה ברוב של 50.2% בעד, 46.7% נגד היא צירוף נשים לוועידת המפלגה במטרה להגביר את האיזון המגדרי בכל מוסדות המפלגה, בהתאם להחלטת הועידה שנערכה בחודש מאי 2021, וכן הסמכת ההנהלה לכינוס ועידה באמצעים מקוונים ברוב של 57.8% תומכים לעומת 40.6% נגד. 

יו״ר העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי מסרה: "מפלגת העבודה היא היום המפלגה הדמוקטית ביותר במחנה המרכז-שמאל ובפוליטיקה הישראלית בכלל, והיום, הפכנו אותה לאפילו יותר דמוקרטית. ההחלטות שהעברנו בוועידת המפלגה היום, בזכותכן ובזכותכם, לוקחות את כולנו צעד קדימה. לא חיזקנו רק את הדמוקרטיה, חיזקנו גם את השוויון בינינו, כי דמוקרטיה אמיתית היא שוויון אמיתי. שמחה על הבעת האמון של חבורתי וחברי לסיעה, וכמובן, לאמון שנתתם לי אתן ואתם כשהצבעתם בעד".

במסגרת ההחלטה הנוגעת להבטחת בחירת יו"ר המפלגה והרשימה לכנסת על ידי כלל חברי המפלגה, הוצע להסדיר חוקתית את מעמדם של כלל חברי המפלגה ואת זכותם הבלעדית לבחור את יו"ר המפלגה ואת הרשימה לכנסת כך שוועידת המפלגה או כל מוסד אחר לא יוכל לשנות זאת.

למעשה, המוסד היחיד מרגע אישור תיקון החוקה אשר יהיה רשאי להעביר את זכות הבחירה האמורה של כלל חברי המפלגה יהיו חברי המפלגה עצמם, בכפוף לתקופת אכשרה. המוסד אליו ישתייכו כלל חברות וחברי המפלגה ייקרא: “מליאת חברות וחברי המפלגה” והוא יהיה המוסד המרכזי והבכיר במפלגה. סמכויות נוספות של המליאה יהיו: החלטה על פירוק מרצון, שינוי שם המפלגה ושינוי בסמכויות, סדרי העבודה והכינוס של המליאה בלבד.

המסרון ששלחו חברי מפלגת העבודה (צילום: צילום מסך)
המסרון ששלחו חברי מפלגת העבודה (צילום: צילום מסך)

מזכ"ל מפלגת העבודה ערן חרמוני, שהוביל את ההתנגדות הצעותיה של מיכאלי, אמר בתגובה לתוצאות הוועידה: "אני גאה בקו שהובלתי כנגד ההצעות הלא דמוקרטיות של יו"ר המפלגה השרה מרב מיכאלי, וגאה בלפחות 48% מחברי בוועידה שתמכו בעמדתי, עמדו איתן על עקרונותיהם ולא נכנעו למסע לחצים אגרסיבי".

"זהו ארוע מאד מיוחד במפלגת העבודה שיו״ר כמעט הפסידה הצבעה בוועידה. השטח של המפלגה העביר מסר ברור להנהגת המפלגה. אני מציע להנהגת המפלגה וליו"ר להפיק את הלקחים, לא לוותר על חצי מחברי הוועידה ולנטוש אותם - חברים ששנים ארוכות נלחמים עבור המפלגה לילות כימים ותחת כל יו"ר".

"כחצי מהוועידה הצביעה היום נגד למרות איומים ברורים ומרומזים, למרות התגייסות חסרת תקדים של המנגנון מטעם היו"ר, ולמרות שהיו חברים רבים שלא ניתנה להם האפשרות להצביע בטענות שונות ומשונות. אני וחברי הוועידה המתנגדים להצעות נשקול היטב יחד עם הצוות המשפטי כיצד לנהוג כעת, אך הצד החיובי הוא שמפלגת העבודה קיימה אירוע דמוקרטי שלא קיים במפלגות אחרות ובכוונתי לעשות הכל על מנת שזה לא יהיה האירוע הדמוקרטי האחרון של המפלגה".

"דמוקרטיה איננה רק הצבעה אלא גם דיון, התלבטות, השמעת עמדות שונות ומתן כבוד לדוברים וחברים בעלי דעה אחרת - דבר שלצערי לא נעשה. ההחלטות היום התקבלו בחופזה ובלי תהליך חשיבה סדור המתייחס להיותה של מפלגת העבודה תנועה עם מוסדות דמוקרטיים. זה איננו מבשר טובות, וככל שלא תשונה ההחלטה, חובת ההוכחה על יו"ר המפלגה לאפשר דמוקרטיה במפלגה ולא רק למראית עין".

