החזרה של בתי הקולנוע לשגרה - בינתיים - מביאה איתה למסכים את הכוכבים הגדולים, כמו אנג'לינה ג'ולי, שחוזרת במותחן  האקשן "עד במנוסה". בסרט, המבוסס על רב־המכר של סופר המתח מייקל קוריטה, מגלמת ג'ולי את האנה, לוחמת אש האחראית על כיבוי שריפות ביערות מונטנה. האנה סובלת מתסמונת פוסט־טראומטית ומתקשה להתאושש משריפה גדולה שקרתה בקיץ שעבר. בבדידותה היא נתקלת במעבה היער בילד בן 12 שנמלט מרודפים אכזריים, שיעשו הכל בשביל לתפוס אותו, והשניים נמלטים ביחד.

בראיון לקראת עליית הסרט סיפרה ג'ולי שההערה הכי חשובה שקיבלה מהבמאי טיילור שרידן שהיא צריכה למתן את האינסטינקט האמהי שלה כשהיא מגלמת את האנה. "זה לא רק שלדמות שלי אין ילדים", הסבירה ג'ולי, "אפילו לא ברור אם היא אוהבת ילדים". עבור אם לשישה כמו ג'ולי - אישה שכולה אינסטינקט אמהי אחד גדול - זה בטח לא פשוט.

מתוך הסרט ''עד במנוסה'' (צילום: Tulip Entertainment)
מתוך הסרט ''עד במנוסה'' (צילום: Tulip Entertainment)


מצד שני, ג'ולי מאוד התחברה לתפקיד. "אני אמריקאית, אבל שמתי לב שאני לא מרבה לגלם תפקידים של אמריקאית. זה מוזר", סיפרה. "אז הרגשתי שלגלם אישה אמריקאית רגילה מאתגר יותר אפילו מלגלם דמות משוגעת כמו מליפיסנט. אני חושבת שאנשים יכולים להזדהות יותר עם האנה. הם יכולים להזדהות עם מי שחש שבור, מבולבל, לא מושלם. ייתכן שהיא קרובה יותר אליי מחלק מהדמויות האחרות".

בראיון אחר הרחיבה: "לכולנו יש זמנים בחיים שבהם אנחנו שבורים, ואנחנו אבלים ואנחנו לא בטוחים שיש בנו יותר כוח. הזדהיתי יותר עם החלק שבה שהרגיש שהיא לא יכולה לעשות כלום, ושהיא לא עשתה את עבודתה במשך זמן רב, ועדיין היא הצליחה לדחוף את עצמה למצוא את הכוח שבה ולהתקדם הלאה - זה בדיוק מה שהייתי צריכה באותו זמן".

ולהבדיל, בנובמבר השנה צפויה ג'ולי להגיח בשיער בלונדיני ובבגד גוף מוזהב בתפקיד גיבורת־העל החייזרית תנה - שיוצאת לראשונה מבין דפי הקומיקס של מארוול אל מסך הקולנוע. זה יקרה בסרט גיבורי־העל החדש "הנצחיים", בבימויה של הבמאית הסינית קלואי ז'או, זוכת האוסקר לבמאית הטובה ביותר על סרטה "ארץ נוודים".

הסרט מגולל את הסאגה של הנצחיים, גזע של ישויות שחיו בכדור הארץ ועיצבו את ההיסטוריה והתרבויות שלו. אחרי האירועים של "הנוקמים: סוף המשחק", טרגדיה לא צפויה מאלצת את הנצחיים, חוצנים שחיו בכדור הארץ בחשאיות במשך אלפי שנים, לצאת מהצללים ולהתאחד מול האויב העתיק ביותר של האנושות: the Deviants.

ג'ולי עומדת להצטרף בסרט לאנסמבל שחקנים הכולל את ריצ'רד מאדן, קומיל נאנג'יאני וסלמה הייק. "הצטרפתי כדי לתמוך בחזון של קלואי ובמחויבות של מארוול להרחיב את הדרך שבה אנו תופסים גיבורי־על", אמרה ג'ולי על הסרט. "לרוץ בבגד גוף מוזהב זה לא איך שדמיינתי את שנות ה־40 שלי, אבל זה משוגע בקטע טוב, אני חושבת".

