המשבר הדיפלומטי מול פולין נמשך: שר החוץ, יאיר לפיד, הגיב היום (ראשון) לדבריו של ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי שתקף את ישראל ואת לפיד באופן אישי מוקדם יותר היום, ואמר כי: "ההשפעה השלילית על יחסינו החלה ברגע שפולין בחרה ב-2018 להתחיל להעביר חוקים שמטרתם לפגוע בזכרון השואה ובעם היהודי. הזמנים שבהם פולנים פגעו ביהודים בלי תגובה חלפו ולא יחזרו".

"ליהודים יש היום מדינה גאה וחזקה משלהם. אנחנו לא פוחדים מאיומים אנטישמים, ואין לנו שום כוונה למצמץ למול התנהגותה המבישה של ממשלת פולין האנטי דמוקרטית״, הוסיף.

כאמור, קודם לכן ראש הממשלה הפולני תקף את ישראל ואת שר החוץ לפיד, על רקע צעדיו והתבטאויותיו נגד אישור החוק הפולני, שיפגע בזכותן של משפחות שורדי שואה לקבל בחזרה רכוש שנגזל בזמן מלחה"מ השנייה.

"ההחלטה של ישראל להוריד את דרגת הייצוג הדיפלומטי בוורשה היא חסרת בסיס ואחריות. דבריו של יאיר לפיד, שר החוץ הישראלי וראש הממשלה החלופי מעוררים זעם אצל כל אדם ישר", כתב בחשבון הפייסבוק שלו. 

"כל מי שיודע את האמת על השואה וסבלה של פולין במלחמת העולם השנייה לא יכול להסכים לדרך הזו. השימוש בטרגדיה למען אינטרסים מפלגתיים הוא מביש וחסר אחריות", הוסיף.

"אם ממשלת ישראל תמשיך לתקוף את פולין בצורה כזו, תהיה לכך גם השפעה שלילית מאוד על יחסינו", אמר, והודיע כי בעקבות "הפעולות האגרסיביות הישראליות המעוררות את שנאת פולין, החלטתי להחזיר בבטחה לפולין את ילדי השגריר שלנו פולין לעולם לא משאירה את הדיפלומטים שלה לבד".

גם משרד החוץ הפולני הגיב היום להחלטת משרד החוץ הישראלי שלא לשלוח את השגריר החדש בשלב זה, ומסר כי "פעולות ישראל מהוות פגיעה חמורה ביחסים בין שתי המדינות".

עוד הם הוסיפו כי "אנו רואים באור שלילי את פעולותיה של מדינת ישראל ואת החלטתה המופרכת להוריד את רמת הייצוג שלה בוורשה. ממשלת פולין תנקוט באמצעים פוליטיים ודיפלומטיים מתאימים, על מנת להגיב".

ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי (צילום:  Olivier Matthys/Pool via REUTERS)
ראש הממשלה הפולני מטאוש מורבייצקי (צילום: Olivier Matthys/Pool via REUTERS)

מוקדם יותר היום, טליה לדור פרשר, ראש חטיבת אירופה במשרד החוץ, הגיבה ב-103FM לסערה ואמרה כי "השגריר שלנו נשאר בארץ והשגריר שלהם, הצענו בחום שיאריך את חופשתו עד שנראה איך הדברים מתפתחים". על הטענה שבמדובר בניסיון של הפולנים להתנער מאחריות ולהטיל את האשמה הבלעדית על הגרמנים היא השיבה: "כשאת מסתכלת על התמונה הכללית, לכל המדינות באירופה קשה להתמודד עם העבר שלהן בתקופת השואה ולכולן לקח הרבה זמן עד שהן הצליחו להתמודד עם זה, לפעמים רק הדור השני או השלישי. גם פולין צריכה לעבור את התהליך הכואב הזה ולהתמודד עם העבר שלה".

אתמול, עם צאת השבת, הבהיר ראש הממשלה נפתלי בנט כי "ישראל רואה בחומרה את אישור החוק שמונע מיהודים לקבל פיצוי על רכוש שנגזל מהם בתקופת השואה, ומצרה על העובדה שפולין בוחרת להמשיך לפגוע במי שאיבדו את עולמם. מדובר בהחלטה מבישה ובזלזול מחפיר בזיכרון השואה. זהו צעד חמור שישראל לא תוכל לעמוד מולו בשוויון נפש".