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
\

כזכור, ערב הבחירות לכנסת עתרה מיכאלי לבית המשפט המחוזי בתל אביב בדרישה לפסול את החלטת ועידת מפלגת העבודה לבטל את הפריימריז לראשות המפלגה ולרשימתה לכנסת. את המהלך לביטול הפריימריז הוביל יו"ר המפלגה דאז עמיר פרץ. בית המשפט קיבל את העתירה ובעקבותיה החליטה מיכאלי להתמודד על ראשות העבודה. בסביבתה אומרים כי הצעת ההחלטה נועדה להבטיח כי הכוח המרכזי והיחיד לבחירת היו"ר והרשימה יהיה אצל כל חברי וחברות המפלגה.

מי שהתנגד בתוקף למהלך הוא מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני. באיגרת ששלח לצירי הועידה, לקראת ההצבעה היום, הוא הזהיר כי "אם ההצעות שמועלות יתקבלו – ייסתם הגולל על תפקידה ומעמדה של ועידת מפלגת העבודה כמוסד המרכזי במפלגה, וכמוסד דמוקרטי ובעל משמעות".
"אומרים לכם שזה בשם הדמוקרטיה. כדי להבטיח את הפריימריז ליו"ר ולרשימה. הפוך גוטה, פשוט הפוך", כתב חרמוני.

לדבריו, "הפריימריז גם ככה מעוגנים בחוקה. גם בית המשפט אמר זאת. אבל תחת הכיסוי הזה מביאים שינוי חוקה תקדימי ומקימים מוסד חדש -  'מליאת החברים', שיהיה המוסד המרכזי של המפלגה במקום הוועידה וגם ייקח ממנה סמכויות. אז בשביל מה בכלל צריך ועידה? איזה ערך יש להיות חבר ועידה? איזו משמעות יש להיות פעילה מרכזית המייצגת את הסניף והיישוב?".

"אף אחד לא עושה לכם טובה, חברות וחברי ועידה יקרים. אתם נבחרתם בבחירות דמוקרטיות על ידי כלל המתפקדים. איזו סיבה יש לפגוע במעמד ובסמכות של הוועידה? יותר מכך, זו גם מכת מוות לדמוקרטיה המפלגתית. איך אפשר בכלל לקיים דיון אמיתי ורציני במוסד של 50,000 מתפקדים? כמו שמדינת ישראל הדמוקרטית בוחרת כנסת שהיא הגוף המחוקק, מתפקדי העבודה בוחרים ועידה שהיא הגוף המחוקק. ככה עובדים ארגונים דמוקרטים.", טען.

החלטה נוספת שהובאה היום לאישור היא יישום החלטת הועידה האחרונה לאיזון מגדרי בכל מוסדות המפלגה. כיום יש למעלה מכפול גברים ב"ועידת המפלגה", ובהתאם להחלטה שאושרה, יצורפו 300 נשים לוועידה על מנת לצמצם את הפער ולהגיע למעט יותר איזון המגדרי.

חרמוני טען באיגרת כי מדובר במהלך אנטי דמוקרטי. לדבריו "לא מדובר בהליך צירופים רגיל שנעשה במסגרת המכסה שקבועה בתקנון, אלא לוקחים מאות מקומות שיועדו לבחירות דמוקרטיות בסניפים, ומעבירים אותם באופן חסר תקדים לוועדת צירופים. כך מדללים את הכוח של חברי הוועידה הנבחרים ופוגעים בכם חברות וחברי הוועידה, וכן פוגעים בדמוקרטיה – כי אתם יציר כפיו של ההליך הדמוקרטי".

בסביבתה של מיכאלי דוחים את הטענות על הסף ואומרים כי "יש פער מגדרי עצום כיום במפלגה ואנחנו מיישמים את החלטת הוועידה לצמצום הפער הקיים. מספר הצירופים מוגבל לגודל הועידה המקורי".

יו"ר המפלגה אמרה לקראת הוועידה היום: "יישום ההחלטה על שוויון מגדרי במוסדות המפלגה הוא הצעד המתבקש וההכרחי שכבר לפני שנים היה צריך להעביר אותו בתור המפלגה שמובילה רשימה שוויונית מגדרית בכנסת, כך כל מוסדות המפלגה צריכים לפעול". 

עוד אמרה, כי "בתור מפלגה דמוקרטית ששומרת על היותה כזו מאז הקמתה, הוחלט לעגן בחוקת המפלגה ולחזק את זכויות חברות וחברי המפלגה כך שזכותם לבחור יו״ר המפלגה, את רשימתה לכנסת ונושאים נוספים לא יוכלו להילקח מהם, דבר שלצערי כמעט וקרה בשנה שעברה. אני מברכת את מפלגתנו על הצעדים הראויים והחשובים הללו וקוראת לחברי וחברות ועידת המפלגה לתמוך בהצעות המובאות״.