לפני ומאחורי המצלמה

שני הסרטים החדשים הללו מגיעים אחרי שבעשור האחרון ג'ולי לא הייתה כל כך פעילה על המסך הגדול. בשנים הראשונות של העשור הקודם היא עסקה בעיקר בבימוי - עד כה ביימה חמישה סרטים - ופחות במשחק. חוץ מזה, היא התמסרה למשפחה העצומה שלה, לדיבוב סרטי אנימציה, לזכויות אדם, לענייני בריאות ולטיפוח מסור של השיער. שני הבלוקבאסטרים המרכזיים שכיכבה בהם בשנים האחרונות היו "מליפיסנט" (2014) ו"מליפיסנט: אדונית הרשע" (2019) מבית היוצר של אולפני דיסני. שם דווקא גילמה תפקיד של אמא.

"מליפיסנט" הראשון היה סרט פנטזיה אפל, שסיפק טוויסט על עלילת סרט האנימציה הקלאסי של דיסני מ־1959, "היפהפייה הנרדמת". במקום להתמקד ביפהפייה הנרדמת עצמה, הסרט שם במרכז העלילה את המלכה המרשעת, שמוצגת בסרט כדמות טרגית. את היפהפייה הנרדמת, היא אורורה, גילמה בסרט אל פנינג (אורורה הקטנה הייתה בתה האמיתית של ג'ולי, ויויאן). היו שראו בסרט הזה צעד נועז מבחינת דיסני, בהיותה של מליפיסנט מעין אנטי־גיבורה, שלא ברור אם היא טובה או רעה. וגם אם רבות מהביקורות היו צוננות, את משחקה של ג'ולי שיבחו כולם.

בסופו של דבר, האפקטים המיוחדים ועצמות הלחיים החדות כתער של ג'ולי עשו את שלהם, והסרט הכניס 758.5 מיליון דולר בקופות, ונרשם בתור הסרט הרביעי הכי רווחי של 2014, והסרט הקופתי ביותר של ג'ולי אי־פעם. הסרט גם נתן בוסט לז'אנר שלם של רימייקים לייב־אקשן של דיסני לסרטי אנימציה ישנים שלהם. עם כאלה נתונים, סרט המשך היה רק עניין של זמן.

כעבור חמש שנים חזרו ג'ולי, פנינג וחלק גדול מהקאסט המקורי, בתוספת כוכבת חדשה לחיזוק. אם בסרט הראשון החזיקה ג'ולי את העולם של "מליפיסנט" על הכתפיים בתור האם הגותית האפלה, בשני הצטרפה לקאסט אם נוספת, בלונדינית וקרה כקרח: מישל פייפר, המבוגרת מג'ולי בקרוב לשני עשורים. בסרט השני ניסתה מליפיסנט למנוע מבתה אורורה להתחתן עם בחיר לבה, הנסיך פיליפ, בעוד אמו של פיליפ, המלכה אינגרית (פייפר) מתכננת לנצל את החתונה על מנת להפריד לנצח בין בני האדם לפיות. מליפיסנט והנסיכה אורורה מצאו את עצמן תוהות לגבי קשרי המשפחה המורכבים אשר כובלים אותן יחד, בעודן נמשכות בכיוונים מנוגדים על ידי נישואים מתקרבים ובאים, לבעלי ברית בלתי צפויים וכוחות אופל חדשים.

"מליפיסנט 2" נרשם כאכזבה, גם מבחינה ביקורתית וגם בקופות. רבים מהמבקרים חשבו שהסרט מיותר ושהמטרה היחידה שלו היא לסחוט עוד כמה דולרים מהצלחת הסרט הראשון. מאז כיכבה ג'ולי בסך הכל בעוד סרט אחד, סרט הפנטזיה "Come Away" - קשקוש שלפיו אליס (בארץ הפלאות) ופיטר פן הם גם שחורים וגם אחים, וההורים שלהם הם אנג'לינה ג'ולי ודיוויד אוילאו ("כוכב הקופים: המרד", "ג'ק ריצ'ר", "סלמה").
וכך, אחרי עשור שבו לא בילתה ג'ולי יותר מדי לפני המצלמה, היא חוזרת השנה עם שני סרטים חדשים. "אני אוהבת לביים, אבל התרחש שינוי במצבי המשפחתי שלא אפשר לי לביים במשך כמה שנים", הסבירה את חזרתה למסך בראיון ל"אנטרטיינמנט וויקלי". "נאלצתי לעבוד בעבודות קצרות יותר ולהיות יותר בבית, אז חזרתי קצת למשחק. זאת האמת".

אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט  (צילום: רויטרס)
אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט (צילום: רויטרס)


המאבק רחוק מסיום

השינוי במצב המשפחתי שג'ולי מדברת עליו הוא כמובן הגירושים מבראד פיט. מאז שהתגרשו, ג'ולי (46) ופיט (57) נלחמים בבתי המשפט. כזכור, השניים התאהבו על הסט של הסרט המשותף הראשון שלהם, קומדיית הפעולה הרומנטית "מר וגברת סמית". ג'ולי הייתה אז אם חד־הורית, פיט היה נשוי לג'ניפר אניסטון. לטענתה של ג'ולי, אף אחד מהם לא חיפש מערכת יחסים, ובמהלך הסרט הם פשוט נהיו חברים טובים.

השניים טענו בהזדמנויות שונות שרק אחרי שפיט ואניסטון הודיעו רשמית על פרידה, בינואר 2005, הם החליטו לממש את אהבתם. מאז הרחיבו את משפחתם עוד ועוד בילדים (מחציתם ביולוגיים ומחציתם מאומצים), התחתנו, תמכו זה בזו בתקופות קשות (כמו למשל כשג'ולי עברה כריתת שד כפולה וכריתת שחלות וחצוצרות, כדי למנוע את מחלת הסרטן, שאמה, סבתה ודודתה מתו ממנה), ותחזקו קריירות קולנועיות.
ב־2016, אחרי מערכת יחסים של 12 שנה, שמתוכן שנתיים כבעל ואישה, השניים נפרדו. מיד אחר כך ג'ולי הגישה תביעת גירושים באופן רשמי.

באפריל 2019 גירושיהם הושלמו, אך המאבק המשפטי על משמורת הילדים רחוק מלהסתיים. בינתים הילד הבכור, מדוקס בן ה־19, כבר בגיר ועושה מה שבא לו, אבל אנג'לינה ובראד עדיין נלחמים בבתי משפט על חמשת ילדיהם הקטינים: פקס (17), זהרה (16), שיילו (15) והתאומים בני ה־13 ויויאן ונוקס.

אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט  (צילום:  Monica Schipper  Getty Images)
אנג'לינה ג'ולי ובראד פיט (צילום: Monica Schipper Getty Images)


בסוף חודש מאי פיט השיג ניצחון בבית המשפט, כאשר השופט העניק לו משמורת משותפת על הילדים. אבל ג'ולי לא מתכוונת לוותר כל כך בקלות. לטענתה, מערכת המשפט מנעה ממנה משפט הוגן, בין היתר כי השופט סירב להזמין את הילדים להעיד, כפי שרצתה. הפתרון: לפסול את השופט. כמו הרבה זוגות מפורסמים אחרים, גם פיט וג'ולי שכרו שופט פרטי, על מנת לשמור על פרטיותם. ברגע שהחלטות השופט לא מצאו חן בעיניה, הגישה ג'ולי מסמכים לבית המשפט לערעורים בקליפורניה, בניסיון לפסול אותו. ג'ולי אמרה שהשופט לא מתחשב ברצונותיהם ובצרכיהם של הילדים, והנשק שהיה לה נגדו הוא הטענה שהוא לא חשף את הקשרים העסקיים והאישיים שלו עם עורכי דינו של פיט, דבר שעלול להפוך אותו למשוחד ויכול להתפרש כבעייתי מבחינה אתית.

ג'ולי ניסתה לפסול את השופט עוד מזמן, ובקשתה נדחתה. בחודש יולי היא העלתה את הנושא שוב, על מנת לעכב את ההכרעה שלפיה פיט מקבל את הילדים פיפטי-פיפטי, והפעם השופט נפסל. זה אומר שהקרב על משמורת הילדים שאמור היה כבר להסתיים, בעצם רק מתחיל, ויעלה לדיון בפני שופט חדש.

על רקע הקרב על הילדים, החלה ג'ולי להוציא עוד ועוד לכלוך על פיט. בשנים שעברו מאז הפרידה, ג'ולי האשימה אותו בלא מעט האשמות חמורות. היא טענה שנהג לשתות באופן קבוע (פיט הודה שהיה אלכוהוליסט, והודה לשחקן בראדלי קופר שבעזרתו נגמל), שהוא היה אלים, התעלל מילולית בה ובילדים, ובגד בה.

