התושבים שפונו כתוצאה משריפת הענק שהשתוללה באזור ירושלים סיפרו למעריב על מראות קשים. "אין ירוק, הלב נשבר לראות את זה, ממש לבכות. רק לפני שבועיים נשרף כאן היער ממול. אם זו הצתה, אלו חלאות המין האנושי. איך אפשר לעשות דבר כזה", אמר דורון ממושב שואבה.

יו"ר ועד היישוב גבעת יערים ניסים בן יהודה סיפר: "נשארתי לשמור על המושב, ביחד עם חבר. בצד הדרומי של היישוב האש הגיעה עד לפאתי הלולים והבתים, ושם היא נבלמה. אבל יקב המצודה והאכסניה במקום עלו בלהבות, ובינתיים לא הצליחו להשתלט על האש. ההר מולנו ואזור איתנים נשרפו. מאוד עצוב לראות את זה. הכל כאן היה ירוק עד לפני כמה שעות".

לדברי ניב ויזל, ראש המועצה האזורית מטה יהודה: ״אנו פועלים במרץ, בשילוב כוחות הביטחון וההצלה, כדי להשיג שליטה באש. חפ"ק הביטחון המועצתי נמצא כעת בשטח, ואנו בקשר שוטף מול ועדי היישובים. נפתחו שלושה מוקדי קליטה ביישובים הסמוכים עבור התושבים שפונו. אנו מבקשים מתושבינו ומהמבקרים להמשיך ולהישמע להנחיות כוחות הביטחון והמועצה כדי שנוכל להשיג שליטה מהירה".

שריפה בהרי ירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)
שריפה בהרי ירושלים (צילום: שלו שלום/TPS)

ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, מסביר: "מדובר בשריפה נרחבת בשטח עשיר מאוד מבחינה אקולוגית ונופית. השריפה עדיין משתוללת, וקשה עוד לאמוד את נזקיה ולהעריך בהתאם את תקופת השיקום והמאמצים שיידרשו לכך. יחד עם זאת, בשטחי השמורות והגנים הלאומיים באזור יש מאות מיני צמחים ובעלי חיים ואלפי בעלי חיים.

"בעלי החיים הקטנים, כדוגמת צבי יבשה, לטאות, נחשים וקיפודים, לא מצליחים לרוב להימלט מהאש שאוחזת בשטח, וסביר שרבים מהם ייפגעו וימותו. חיות הבר הגדולות יותר באזור, ובהן צבאים, צבועים, יחמורים, שועלים, תנים וגם עופות דורסים, כנראה יצליחו לברוח ברובם מהשריפה, אך יאבדו את בית הגידול ושטחי המחיה הטבעיים שלהם, דבר שיפגע ביכולת שלהם לשרוד באזור וביכולת הרבייה שלהם".

"ללא ספק מדובר בפגיעה קשה בטבע", הוסיף ד"ר מליחי. "אחרי השריפה בית הגידול לא ישוב להיות כשהיה. לפני כ־15 שנה ולאורך השנים הושבו לאזור על ידי רשות הטבע והגנים פרטים רבים של יחמורים, ושטח המחיה שלהם נשרף ונפגע. בנוסף, שמורת הר הטייסים שנפגעה קשות היא מוקד של 15 מיני סחלבים נדירים, ורק בעתיד נדע את ההשלכות וההשפעות של השריפה על מינים אלו".

לפני כעשרה ימים פרצה שריפת חורש גדולה נוספת באזור, ומתחילת הקיץ הייתה שרשרת שריפות באזורים המיוערים. ביום חמישי שעבר השתוללה שריפה שפרצה בין קריית שמונה לתל חי.