אלוף במילואים ישראל זיו, ראש אגף מבצעים לשעבר, שוחח הבוקר (שלישי) עם בן כספית ורוני בר און על אירועי הימים האחרונים באפגניסטן. בראשית השיחה ב-103FM, הוא נשאל האם העריך שהכל יתפרק תוך 30 דקות, והשיב: "זה סיפור מדהים, דרמטי, ולא פשוט.זו זה בעצם קריסה של האסטרטגיה האמריקאית בעולם באמצעות ההדגמה הזאת".

לדבריו, ההיסטוריה הראתה שזה לא עובד לכל הגדולים והטובים שניסו להתערב שם - האמריקאים פעמיים, הרוסים ואפילו הבריטים פעם. "זה גם אופי המדינה, ואי אפשר לשנות את פני המציאות, בטח שלא לאורך זמן, באמצעות כוח וצבא", הדגיש זיו, "הדבר הזה נופל בעיתוי מאוד, בעיקר בעניין של המסקנות האמריקאיות וואנחנו צריכים להסיק בנושא האיראני".

הוא הוסיף: "אין ספק שמחשבה אמריקאית על הקלה בסנקציות על טהרן, ולאפשר לאיראנים לחזור למערכת כלכלית נורמלית, היא קידום של הכישלון העולמי הבא". הבכיר לשעבר הזהיר: "במצב כזה, אנחנו נהיה חלק מאלה שמתמודדים עם התוצאות".

כספית ובר און שאלו את זיו: "אולי דווקא המפולת הזאת באפגניסטן והביקורת הקשה שהממשל חוטף, התוצאות יכולות לייצר סיטואציה שביידן לא יוכל להרשות לעצמו התקפלות באיראן". הוא השיב: "שמת את האצבע על הנקודה שגם אליה כיוונתי, העניין הזה של התקפלות מול האירנים על הפרק. הכישלון של אפגניסטן הוא עובדה שהייתה קיימת הרבה זמן, ומתבררת עכשיו".

זיו הדגיש כי "הסיפור העיקרי זה הנושא היאראני, וישראל צריכה להפעיל לחץ מטורף בנושא, איבדנו הרבה קרדיט בממשל של ביידן שמנסים לתקן כעת באמצעות מערכת הביטחון והביקור של ראש הממשלה". ראש אגף הממצאים לשעבר הסביר עוד: "האם אנחנו או האמריקאים יעצרו את הנסיגה הנוספת שהם רוצים לבצע מול האיראנים, כי המשמעות של זה היא לא רק התחזקות איראן - וכתוצאה מכן חזרה למופע של תימן, של תקיפות על סעודיה, של סוריה, לבנון בכל מקום בו לאיראנים יש שלוחות".

הם יכולים בעוצמה אווירית לפגוע בגרעין, העניין זה אופי הממשל. זו סוג של תקלה.
"נאיביות דמוקרטית, למרות שביידן עצמו זה סוס שראה הכול ויש לו את היכולות והמנהיגות לקבל החלטות שלא בדיוק באופי הדמוקרטי הנאיבי אבל זה כרגע לפתחם, זה הסיפור וזה סיפור גדול מאוד".