הסיפור החמור ביותר אירע לכאורה במהלך טיסה במטוס פרטי מצרפת לאמריקה ב־2016, שבה, לטענת ג'ולי, פיט היה שיכור ותקף את מדוקס שהיה אז בן 15. ג'ולי סיפרה שהיא ופיט רבו בטיסה, מדוקס התערב כדי להגן על אמו ופיט התנפל על מדוקס. האשמה זו הובילה לחקירה של ה־FBI. בחקירה, שהסתיימה בסוף אותה שנה, פיט זוכה מההאשמה בהתעללות בילדים, אבל זה לא גרם לג'ולי להפסיק לטעון שהוא נהג באלימות במהלך מערכת היחסים שלהם.

חיים נורמליים לילדים

ג'ולי שאנחנו מכירים היום רחוקה מאוד מג'ולי של צעירותה. בסוף הניינטיז ותחילת שנות ה־2000 היא הצטיינה בפרובוקציות, ורבות דובר על מערכת היחסים הפרועה שניהלה עם בעלה השני, השחקן בילי בוב תורנטון, שבקבוקון עם דמו השתלשל בזמנו מצווארה. אבל כל זה היסטוריה רחוקה. כבר שנים שהכוכבת מקפצת בין מחנות פליטים ברחבי הפלנטה ומזוהה בעיקר עם פעולות הומניטריות ואימוץ ילדים.

בשנה שעברה, למשל, עלתה לכותרות כשתרמה סכום גדול לשני ילדים שהקימו דוכן לימונדה בלונדון על מנת לגייס כסף כדי לעזור לנפגעי המשבר ההומניטרי בתימן. לאחרונה הפכה לפנים של יוזמת "נשים למען דבורים": תוכנית שהשיקו אונסק"ו וחברת הקוסמטיקה הצרפתית גרלן, שהכשירה 50 נשים כוורניות מבולגריה, קמבודיה, סין, אתיופיה, צרפת, רוסיה, רואנדה, פרו, אינדונזיה ועוד מקומות בעולם, על מנת שיבנו 2,500 כוורות במקומות שונים כדי להגן על מיליוני דבורים.

ג'ולי זכתה לאזרחות של כבוד בקמבודיה, בפרס "אזרח העולם" מטעם האו"ם וב"פרס החירות" מאת "ועדת ההצלה הבינלאומית". היא קיבלה ב־2013 פרס אוסקר על שם ז'אן הרשולט לפעילות הומניטרית - והתנהגה בצורה מופתית בטקס. זאת בניגוד לטקס האוסקר בסוף הניינטיז, כשזכתה בפרס שחקנית המשנה על "נערה בהפרעה", ועשתה בושות כשהתנשקה בפה עם אחיה, ג'יימס הייבן, ואמרה בנאום התודה שלה שהיא מאוהבת בו.

אותו אח, אגב, עשה קאמבק מתוקשר לחייה של אחותו אחרי הגירושים שלה מפיט. בזמנו דווח שהוא הפך למטפל במשרה מלאה לילדים של ג'ולי ופיט, והוא אף תועד על ידי הפפראצי כשהוא מבלה עם הילדים בפארק. אך זו הייתה רק הבלחה קצרה. מאז הוא שוב נעלם מאור הזרקורים; אומרים שג'ולי פיטרה אותו מתפקיד הנני אחרי שהם הסתכסכו. הצהובונים טענו שג'ולי התנהגה לאחיה כאל משרת, מה שלא מצא חן בעיניו, ושעל הרקע הזה הם הפסיקו לדבר. אם פעם היא הייתה מתמזמזת עם אחיה על השטיח האדום, עכשיו היא לא מהססת לפטר אותו, כי הילדים איחרו לשיעור בזום.

כאמור, ג'ולי היא כבר מזמן לא בחורה של פאן, אלא אשת עקרונות. גם את העבודה שלה כבמאית השתדלה לרתום לאקטיביזם. הסרט האחרון שביימה, "בהתחלה הם הרגו את אבא", יצא ב־2017 ועסק בילדה קמבודית בת 7 בתקופת שלטונו של העריץ פול פוט, מנהיג תנועת החמר רוז' ששלטה במדינה במחצית השנייה של שנות ה־70 והיה אחראי לרצח עם. צילומי הסרט התרחשו בקמבודיה והסתיימו כחצי שנה לפני שג'ולי הגישה תביעת גירושים מפיט. מאז היא לא ביימה עוד סרטים, וכאמור, היא מקשרת את זה ישירות לגירושים.

