כאלף חקלאים מרחבי הארץ הפגינו היום (שלישי) במושב אביבים הסמוך לגבול לבנון, זאת במחאה על רפורמת ייבוא המזון בחוק ההסדרים. במהלך המחאה, כ-200 חקלאים הם לפגוע בגדר הגבול,  שניים מהם חצו את גדר המערכת והוחזרו באופן מיידי ע"י כוחות המשטרה. בעקבות כך, אחד עוכב לחקירה ונמצא כעת בתחנת המשטרה בצפת ומפגין נוסף צפוי להיחקר בהמשך.  

גורם צבאי סיפר בשיחה עם מעריב כי "במהלך התקהלויות מפגינים באזור אביבים, מספר מפגינים חיבלו בגדר הגבול, חצו אותה במספר מטרים לתוך מובלעת בשטח ישראל והוחזרו באופן מיידי על ידי כוחות משטרה".

מחאת החקלאים בגבול לבנון (צילום: ללא קרדיט)
מחאת החקלאים בגבול לבנון (צילום: ללא קרדיט)

מחאת החקלאים בגבול לבנון (צילום: ללא קרדיט)
מחאת החקלאים בגבול לבנון (צילום: ללא קרדיט)

הוא הדגיש: "לא התבצעה חצייה של הגבול לשטח לבנון. כוחות צה״ל פרוסים במרחב ומסייעים למשטרת ישראל בשמירה על הסדר".

סגן שרת הכלכלה ח"כ יאיר גולן וח"כ יואב קיש הגיעו להפגנה על מנת להזדהות עם המאבק.

ח"כ גולן אמר כי "לא נשלחתי על ידי הממשלה, אבל אני שליח שלכם בממשלה. הרפורמה לא יכולה לעבור בחוק ההסדרים, המאבק הוא של כולנו. אני מלווה את גבול הצפון מיום גיוסי לצה"ל ואני מכיר את האזור הזה מצוין בתפקידים רבים שעשיתי ואני לא מוכן שהרפורמה תהיה על הגב שלכם. החוסן של מדינת ישראל זה החוסן של היישובים לאורך הגבול, של אנשים שמוציאים את כספם ביגיע כפיים של עבודה קשה. 
מדברים הרבה על הייטק - אבל הייטק לא חי בלי פירות, ירקות, ביצים, דגנים - מישהו עושה את העבודה הקשה הזאת ולכן לא ניתן לפגוע בכם. אני מתחייב או שהחוק יוצא מההסדרים או שהוא ישונה בוועדות לשביעות רצונכם".

יו"ר המגזר העסקי והתאחדות האיכרים, דובי אמיתי אמר, כי "המאבק יימשך עד שהרפורמה תצא מחוק ההסדרים. מאות חקלאים הגיעו היום לגבול הלבנון לומר לממשלת ישראל - מה שחיזבאללה וחמאס לא הצליחו לעשות, גם אתם לא תצליחו. אני קורא לשרי וחברי הכנסת שהתחייבו לשמור על החקלאות טרם הבחירות - אנו מצפים מכם להצביע נגד הכנסת הרפורמה לחוק ההסדרים, כל דבר אחר הוא בבחינת סיסמאות וגיבובי מילים".

מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות וחקלאי מרמות נפתלי, ירון בלחסן: "הוריי הגיעו בשנת 1962 להתגורר בגבול הצפון וייסדו את מושב רמות נפתלי, אבי הקים את המושב עם קומץ חברים שהגיעו לכאן בתחושת ציונות. אבא נטע את המטעים הראשונים של המושב, אני נולדתי כאן בגבול, ואחי איתן ז"ל מפקד סיירת הצנחנים נהרג כאן, ממש מעבר לגדר, בלבנון, בהגנה על המולדת, כל בוקר אבי צופה אל המקום בו נהרג איתן והלב נשבר, כל יום מחדש. תתבייש ממשלת ישראל! אנו החקלאים היושבים לאורך כל הגבול, משמשים כאזרחים-חיילים של מדינת ישראל, ושומרים על אדמות הלאום, הגבולות, וביטחון המזון של המדינה". 

"את כל זה רוצים ממשלת ישראל, פורר וליברמן - להחריב ולרסק, מתכננים לנשל את מגדלי העופות מפרנסתם, את מגדלי הפירות והירקות מאדמתם ומקור לחמם, ולמוטט אלפי משפחות. אנו נמשיך להילחם! לא נעקור את המטעים, נמשיך לעבד את אדמת הלאום על גבול הצפון, יחד עם מגדלי הירקות בעוטף עזה, עם החקלאים המצוינים בערבה ובבקעה- לאורך גבולות המדינה. תתבייש ממשלת ישראל! תסתכלו בעיניים של אבא שלי, ששכל כאן את בנו- ותגידו לו את האמת! על ממשלת ישראל להוציא את הרפורמה ההרסנית מחוק ההסדרים לאלתר! ואני מצפה מכל שרי הממשלה לפעול לשם כך" , הוסיף. 

