רקטה ראשונה מאז מבצע שומר החומות, וישראל שוב ניצבת מול הדילמות הישנות - כיצד להגיב. הירי אתמול קשור, לכאורה, לקרב שהתחולל בג'נין לפנות בוקר, שבו נהרגו ארבעה חמושים פלסטינים, שפתחו באש לעבר כוחות מג"ב שפעלו במחנה הפליטים ג'נין לאחר מעצר של מבוקש חמאס.

האיומים בתגובה מהרצועה נשמעו עוד לפני שיגור הרקטה. ובכל זאת זו אינה הסיבה היחידה. גם אם התקרית בג'נין סיפקה את הדחיפה האחרונה לביצוע הירי, חידוש ירי הרקטות - ולפני כן חידוש שיגור בלוני התבערה לעבר עוטף עזה – כל אלה כבר היו באוויר עוד לפני התקרית בג'נין. זאת על רקע המבוי הסתום בתהליכי ההסדרה והעברת הכסף הקטארי לרצועה.

לילות הקרב בג'נין, בכל פעם שכוחות הביטחון נכנסים לפעילות מבצעית במקום, כבר הפכו כמעט לשגרה. זו הפעם השנייה תוך שבועיים בלבד שמתפתחים חילופי אש. הפעם האירועים היו חריגים במיוחד, כאשר לעבר הכוחות המיוחדים נפתחה אש מסמטאות מחנה הפליטים מטווחים קצרים במיוחד.

כוחות צה''ל בג'נין (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בג'נין (צילום: דובר צה''ל)

מחנה הפליטים ג'נין הוא כנראה האלים ביותר בשטחים. הרשות הפלסטינית לא נכנסת אליו גם בסוגיות של אכיפת סדר, מחשש לעימותים עם חמושים. נשק ואמצעי לחימה לא חסרים במחנה, ויש בו מאות חמושים שמאורגנים בדרך כלל במסגרת של כנופיות מקומיות, שמזוהות יותר עם התנזים של הפתח ולא עם חמאס והג'יאהד האסלאמי. פעילי הטרור הם אדוני המחנה. וככל שהרשות מאבדת את אחיזתה שם, עולה גם רמת האלימות והנכונות של החמושים להילחם מול כוחות צה"ל שנכנסים למחנה לביצוע משימה נקודתית.

התהליך הזה של איבוד המשילות של הרשות הפלסטינית בצפון הגדה ובעיקר בג'נין מטריד מאוד את צה"ל, מחשש שהוא עלול לגלוש גם לגזרות נוספות ביהודה ושומרון ולגרום לעלייה מחודשת ברמת הטרור והמתיחות הביטחונית - כפי שהיה במהלך מבצע שומר החומות ואולי אף יותר מכך.

ארגוני טרור ברצועה הגיבו גם בעבר לאירועים חריגים ביהודה ושומרון. בעיקר היה זה הג'יהאד האסלאמי, שפעמים רבות לאחר שנהרג לו פעיל ביהודה ושומרון – הגיב בירי רקטות מעזה.

ובכל זאת, אירועי אתמול בג'נין אינם הסיבה העיקרית לחוסר השקט בדרום יותר משלושה חודשים מאז הסתיים המבצע האחרון בעזה - ללא מנגנון מדיני והסכמות בין הצדדים. במערכת הביטחון ובדרג המדיני קיוו שהמבצע יאפשר הסדרה בתנאים נוחים יותר. 

אולי הייתה זו הערכת היתר של ההישגים של צה"ל (למשל מבצע המטרו) ואולי זו נחישות חמאס לא להיכנע לדרישות של ישראל, אבל השורה התחתונה ברורה: הסלמה ברצועה, גם אם תיקח עוד זמן, נראית בשלב זה קרובה יותר מההסדרה המיוחלת. זאת כאשר אין התקדמות בסוגיית השבויים והנעדרים, הכסף הקטארי לא נכנס, ויש מחלוקת גדולה בכל הקשור למשכורות של פקידי חמאס.

בשבוע האחרון עשתה ישראל צעד משמעותי לקראת חמאס, כשאישרה כניסה של 1,000 סוחרים מעזה לישראל. זאת בניגוד להצהרות בכירי מערכת הביטחון לאחר שומר החומות כי לא יאפשרו כניסת סוחרים, שרבים מהם מועסקים כפועלים, עד שיימצא פתרון לסוגיית השבויים והנעדרים.

ולמרות זאת בחמאס רוצים יותר. שיגור הרקטה אתמול מבטא בעיקר איתות להמשך ומציב שוב את הדילמה אצל בכירי הדרג המדיני, שהתחייבו לאחר המבצע כי מה שהיה לא יהיה - ושהתגובות לטרור מהרצועה יהיו חריפות הרבה.