כיום גרה ג'ולי עם ילדיה באחוזתו הישנה של אחד האייקונים הבכירים של הוליווד הישנה, הבמאי והמפיק ססיל ב. דה־מיל. אף על פי שההתנהלות שלה בבית המשפט מעידה על רצונה להרחיק את הילדים מאביהם, ג'ולי אמרה בראיון שאחת הסיבות שהיא בחרה את הבית היא כי הוא קרוב מאוד לביתו של פיט.

ג'ולי אומרת בכל הזדמנות שחשוב לה להימצא כמה שיותר עם ילדיה בשנות ההתבגרות הקריטיות שלהם - ועוד יותר מאז הגירושים. לטענתה היא משתדלת להעניק להם חיים נורמליים ככל האפשר, שמבחינתה זה אומר לצאת איתם למסעות שופינג לעיני הפפראצי.

אנג'לינה ג'ולי וג'וני לי מילר  (צילום:  Evan Agostini/Getty images)
אנג'לינה ג'ולי וג'וני לי מילר (צילום: Evan Agostini/Getty images)


חוזרת לאקס?

העובדה שאנג'לינה ג'ולי היא כבר לא בחורה של פאן גם אומרת שחיי האהבה שלה מאז גירושיה מפיט לא ממש מרגשים. מדורי הרכילות, מצדם, עושים את מרב המאמצים כדי ליצור איזשהו עניין. מופרך ככל שזה יישמע, שמה של ג'ולי נקשר לאחרונה בשמו של הזמר הקנדי דה וויקנד, לאחר שנצפו ביחד בהזדמנויות שונות, כולל במסעדת "ג'ורג'יו באלדי" היוקרתית בסנטה מוניקה. שתי האקסיות המפורסמות של הכוכב, בלה חדיד וסלינה גומז, אומנם קרובות יותר לגילם של הילדים של ג'ולי מאשר לגילה, אבל כתבי הרכילות בכל זאת ניסו. בסוף המסקנה המאכזבת הייתה שהמפגשים של ג'ולי עם דה וויקנד ככל הנראה היו על רקע מקצועי ולא רומנטי, ובכך זה הסתיים.

חוץ מזה, לאחרונה מסתובבות שמועות וספקולציות לגבי איחוד של ג'ולי עם בעלה הראשון, השחקן הבריטי ג'וני לי מילר. ג'ולי ומילר היו נשואים במשך שלוש שנים בסוף שנות ה־90, אחרי שמילר התפרסם בזכות תפקידו בסרט הקאלט הענק של התקופה, "טריינספוטינג". עם כל ההתרגשות של התקשורת סביב הקאמבק של ג'ניפר לופז ובן אפלק, רבים מקווים שגם ג'ולי ומילר יחזרו. הג'וני לי מילר הזה רחוק מלהיות איי־ליסטר כמו בן אפלק, או כמו בראד פיט, והקאמבק האפשרי מדיף הרבה פחות סקס־אפיל מלופז ואפלק על יאכטות בסן טרופז - אבל כרגע זה מה יש.

לאחרונה נתנה ג'ולי ראיון עומק למהדורה הבריטית של "ווג", שבו דיברה על כמעט כל דבר מלבד חיי האהבה הנוכחיים שלה. בראיון, שפורסם בגיליון מרץ, שהיא כמובן גם כיכבה על שערו, סיפרה ג'ולי על חיי המשפחה שלה בזמן הקורונה; על מצב הפליטים בעולם; על ספר חדש שהיא מוציאה בשיתוף אמנסטי אינטרנשיונל, "Know Your Rights And Claim Them" ("דע את זכויותיך ודרוש אותן", בתרגום חופשי), שמטרתו לעזור לצעירים לתבוע את זכויות האדם שלהם; ועל הפרויקט הבא שלה כבמאית: עיבוד קולנועי לאוטוביוגרפיה של צלם המלחמות הבריטי הנודע דון מק'קאלין.

גם על בראד פיט והמאבקים המשפטיים שלהם היא לא בדיוק דיברה - רק רמזה באופן מעומעם. "אני לא יודעת", ענתה כשנשאלה אם היא מרגישה שהיא בתקופה שמחה בחייה. "השנים האחרונות היו די קשות. התמקדתי בריפוי המשפחה. לאט־לאט זה חוזר, כאילו הקרח נמס והדם חוזר לי לגוף. אני עוד לא שם. אבל אני מקווה שאהיה. אני בונה על זה".