אני עובדת כרופאת שיניים במקצועי. בקרוב אצא לפנסיה מוקדמת וחשבתי לפנות לתחום האסתטיקה הרפואית. למרות שהתחום הזה מעניין אותי, אני רק חושבת על הסיבות למה לא לעשות את זה: אני מפחדת מהשינוי, אני לא יודעת אם אצליח לצבור קהל לקוחות, ואני מפחדת שלא אהיה מספיק טובה. האם ייתכן שעליי לוותר על הרעיון?

“מנית מספר רב של סיבות למה לא לפנות לתחום האסתטיקה הרפואית. אם את אכן מאמינה שיש צדק בסיבות הללו, אז אני מציע שלא תעשי את השינוי הזה. כל הסיבות הללו יכולות להיתפס כקריטיות ומהותיות, אך מצד שני הן גם יכולות להיות שטויות. לכל תנועה, החלטה ופעולה שתבצעי בחיים שלך, תוכלי למצוא ארבע־חמש סיבות למה לא לעשות אותן. כך העולם שלנו בנוי, אבל כל מה שצריך כדי להתנגד לעשרות סיבות נגד, הוא סיבה אחת בעד. למשל, כדי לאתגר את עצמנו וכדי להיות מאושרים בעשייה שלנו. בסופו של דבר, כולנו יודעים שנמות יום אחד, ועלינו לוודא שבדקה לפני שנמות, בחשבון הנפש האחרון שלנו בחיינו, נדע שהלכנו עם עצמנו עד הסוף ושפעלנו באופן אמיתי וכן. זה מה שחשוב, וכל היתר הוא רק פחדים לא רלוונטיים.

"אם את באמת רוצה לעסוק בתחום שמעניין אותך אחרי שתצאי לפנסיה מוקדמת, אז הסיבות למה לא אינן רלוונטיות, ומה שעלייך לעשות הוא להתמקד ברצונות שלך. אם הרצון הזה אינו מספיק עז, יכול להיות שכדאי לברר מה באמת את רוצה לעשות, כי יכול להיות שבסך הכל מצאת את הדבר הלוגי והמתבקש לעשות אחרי הפנסיה המוקדמת ולא בהכרח את מה שהנשמה שלך רוצה לעשות. זאת סוגיה שדורשת בירור מעמיק שלך מול עצמך, אבל תדעי שכשהנשמה שלך תסונכרן עם הרצונות האמיתיים שלה, אז כל ה’למה לא’ שבעולם לא ישנו דבר ולא ימנעו ממך לפעול לעבר המטרה”.

הוריי המבוגרים גרים בדירת שני חדרים. קשה להם לטפל בעצמם לבד, ואנחנו צריכים להביא להם מטפל סיעודי לבית, אך בדירה שהם חיים בה כיום אין מספיק מקום גם בשבילו, ואנחנו לא יודעים מה האופציה העדיפה: האם כדאי לנו למכור את הדירה הנוכחית שלהם ולקנות אחת אחרת, או דווקא להשכיר את הדירה ולשכור דירה אחרת?

“אין ספק שמדובר בנושא מורכב, שדורש עדינות ותשומת לב, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מבחינה רגשית. ברור שהאופציה הנוחה ביותר שיש בה מעט שינויים עבור הוריך היא לשפץ את הבית ולהוסיף בו חדר, אך לרוב זאת אפשרות מאוד מסובכת שיכולה לעלות לא מעט כסף, ובנוסף היא לוקחת המון זמן. אם כך, האפשרויות העומדות בפניכם הן מכירת הדירה הנוכחית, או השכרתה. אם תשכירו את הדירה הנוכחית, ותשכרו דירה גדולה יותר, סביר להניח שסכום השכירות שיהיה צריך לשלם יהיה גבוה יותר מסכום השכירות שתקבלו, ולכן תצטרכו להוסיף עוד כסף לדירה השכורה מכיסכם.

"לכן הייתי ממליץ לכם דווקא למכור את הדירה הנוכחית של ההורים, אך לא לקנות דירה חדשה וגדולה יותר – אלא להשקיע את הכסף מהמכירה בתיק השקעות סולידי ארוך טווח, שיניב בממוצע 5% תשואה לאורך השנים. אם למשל תרוויחו ממכירת הדירה הנוכחית סכום של 700 אלף שקלים ואותו תשקיעו בתיק השקעות, אז לא מן הנמנע שיהיה לכם רווח שנתי של 40 אלף שקלים. כך תצליחו לשמר לאורך השנים את הסכום ההתחלתי שהשקעתם, אך גם להרוויח את הסכום שלו אתם זקוקים לצורך תשלומי שכירות של דירה קצת יותר גדולה וקצת יותר יקרה עבור ההורים.

"כאשר פותחים תיק השקעות ארוך טווח, חשוב לשים לב שחלק מהכסף נמצא בפוזיציה שבה יהיה קל להוציא אותו. כשאתם בונים את התיק בבית ההשקעות, אתם מראש מסבירים שאתם זקוקים לסכום של כ־40 אלף שקלים בשנה לצורך תשלומי השכירות החודשית, וכך מנהל ההשקעות ידע לחלק את התיק בצורה חכמה. מדי שנה אתם תוציאו 40 אלף שקלים, תשמרו את קרן ההשקעה שלכם, ותוכלו לשלם על דירה מתאימה יותר להורים”.

מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־8:00 ב־103FM