ראש הממשלה נפתלי בנט אמר לראש ה-CIA וויליאם ברנס כי ישראל וארה"ב צריכות להיערך לתרחיש בו איראן לא תהיה מעוניינת לחזור להסכם הגרעין ועליהם לגבש אסטרטגיה משותפת לכך, כך לפי בכירים ישראלים המעורים בתכני הפגישה שנערכה ביניהם אתמול (רביעי)

לדבריהם, הפגישה של בנט וברנס, המקורב מאוד לביידן, מקדימה לפגישתו של הראשון עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שתתקיים בהמשך החודש בוושינגטון.

בנט הציג במהלך הפגישה את המדיניות שלו בנושא האיראני. "היה חשוב לראש הממשלה להבהיר שכשאנחנו אומרים שזו טעות לחזור להסכם הגרעין מ-2015, זה לא המשך אוטומטי למדיניות של הממשלה הקודמת בישראל. יש תפיסה שלמה ושונה מאחורי זה", אמר בכיר ישראלי.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: Sputnik/Mikhail Metzel/Pool via REUTERS)

במשרדי רה"מ, החוץ ומערכת הביטחון מעריכים כי הסבירות לחזרה של איראן להסכם הולכת ופוחתת ובמידה וכך אכן יהיה, הצורך בדיאלוג עם ארה"ב על גיבוש מדיניות לגבי העשרת האורניום האיראנית, מאמציה להתקדם בפיתוח ראש חץ גרעיני לטילים וגם בנוגע להתמודדות עם הפעילות שלה באזור, יהפוך הכרחי.

שר החוץ יאיר לפיד התייחס היום לחשש הישראלי ממה שיתרחש אם איראן לא תחזור להסכם הגרעין ולא יהיו מהלכים נגדיים מצד ארצות הברית והמעצמות. "אני לא מתומכי ההסכם עם איראן אבל אני לא מזהה תכנית חליפית. אנחנו מנהלים על זה דיאלוג עם האמריקנים והאירופים מאחורי הקלעים", אמר לפיד במסיבת עיתונאים בקזבלנקה.

כאמור, הנושא האיראני עמד במרכז הפגישות של ברנס בישראל ביום שלישי וביום רביעי. הוא נפגש עם ראש הממשלה בנט, הנשיא יצחק הרצוג, שר הביטחון בני גנץ וראש המוסד דוד ברנע. גנץ דן עם ברנס על העמקת שיתופי הפעולה המודיעיניים בנוגע לפעילות האיראנית באזור ותכנית הגרעין שלה.