כאוס ואימה שטפו היום (שני) את קאבול, יממה לאחר שהטליבאן החל לבסס את אחיזתו בבירת אפגניסטן. אלפי אנשים, אזרחים אפגניים וזרים שנמצאים במדינה, מנסים להימלט ממנה והגיעו בהמוניהם לשדה התעופה בעיר, שם דווח על יריות באוויר, טיסות שבוטלו ונדחו צוותים שנטשו את עמדותיהם. לפי שלושה עדי ראייה, לפחות חמישה אנשים נהרגו בתוך השדה במהלך הכאוס.  

מנגד, בכירים בטליבאן טוענים כי לא התקבלו דיווחים על עימותים בכל רחבי אפגניסטן. "המצב שליו, לפי הדיווחים שלנו", אמר בכיר בטליבאן שסירב להזדהות. גורם בטליבאן אף אמר כי כל מי שנמצא בשדה התעופה יורשה לחזור לביתו אם יחליט להישאר במדינה והבטיח שאזרחים לא ייפגעו. עוד מסר הגורם כי כמעט כל נקודות הבידוק בקאבול ולמעלה מ-90% מבנייני הממשל באפגניסטן נמצאים בשליטת טליבאן וכי הכוחות הונחו שלא לגרום שום נזק. במקביל, החלו בטליבאן לאסוף נשק מתושבי קאבול.

בתגובה לכאוס, ארה"ב הודיעה על הכפלת הכוחות הצבאיים הנמצאים בשדה לכ-6,000 חיילים. כוחות אמריקאיים אף ביצעו ירי באוויר לעבר ההמון סמוך לשדה התעופה כדי למנוע ממאות האפגנים שרצו לעבר מסלול ההמראה לעלות על טיסות צבאיות, כך סיפר גורם אמריקאי, שהסביר כי הטיסות הצבאיות מקאבול נועדו אך ורק כדי לחלץ דיפלומטים, אנשי צוות זרים וצוות השגרירות בארה"ב. "הקהל יצא מכלל שליטה", אמר הבכיר בטלפון לרויטרס. "הירי נעשה רק כדי לנטרל את הכאוס".

רשות התעופה האזרחית באפגניסטן עדכנה כי המרחב האווירי האפגני "נפתח לתנועה צבאית" והמליצה לתעופה אזרחית להימנע מהאזור: "כל מעבר דרך המרחב האווירי של קאבול לא יהיה מבוקר", הזהירה הרשות.

שר ההגנה הבריטי בן וולאס התייחס למצב ואמר כי "אני מכיר בכך שהטליבאן שולטים במדינה. זאת אומרת, אתה לא צריך להיות מדען פוליטי כדי לזהות שזה המצב בו אנחנו נמצאים. אנו מרגישים עצב גדול מאוד". עם זאת, העריך: "אנו לא נחזור לאפגניסטן". עוד עדכן כי צידו הצבאי של שדה התעופה בקאבול מאובטח. 

המונים בשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)
המונים בשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)

במהלך הלילה נכנס הטליבאן לארמון הנשיאות בקאבול, שעות ספורות לאחר שהנשיא לשעבר אשרף גאני נמלט מהמדינה לעבר טג'יקיסטן. עם זאת, גורם בטליבאן אמר כי "עוד מוקדם לומר כיצד נשתלט על הממשל". גורם נוסף בטליבאן טען כי יש "העברה לא אלימה של מתקני ממשלה ברחבי הארץ". שר הביטחון בפועל באפגניסטן, הגנרל ביסמילה מוחמדי, תקף את הנשיא הנמלט וכתב: "הם קשרו את ידינו מאחורי גבנו ומכרו את המולדת, לעזאזל עם העשיר וחבורתו". 

כאמור, שדה התעופה בקאבול הפך למוקד תשומת לב בינלאומית רבה בצל מאמציהן של הממשלות הזרות שפועלות לפינוי אזרחים. יותר מ -60 מדינות, בראשון ארה"ב והאיחוד האירופי, פרסמו הודעה משותפת הקוראת לבעלי עמדות כוח וסמכות ברחבי אפגניסטן לשאת באחריות להגנה על חיי אדם ורכוש ולשיקום מיידי של המצב הביטחוני והאזרחי. 

"יש לאפשר לאפגנים ולאזרחים המעוניינים לעזוב; כבישים, שדות תעופה ומעבר גבול חייבים להישאר פתוחים ולשמור על שקט. לאנשים האפגנים מגיע לחיות בביטחון, ביטחון וכבוד. אנו מוכנים לסייע אותם ", נכתב גם בהצהרה.