הטכנולוגיה אומנם הפכה את העולם שלנו למהיר וכאוטי, ולעתים היא מוסיפה ללחץ הנפשי, אבל היא יכולה גם לסייע בהפחתתו – כמו בסטארט־אפ Reflect, שמטרתו לתת למשתמש פידבק על מידת הלחץ שבו הוא שרוי ולסייע לו ללמד את הגוף שלו להשתחרר.

מאחורי המיזם עומדת נגה ספיר - הממציאה, המייסדת והמנכ"לית ריפלקט אינוביישן. ספיר המציאה את המכשיר - כדור מעוצב עם חיישנים ותאורת לד לאינדיקציה על המצב הנפשי - בזמן לימודי התואר לעיצוב טקסטיל בשנקר, זאת לאחר שסיימה תואר במדעי המוח באוניברסיטת תל אביב. "נחשפתי לשיטת ביופידבק, שבה עולמות הגוף והמוח נפגשים – כשמשתמשים בסימנים הפיזיולוגיים של הגוף ללמד את המוח להשיג שליטה, ובין היתר משתמשים בזה לטיפול בחרדה", אומרת ספיר.

בשנקר הצליחה ספיר לשלב את ההתעניינות שלה בעיצוב וטקסטיל עם הרקע הטכנולוגי והידע המדעי שלה. "היה לי חשוב לשלב את הקונספט של שיטת הביו פידבק עם טקסטיל חכם והכל התכנס למוצר, שהיה פרויקט הגמר שלי, שהכוונה הייתה שהוא גם יעזור לאנשים להרגיש יותר טוב ולהפחית את הסטרס, ומנגד הוא גם יפה לעין ונעים למגע, כך שהחוויה לא תהיה מרתיעה".

הכדור מנתח נתונים באמצעות מגע, ולאחר קבלת המידע על רמת הלחץ, מלווה את המשתמש במהלך מדיטציה או בכל תרגיל שנרצה לעשות על מנת להירגע. הפידבק הוא מיידי ומתבצע באמצעות שינוי אורות הלד שעל הכדור, כשהרעיון הוא שאנו מאמצים את הגוף שלנו להגיע לצבע הנכון.

"זה כמו גלאי שקר מתקדם", מסבירה ספיר. "השיטה נוגעת בתהליכים פיזיולוגיים שקורים בגוף שאנו לא שולטים עליהם, כמו נשימה או ויסות טמפרטורת גוף. בביופידבק אנו מעלים את המדדים הפיזיולוגיים למודעות של המשתמש באמצעות גרף או משחק שהוא יכול לראות ועוזרים לו להשיג שליטה, ללמד את הגוף להנמיך או להעלות את הגרף, לדוגמה. הטיפול נעשה בקליניקה, כשאת המדדים רואים על מסך. אני הכנסתי את החיישנים למשהו שונה מבחינת נראות, אין לו מראה טכנולוגי וזה חלק מהקסם שלו. חוץ מזה הוא נייד ויכול ללוות אותך לכל מקום".

פרויקט הגמר של ספיר קטף גם פרסים בינלאומיים ואת תשומת הלב של קרן השקעות Joy Ventures, שמשקיעה במיזם - קרן המתמקדת בקידום טכנולוגיות, מיזמים ומחקרים בתחום ה־Wellbeing. הקרן כאמור עוסקת בסוגיות בעולמות החוסן הנפשי, ויחד עם ספיר עמלים על השקת כדור ה־Reflect Orb למיליוני משתמשים פוטנציאליים בארה"ב במכירה ישירה דרך האתר של הסטארט־אפ בתוך מספר חודשים.

"הרעיון מאחורי ה־Wellbeing הוא לחפש טכנולוגיות שבסיסן מדעי, ולהביא לצרכן מוצר שבסופו של דבר יגרום לו לאושר", מסבירה סופי מלניק אמתי, סמנכ"לית השיווק של הקרן. "אנחנו עובדים בכמה רבדים, נותנים מענקים באקדמיה, יש מחלקה שמטפלת במיזמים ופיתוחים מתוך הקרן עצמה, וכמובן משקיעים בחברות ופרויקטים שאנו מלווים אותם. יש חברות שנמצאות בתחילת הדרך, ויש אצלנו חברות שכבר פועלות עם בסיס משתמשים גדול ומוכרות בארץ ובארה"ב".