דובר הטליבאן ערך הערב (שלישי) מסיבת עיתונאים ראשונה מאז נכנס לקאבול והשתלט על השלטון באפגניסטן והתייחס לקווי היסוד של המשטר שבכוונת הארגון לכונן. בין היתר, התייחס למדיניות החוץ המתוכננת וטען כי "אנו לא נוטרים טינה לאיש ורוצים לחיות בשלום", התחייב שזכויות הנשים יישמרו תחת המשטר החדש "בהתאם לחוקי השריעה" וסיפר על תוכניותיהם לשיקום המדינה וכלכלתה. 

במהלך הדברים, שנפתחו בציטוט מהקוראן, אמר דובר הטליבאן: "האמירות האסלאמית של אפגניסטן לא נוטרת טינה לאף אחד. אנחנו לא רוצים לחזור למלחמה ולא מתכוונים לנקום באף אחד. אנו לא רוצים אויבים פנימיים או חיצוניים, רוצים לחיות בשלום".

הוא טען כי אף אחד מארה"ב או מהקהילה הבינלאומית שנמצא באפגניסטן לא ייפגע וכי הטליבאן לא יאפשר פעולות שיפגעו במדינות אחרות משטח אפגניסטן. "אנו מתכוונים לעמוד בתנאים האלו", טען. "אלפי חיילים שנלחמו נגדנו 20 שנה יקבלו חנינה. גם מתרגמים וקבלנים שעבדו עבור מעצמות זרות. אלו שמשפחותיהם ממתינות בשדה התעופה יהיו בטוחים, אף אחד מהקבוצה לא יפגע בך, אף אחד לא הולך לדפוק על דלתותיך, אף אחד לא עומד לחקור אותך". 

הוא ציין: "הטליבאן מחויב לזכויות נשים תחת חוקי השריעה. הן יוכלו לצאת באזורים מוגדרים ומסוימים, יוכלו ללמוד ולעבוד ולהיות פעילות בחברה אבל במסגרת האסלאם, הן יעבדו עימנו כתף לכתף. לקהילה הבינלאומית יש חששות ואנו רוצים להבטיח שלא תהיה אפליה כלפי נשים בתוך המסגרת שבה אנו חיים, השריעה".

לאחר מכן סיפר כי בכוונתם לבנות את תשתיות השלטון באפגניסטן ולשקם את הכלכלה, טען כי המדינה תהיה נקייה מסמים וכי איש לא יעסוק בהברחות סמים או נשק. "אנחנו שולטים בכל הגבולות", אמר.

בהמשך, התייחס לתקשורת וטען כי התקשורת תהיה "חופשייה ועצמאית", אך תצטרך להתנהל בהתאם לערכי האיסלאם. "יש לנו כמה בקשות מהתקשורת, אחת מהן היא שהאסלאם הוא הערך החשוב במדינה שלנו, שום דבר לא אמור להתנגד לערכים איסלאמיים".

אפגנים מחכים בתור לפינוי בשדה התעופה בקאבול לאחר השתלטות הטליבאן (צילום: רויטרס)
אפגנים מחכים בתור לפינוי בשדה התעופה בקאבול לאחר השתלטות הטליבאן (צילום: רויטרס)

המונים מנסים להיכנס לשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)
המונים מנסים להיכנס לשדה התעופה בקאבול (צילום: רויטרס)

בתוך כך, סגן נשיא אפגניסטן אמרולה סאלח כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הוא נמצא באפגניסטן ומכהן כ"ממלא מקום הנשיא הלגיטימי". כזכור, סאלח אמר בשבוע שעבר כי הוא גאה בכוחות הביטחון האפגניים וכי הממשלה תעשה כל שביכולתה כדי לחזק את ההתנגדות לטליבאן.

מוקדם יותר היום גנרל בצבא ארה"ב השתתף במסיבת עיתונאים שנערכה בפנטגון ועדכן את התקשורת על המצב בקאבול בירת אפגניסטן, יממה לאחר שהטליבאן השתלט על העיר. לדבריו, ארה"ב ממשיכה במאמצי החילוץ של אזרחים וזרים מאפגניסטן והיא מאבטחת את שדה התעופה לצורך כך. הוא העריך כי מאמצי החילוץ יימשכו עוד ימים, אך הזהיר כי המצב עלול להשתנות בכל רגע. 

הוא סיפר כי "לא היו לנו עימותים עם הטליבאן ולא חווינו עוד אירועים בשדה התעופה" ועדכן כי עד סוף היום יהיו בקאבול יותר מ-4,000 חיילים אמריקאיים, לאחר שכאלף נוספים הגיעו במהלך הלילה והיום. הוא סיפר על מאמצי החילוץ שעדיין נמשכים וציין כי שדה התעופה מאובטח וממריאות ממנו טיסות צבאיות וכן מעט טיסות מסחריות. הוא הוסיף וציין כי ישנם 500-600 חיילים אפגניים המסייעים לאבטחה בנמל התעופה.

קודם לכן מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג ערך מסיבת עיתונאים משלו והתייחס למצב הנפיץ. הוא הסביר כי נאט"ו נאלצה לבחור בין שתי אפשרויות קשות - לעזוב את אפגניסטן לחלוטין או להגדיל את מספר הכוחות ולחדש את פעולות הלחימה שם. "בעלות הברית לקחו את הסיכון של הנסיגה בעיניים צלולות מכיוון שידעו שהאלטרנטיבה בעלת הסבירות הגבוהה ביותר היא להמשיך עם נוכחות מוגברת של כוחות נאט"ו ושוב לעסוק בלחימה", אמר לעיתונאים בבריסל.

"הופתענו מהמהירות בה התמוטטה אפגניסטן. ניתן להבין את התסכול כאשר אנו רואים שכל כך הרבה שנים של מאמצים והשקעה של כל הקהילה הבינלאומית לא הניבו תוצאות טובות וחזקות יותר בכל הנוגע למבני המדינה האפגניים". הוא הוסיף כי נאט"ו "תישאר ערנית ובכוננות" ותוודא שאפגניסטן לא הופכת שוב ל"כר פורה לטרור בינלאומי". הוא ציין כי לנאט"ו יש יכולות לפגוע בהתארגנויות טרור מרחוק, אם ינסו להתבסס בה מחדש.