כוחות טליבאן הכריזו היום (ראשון) כי השתלטו בהצלחה על הארמון הנשיאותי בבירת אפגניסטן. זאת, במקביל להשתלטותם על 11 מחוזות בקאבול. במהלך השבוע, הארגון השלים את השתלטותו על כל יתר הערים הגדולות במדינה.


ברקע זה, הנשיא, אשרף גאני, עזב את המדינה. בהודעה הראשונה שפרסם בעמוד הפייסבוק שלו מאז עזיבתו, טען כי עשה זאת בכדי להימנע משפיכות דמים, לאור השתלטות ארגון טליבאן על הארמון הנשיאותי והוסיף כי לא רצה לסכן את חיי האזרחים. עם זאת, לא מסר פרטים נוספים באשר למקום הימצאו. באל ג'זירה דווח כי הנשיא יחד עם אשתו, מפקד הצוות שלו והיועץ לביטחון לאומי עזבו לאוזבקיסטן.

דובר האגף הפוליטי של הטליבאן אמר הערב בראיון לתחנת הטלוויזיה "אל ג'זירה מובאשר" שבקטאר כי הארגון אינו חושב שכוחות זרים יחזרו על "נסיונם הכושל באפגניסטן. אנו נעים תוך אחריות שאנו נוהגים בה בכל שב ודואגים שיהיה שלום עם כולם. אנו מוכנים להתמודד עם דאגות הקהילה הבינלאומית באמצעות דיאלוג".

במקביל, מדינות רבות בעולם קראו לפינוי אזרחיהן המתגוררים במדינה, כמו גם הוצאת דיפלומטים מהשטח, לרבות ארצות הברית, בריטניה פולין ואף איחוד האמירויות.

הטליבאן נכנס לקאבול בירת אפגניסטן, ארה"ב פינתה את השגרירות (צילום: רויטרס)

מי שצפוי להחליף את הנשיא הוא עלי אחמד ג'לאלי, אקדמאי בארה"ב ושר הפנים האפגני לשעבר, שככל הנראה ימונה לראש הממשל הזמני בקאבול, לדברי שלושה מקורות דיפלומטיים. עדיין לא ברור אם הטליבאן נתן את הסכמתו הסופית למינוי ג'לאלי, אך הוא נתפש כאפשרות לדמות פשרה שתהיה מקובלת על שני הצדדים כדי לפקח על מעבר השלטון, לדברי הגורמים. בתוך כך, ממשלת אפגניסטן שלחה היום משלחת רשמית לקטאר, אשר תיפגש בהמשך עם נציגי הטאליבן, על מנת לדון בסיטואציה החדשה במדינה. 

בעולם, ארצות הברית, בריטניה, גרמניה ומדינות נוספות קראו לאזרחיהן להתפנות מהבירה, ואזרחים אפגנים ששיתפו פעולה עם הכוחות הזרים. נאט"ו הורה להשהות את כלל הטיסות המסחריות מנמל התעופה בקאבול, כאשר כלי הטיס היחידים שיורשו להיכנס - יהיו צבאיים בלבד. 

זמן קצר לאחר הגעת טליבאן לקאבול, שר הפנים בפועל של אפגניסטן פרסם סרטון בו התייחס להחלפת השלטון במדינה. לדבריו, העיר קאבול לא תותקף על ידי הטליבאן והעברת הכוח מידי הנשיא הנוכחי לידי הטליבאן תיעשה ללא אלימות.

לאחר שהגיע לפאתי העיר, הטליבאן הודיע כי כל לוחם בצבא אפגניסטן יכול וצריך להניח את נשקו וללכת לביתו, אך אסר על אנשיו לבצע ירי שמחה באוויר לאחר ההשתלטות על העיר. בנוסף, הארגון הודיע כי על התושבים הזרים לעזוב את העיר בימים הקרובים, וכי אם ברצונם להישאר, עליהם להירשם במשרדי הארגון אשר יוקמו בימים הקרובים. 

דובר הטליבאן הוסיף וקרא לאזרחי אפגניסטן להישאר במדינה ולא לעזוב עקב הפחד. "אנו לא מתכוונים לנקום באף אחד, נסלח לכל מי ששירת את הממשלה והצבא", אמר. לפי הדיווחים, הטליבאן הורה לחייליו להימנע מאלימות, לאפשר מעבר בטוח לכל מי שבוחר לצאת ולבקש מנשים להתפנות ל"מתחמים מוגנים".

דובר הטליבאן טען כי הם "יכבדו זכויות נשים", וכי יאפשרו לנשים גישה ללימודים ועבודה, לצד לבישת החיג'אב. עוד אמר כי נשים יורשו לצאת מהבית לבדן. בנוסף טען כי התקשורת "תהיה רשאית לבקר כל אחד, אבל לא כדאי שתגיע לרצח אופי", וציין כי המדיניות בעניין "עונשי מוות, סקילה או קטיעת איברים" תהיה תלויה בהחלטת בית המשפט. 

גורם בטליבאן אף טען בפני רויטרס כי הלוחמים הונחו לעמוד בנקודות הכניסה בקאבול ולא הרגו או פצעו איש בעיר. הוא הוסיף ודרש מצבא אפגניסטן להפסיק את האש ולאפשר מעבר לאזרחים וזרים באופן מיידי. "אנו לא רוצים ולו אזרח אפגני תמים אחד שייפגע או ייהרג בזמן שאנו משתלטים, אבל לא הכרזנו על הפסקת אש", מסר.  

עוד לפני הגעת הטליבאן לקאבול, החלה ארה"ב הבוקר בפינוי השגרירות האמריקאית בעיר. בכיר אמריקאי אמר כי אין שינוי בהיערכות הצבאית באפגניסטן, אלא אם הטליבאן יפגע במאמצי הפינוי. עוד הוסיף הבכיר כי כרגע לא נראית תנועה מאסיבית של הטליבאן לתוך העיר.  נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר על הפינוי כי "זה פשוט לא האינטרס שלנו להישאר על אדמת אפגניסטן". עוד הוא הוסיף כי הבית הלבן מוודא שהוצאת אנשי הצוות האמריקאים מקאבול מתנהלת בצורה חלקה וכי הם בטוחים.

בנוסף, גורם בנאט"ו מסר כי מספר אנשי צוות של האיחוד האירופי הועברו למקום מסתור בטוח בעיר, וגם משרד הפנים הבריטי עדכן כי גורמים רשמיים פועלים על מנת להגן על אזרחים בריטים באפגניסטן ולסייע להם לצאת מאפגניסטן לבריטניה. עם זאת, גורמים ברוסיה מסרו כי אין כוונה לפנות את השגרירות הרוסית בקאבול. 

השגרירות האמריקאית בקאבול (צילום: רויטרס)
השגרירות האמריקאית בקאבול (צילום: רויטרס)

בין הכוחות שהשתתפו בפינוי שגרירות ארה"ב בקאבול היו כ-3,000 חיילים אמריקאים, בהם שני גדודים של חיל הנחתים (המארינס) וגדוד חי"ר. כמו כן, מהפנטגון נמסר עוד כי צוות של לוחמי חי"ר צפוי לעבור מבסיס בצפון קרוליינה לבסיס האמריקאי הנמצא בכווית, זאת כדי שיוכל לשמש ככוח ראשוני לתגובה מהירה בקאבול במידת הצורך. השגרירות עצמה עברה לפעול משדה התעופה בקאבול.