"הציבור עוד לא מוכן": שרת התרבות לשעבר וחברת הכנסת מירי רגב (הליכוד) אמרה בסוף השבוע האחרון בראיון לאחד ממוספי סוף השבוע כי הגיע הזמן לראש ממשלה ממוצא מזרחי. הדברים, כמובן, יצרו פולמוס תקשורתי, שבעקבותיו גם החל הבוקר (שני) דיון סוער בתוכנית של ניסים משעל ובן כספית ב-103FM כשראיינו את חבר הכנסת מהליכוד מיקי זוהר.

כשנשאל איפה הוא עומד ביחס לטלטלה בליכוד בעקבות דבריה של רגב, השיב זוהר: "אני מאמין שאדם צריך להיבחר לראשות הממשלה בהתאם לכישורים שלו, זה לא משנה מאיזה מוצא הוא. אני גם חושב שהשיח העדתי - מזרחים ואשכנזים, לאט לאט הולך וחולף. אבל, אין ספק שעדיין קיימת איזשהי אליטה מסויימת שהיא לא בדיוק אוהבת לקבל את עדות המזרח לתוכה. זה דבר שאני חד-משמעית רואה".

מירי רגב (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
מירי רגב (צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)

בתגובה לדברים אלו פסק משעל: "החברה הישראלית לא בנויה היום לראש ממשלה מזרחי, אני אומר את זה בהרבה כאב". זוהר הגיב: "אני לא מסכים. אני חושב שיש הרבה מאוד אנשים מזרחיים מאוד מוכשרים שיכולים להשתלב בתפקיד הזה. אבל, בסוף זה עניין של בחירת הציבור. אני חושב שעניין המעמדות בישראל הולך ומצטמצם. זה לא כמו בהקמת המדינה, היום אני חושב שכולנו בעמדות מפתח ומצליחים מאוד".

"אני חלוק על שניכם", אמר משעל לכספית וכן לזוהר. "אתם לא רואים את האמת, החברה הישראלית היום לא יכולה להכיל ראש ממשלה מזרחי. המערכת הפוליטית לא יכולה לתת לראש ממשלה מזרחי להגיע לתפקיד". "אני לא מסכים איתך", נשאר זוהר איתן בדעתו, "אבל אני חושב שזה יקרה יותר מהר ממה שאנשים חושבים. אני מעולם לא השתמשתי במזרחיות שלי או לקחתי אותה ככלי כדי להתקדם פוליטית".

משעל סיפר חוויה אישית: "אני לא אשכח כשהייתי כתב צעיר לענייני מפלגות ב-1983, היה מרכז הליכוד שאמור לבחור את יורשו של בגין שפרש. קרב בין דוד לוי ליצחק שמיר. הסתובבתי שם, וראיתי המון המון חברי מרכז מזרחיים, מרוקאים. הלכתי לדוד לוי שעמד בפינה, ואמרתי לו 'תגיד לי למה אתה עצוב?, תראה איזה כמות גדולה של מזרחיים יש פה, הסיכויים שלך מאוד גבוהים'. הייתי תמים, הייתי בטוח שהוא הולך לנצח. ואז הוא הסתכל אליי ואומר לי 'כן, אבל הם לא יצביעו בשבילי', וזה מה שהיה".

זוהר סיכם את הראיון: "מדינת ישראל היא מדינה שיש בה כיום אפשרות לכל אדם להיבחר, אבל אנחנו חד משמעית כמדינה צריכים לעשות הכל כדי לצמצם פערים תמיד, כדי להביא לשיווין הזדמנויות לכולם".