המפעל הגדול בישראל למיון פסולת ביתית פתח אתמול את שעריו באתר המיחזור וחינוך סביבתי דודאים שבנגב. מדובר באתר היחיד במדינה בו פועלים מפעל מיון פסולת ביתית לצד מטמנה לשאריות מיון פסולת מעורבת. המפעל צפוי לשנות את את מאזן הפסולת בנגב. כך, במקום הטמנה ישירה של פסולת ביתית, כפי שהיה נהוג עד כה, המפעל ימיין את הפסולת בתהליך טכנולוגי, מהמתקדמים בעולם, לפי שני זרמים: זרם אורגני וזרם יבש. מהזרם האורגני מפיקים בדודאים קומפוסט לחקלאות וגינון, בעוד את הזרם היבש המפעל ממיין על פי סוגי חומרים אשר בסוף תהליך המיון מועברים למפעלי מיחזור בארץ ובחו"ל.

המפעל החדש צפוי לקלוט 1,300 טונות אשפה ביתית מדי יום, של כמיליון תושבים מרשויות מקומיות מאזור הנגב, אזורים מסחריים ובסיסי צה"ל ברחבי הדרום. כל הפעילות תתקיים בתוך מבנה מקורה המנטרל מפגעי סביבה, אוויר, ציפורים וריח. האתר הוקם בהשקעה של 100 מיליון שקלים על ונמצא בבעלותן של המועצה האזורית בני שמעון וחברת נגב אקולוגיה. האתר מנוהל על ידי החברה הכלכלית בני שמעון.

מפעל מיון פסולת בדודאים (צילום: יוסי איפרגן)
מפעל מיון פסולת בדודאים (צילום: יוסי איפרגן)

מפעל המיון צפוי לשנות באופן מידי את מאזן הפסולת בנגב, להביא לצמצום היקפי ההטמנה ולעלייה באחוזי המיחזור. הצפי של ההנהלה הוא להגיע תוך פחות מעשור ל-80% מיחזור ורק 20% הטמנה. בכך, אתר דודאים מוביל הלכה למעשה את החזון להפוך את פירמידת הטיפול בפסולת הקיימת כיום בישראל: 80% הטמנה ורק 20% מיחזור.

הציוד במפעל יוצר רובו ככולו בישראל. המכונות במפעל יוצרו והורכבו בחברת אלקיים הישראלית וזאת מתוך חזון לקיים ציונות סביבתית ותעשייתית. בשבועות האחרונים גויסו מאות עובדים מהדרום במגוון תפקידים והכשרות אשר יעבדו בהמשך בשתי משמרות על מנת לעמוד בכמויות הפסולת הגבוהות שמגיעות למיון בדודאים.

במפעל קיימת טכנולוגיה מתקדמת וראשונה מסוגה בארץ, של חילוץ שקיות הפלסטיק, וזאת על מנת להפריד אותן מכלל הפסולת, בכדי לייעל את תהליך המיון. השקיות יידחסו וייארזו בנפרד. בדודאים מחפשים עבורן פתרון מיחזורי הולם במקום הטמנה. כמו כן, באתר חותרים לקיום עקרונות כלכלה מעגלית באמצעות טיפול ומחזור הפסולת תחת קורת גג אחת, כך שאת תוצרי המיון לא יהיה צריך לשנע ממקום למקום. באתר המיחזור הדגישו כי הם רוצים להקים מפעלי המשך לטיפול בפסולת בתוך שטח הפארק ובכך לספק מענה בתחום ולפעול לסגירת הכלכלה המעגלית בשוק הפסולת.

מפעל מיון הפסולת בדודאים (צילום: יוסי איפרגן)
מפעל מיון הפסולת בדודאים (צילום: יוסי איפרגן)

מנכ"ל דודאים ניר בר דוד מסר: "המפעל שהתחיל לפעול היום הוא בשורה משמעותית לנגב ולכל מדינת ישראל. זהו השלב הראשון בדרך להגשמת יעדי המדינה לטיפול נכון בפסולת ואנו גאים להוביל את המהפכה הירוקה. למרות ההתרגשות הגדולה, ישנם עדין בעיות במדיניות הפסולת והיעדר רגולציה מספקת שלא מאפשרת צעדים מהירים וטובים מספיק בנושא המיחזור". עוד אמר: "אני קורא לממשלה לקבוע מדיניות ברורה ויציבה לטיפול בפסולת וסגירת הכלכלה המעגלית, אכיפה של שימוש ורכישה בחומרי גלם ממוחזרים – רק כך נוכל באמת לעשות שינוי סביבתי משמעותי במדינה".