תנועת BDS הושקה לפני 16 שנה. היא מדברת על חרם, על הימנעות מהשקעות בישראל ועל סנקציות נגדה. כל אחד משלושת התחומים הללו מספיק חמור בפני עצמו, לא כל שכן שלושתם ביחד. עם השקת התנועה, ישראל התארגנה לסיכול הניסיונות לפגוע בה והחלה לפעול בכל מקום שבו ה־BDS הופיע. עם הזמן ה־BDS צבר ניסיון וקיבל עידוד מכמה הצלחות. המאבק נהיה קשה יותר.

הטיפול היה אז מרוכז במשרד החוץ. אחד המאבקים הראשונים נגד ה־BDS, מאבק שהיה לי חלק בו, התרחש באוניברסיטת הרווארד היוקרתית שבבוסטון. בזכות פעילות פנים אל פנים וממוקדת מול נשיאה של האוניברסיטה דאז, לורנס סאמרס, המזימה של ה־BDS נכשלה.

בפרספקטיבה לאחור, פן אחד של הצלחתנו מול הרווארד היה היכולת לפגוש בנשיא האוניברסיטה כל אימת שהיה צורך כדי להכשיל את המהלך נגד ישראל. הפגישות הבלתי אמצעיות הן אשר שכנעו את נשיא האוניברסיטה לדחות בנחרצות את בקשת ה־BDS. משיקולים קואליציוניים, ואולי בשל רצונו של ראש הממשלה דאז, הטיפול הופקע מידי משרד החוץ והועבר למשרד לנושאים אסטרטגיים. לאחרונה הוא נסגר, ופעילותו עברה למשרד החוץ.

כיום, אחרי 16 שנים ומאמצים כבירים לעצור את התנועה האנטי־ישראלית, תנועת ה־BDS עדיין חיה ונושמת. בעצם אין יום שאין בו ניסיון של התנועה לשכנע מוסדות לתמוך בה נגד ישראל במסגרת ה־BDS. לא כל הפעילויות של התנועה מוצאות את דרכן אל דפי העיתונים. ישראל הצליחה חלקית במאבק שלה בתנועה, אך ישנה עוד דרך ארוכה.

כך למשל, לאחרונה דווח כי קרן הפנסיה הגדולה בנורווגיה מחרימה 16 חברות ישראליות. וכמובן לרשימה נוספה לאחרונה החלטת אימפריית הגלידה בן אנד ג׳ריס להפסיק למכור את מוצריה בהתנחלויות. המטה של הגלידה נמצא בוורמונט, בתחום טיפולה של הקונסוליה שלנו בבוסטון. אם הטיפול היה בידה, סביר שהקונסול הכללי שלנו היה נוסע לשם, פוגש את בעלי בן אנד ג'ריס ופועל כדי להניא אותם מלהיכנע לחרם.

המאבק ב־BDS מחייב מעקב ופעולה מתמדת. מי שיש לו היכולת החשובה הזו הם נציגינו הפרוסים ברחבי העולם. סביר שבעבודתם היומיומית הם יקלטו בשלב מוקדם איתותים על פעילות ה־BDS במוסדות השונים באזור שלהם ויצטרכו לפעול מהר כי הם נמצאים בשטח. הפעילות המהירה, ועל פי רוב מאחורי הקלעים, תגדיל את הסיכויים להצליח במאבק נגד ישראל.

אי אפשר לנהל מאבק זה בשלט רחוק או בשיחות טלפון ספורדיות אל מעבר לים או בפגישה תקופתית מזמן לזמן. יש לשנות את הגישה ולתת לנציגינו בשטח לפעול במהירות ובמיומנות כדי לסכל מזימות של התנועה שכל מטרתה היא לפגוע בישראל.