טליה לדור פרשר, ראש חטיבת אירופה במשרד החוץ, שוחחה היום (ראשון) עם גולן יוכפז וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM על סערת חוק הרכוש הפולני והעריכה כיצד צפוי להתפתח המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין: "השגריר שלנו נשאר בארץ והשגריר שלהם, הצענו בחום שיאריך את חופשתו עד שנראה איך הדברים מתפתחים". 

בפתח דבריה הסבירה לדור פרשר מהו בעצם חוק הרכוש: "זה חוק שהפולנים התחילו בחקיקה שלנו לפני מספר חודשים שבעצם אמור להסדיר כל מיני חוקים קודמים שעסקו בנושא הרכוש הכללי שנמצא בפולין ובעיקר בוורשה, החוק בא לעשות סדר בהשבת רכוש בוורשה".

היא הוסיפה: "חשוב לי להגיד שהחוק עצמו לא בא מהמקום של הרכוש היהודי, הפולנים הסבירו לנו את זה חזור והסבר אבל הבעיה שאמרנו 'אתם רוצים לעשות סדר, היו הלאמות שונות ומשונות, כשאתם עושים את הסדר תנסו לראות איך אתם לא פוגעים בציפור נפשנו וציפור נפשם של רבים אחרים'. פה נתקלנו קצת בקיר, זה אומר שהם לא שקלו את זה כמו שצריך".

על הטענה שבמדובר בניסיון של הפולנים להתנער מאחריות ולהטיל את האשמה הבלעדית על הגרמנים אמרה: "כשאת מסתכלת על התמונה הכללית, לכל המדינות באירופה קשה להתמודד עם העבר שלהן בתקופת השואה ולכולן לקח הרבה זמן עד שהן הצליחו להתמודד עם זה, לפעמים רק הדור השני או השלישי. גם פולין צריכה לעבור את התהליך הכואב הזה ולהתמודד עם העבר שלה. העבר הפולני כולל גם את הנושא של חסידי אומות העולם ומשתפי הפעולה הפולנים. הנושא הזה לא קשור להיסטוריה הפולנית, זה חוק אדמיניסטרטיבי אבל זה בא על רקע מסוים".

היא הסבירה: "היה שם תהליך שהיה מורכב, לגבי שינוי בחקיקה הפולנית שקרה והסעיף הפלילי מהחוק המקורי הורד, והייתה ההצהרה הזאת שהיא הצהרה שיש בה גם דברים חיוביים שמדברים על הקטסטרופה של השואה ויש בה נקודות שכדאי היה לחדד אותן יותר בכל הקשור לנרטיב הפולני וההתמודדות שלהם עם שיתוף הפעולה ודברים שהפולנים עצמם, נכון מחנות ההשמדה לא הוקמו על ידי פולנים ואף ישראלי לא חושב את זה. אבל מה קרה שם? מה היה מסביב?".

לסיכום, העריכה לדור פרשר כיצד צפוי להתפתח המשבר הדיפלומטי בין ישראל לפולין: "לנו יש שגריר שקיבל הסכמה שבשלב הזה לא ייסע, הוא נשאר בארץ והשגריר שלהם הצענו בחום שיאריך את חופשתו עד שנראה איך הדברים מתפתחים".