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "המקום עליו אנחנו עומדים כאן היום, בגבול לבנון מול מעוז החיזבאללה, הוא התלם האחרון בו עומדת המחרשה ומעבדת את השדות שלנו. כאן נמצאים הלולים המספקים ביטחון תזונתי לכל אזרחי המדינה. אנו החקלאים ששומרים על גבולות המדינה מכל משמר לא ניתן שהמדינה תפקיר את הפרנסה שלנו, של אלפי משפחות על גבול הצפון או הדרום. אנו, כיפת הברזל האנושית של ההתיישבות בגבולות המדינה, ודווקא אותנו מקריבה מדינת ישראל על מזבח פערי התיווך בהם אין אנו אשמים כלל. אני נמצא כאן היום ואומר - לא ניתן לממשלת ישראל להפקיר את חקלאי המדינה או אזרחיה ברפורמה מסוכנת כדי שנהיה תלויים בחסדי היבואנים. רפורמה בחקלאות עושים בהידברות ובהסכמות, לא בהנחתות בחוק ההסדרים".

מזכ״ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר, גם התייחס למחאה: "אני שמח לראות כאן בהפגנה חברי קיבוצים מכל רחבי הארץ. באנו להדגים שני עקרונות יסודיים: הראשון - במאבק הזה כולנו ביחד, לא יפלו אותנו. השני: או שהרפורמה הזאת תעבור בהסכמה, או שהיא תעוף מחוק ההסדרים. ואם שני אלה לא יקרו לא תהיה ממשלה. אני מחזק את ידיכם. לא נוותר. ננצח".

אבשלום (אבו) וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אמר כי "הרפורמה של שרי האוצר והחקלאות תגרום לחיסול החקלאות בישראל, לא תוריד מחירים לאזרחים – אלא רק תעשיר את רשתות השיווק והיבואנים. במקום לטפל בבעיות האמיתיות - הרווח החזירי של רשתות השיווק שמרוויחות מיליארדים ומוכרות את התוצרת החקלאית פי 2 ופי 3 מהמחיר שמקבל החקלאי, ובפערי התיווך שמייקרים את המחירים, בוחרים השרים לפגוע במגדלי הביצים, הפירות והירקות ששומרים בגופם על הגבולות. מכסות הגידול הן נכס כלכלי וממשלה לא יכולה לקחתן סתם כך, מתוך גחמה וללא פיצוי לחקלאים שיאבדו מידית את פרנסתם. אנחנו לא נגד שינויים, אבל לא ככה – בלי הידברות ובמסגרת חוק ההסדרים".

יו״ר מרכז השלטון האזורי שי חג׳ג׳ הוסיף כי "אנחנו מוכנים ללכת לרפורמה ובתנאי שתטיב עם הצרכנים. החקלאים מגדלים ומוכרים בזול. הפער מהחקלאי לצרכן מקומם ויש לטפל בו, אבל זה לא באחריות החקלאים. במצב הנוכחי אין שום הבטחה שהמחירים אכן יוזלו. אני חוזר ומדגיש, אנחנו לא נאפשר לרפורמה לעבור כפי שהוגשה. אנחנו לא חוששים מתחרות - תוצרת הארץ היא מהטעימות והאיכותיות בעולם. יחד עם זאת, אנחנו דורשים תנאי פתיחה שווים והסכם משותף הוגן בחקיקה ראשית ולא הנחתה בחוק ההסדרים. רוב חברי הכנסת מבינים שיש לבצע שינויים מקיפים ברפורמה ואני מאמין שהם גם יצביעו על פי הכרתם ומצפונם ולא ייתנו את קולם לפגיעה בציונות ובחקלאות".

"מפחד להישאר ללא פרנסה"

מוקדם יותר היום, יו"ר ועד מושב אביבים שמעון ביטון, שוחח עם הנושא עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM. "אני מרגיש שמנסים להפוך אותנו לאויביי העם ולהפיל עלינו את יוקר המחיה", אמר בראשית דבריו, "3,000 בתי אב יגיעו לפת לחם. אני לא מפחד מחיזבאללה, הפחד שלי זה להישאר בלי פרנסה. איך משרד שיושב פחות משבועיים מחליט לפתוח יבוא פרוע בלי שום בקרה?".

הוא המשיך ותקף את הממשלה: "בגלל שאנחנו מוכרים ביצה אחת ב-43 אגורות, מעדיפים את הטורקים עלינו? את האוקראינים? מה יהיה ביום שאחרי? נשארו לנו 7 אגורות. אני שמח להיות חלק מדבר טוב לעם ישראל, אבל תבדקו - פתיחת שוק הבשר והדגים לייבוא העלה את המחירים".

ביטון הוסיף: "אנחנו מחזיקים את גבול הצפון ומייצרים ביצים בריאות בכל מצב בטחוני ואקלימי קשה. זה מזון כחול לבן". הוא נשאל כמה בתי אב ייפגעו מהרפורמה, והשיב: "3,000 בתי אב יגיעו לפת לחם במעגל הראשון, אבל עוד אלפי משפחות נוספות יושפעו. הכל הולך לקרוס".