על פי נתוני משרד הבריאות, מספר המאומתים לנגיף קורונה השבוע הגיע לשיא בגל הנוכחי. ביממה האחרונה אובחנו כ-7,832 בני אדם מאומתים לנגיף, כאשר מספר החולים הקשים עומד על 559 איש. האם אנו צפויים להיכנס לסגר בחגים? פרופסור חזי לוי, מנהל בית החולים ברזילי ומנכ"ל משרד הבריאות לשעבר שוחח על כך הבוקר (רביעי) עם בן כספית ורוני בר־און, בתוכניתם ברדיו 103FM, והגיב לדברים: "מספר החולים הולך ועולה", ציין והוסיף: "אנו יציבים כארבעה ימים מבחינת מספר החולים הקשים המאושפזים, זה סימן מעודד. אם נחסן ונעלה את מוגנות האוכלוסייה, נראה פחות חולים קשים וזה מה שחשוב". 

לדבריו, לצד התחסנות הציבור במנה השלישית, יש להגביר את הגבלות ההתקהלות במרחב הציבורי על מנת לצמצם את ההדבקה: "צריך להקפיד על ההגבלות, לנטר את המצב בקפדנות ולקרוא לציבור להתחסן". עוד אמר: "אם אנחנו מטיפים על עניין החיסון ואומרים שהוא כל כך חשוב לבני הנוער, הילדים בבית הספר ואנחנו לא יכולים לחסן אותם? אני לא מבין את זה. יותר טוב שהילדים יהיו בבית בבידוד?". 

כשנשאל, האם לנוכח כמות התחלואה הנוכחית, קיימת סכנה בריאותית לציבור בישראל, השיב פרופסור לוי: "לא, לחיינו אני מקווה שלא. אם אני מסתכל על בתי חולים, אז פתחנו עוד מחלקה אתמול, על 71 מאושפזים. הולכים ועולים שזה מבטא את התחלואה והמאומתים מדי יום. 7,800 חולים מאומתים היום זה לא מעט, זה פחות מאתמול אבל זו עדיין לא מגמה". פרפסור לוי התייחס למספר החולים הקשים ואמר: "במשקפיים ורודות הצפי לעלייה ניכרת בחולים קשים היא מדי 10-7 ימים. אנחנו רואים שפה יציבים עם סדר גודל שבין 530-570 במשך 4 ימים. אולי זה רמז לכך שאנחנו נדבקים אבל לא נהיים חולים קשה".

"אולי תחילתה של ירידה"

פרופסור לוי התייחס לכך שמעל מיליון ומאתיים אלף ישראלים כבר חוסנו במנה השלישית והביע תקווה כי כבר בימים הקרובים תיראה יציבות ואף ירידה במספר החולים הקשים: "אני חושב שמי שצריך לשמוח זה האופטימיסטיים כי עלינו ועלינו. אנחנו יכולים להגיד באופטימיזם כלשהו שאכן יש אי עלייה פחות מהצפי בחולים קשים, שאולי היא תחילתה של ירידה. לכן, הייתי נוקט בקו האופטימיסטי אבל המפוכח". פרופסור לוי הסביר: "להקפיד על כל הדברים וההגבלות שמטילים, לנתר בקפדנות, להמשיך להתייעץ עם המתמטיקאים ולראות את המודלים ואנשי בריאות הציבור, ולהמשיך ולחסן ולקרוא לחסן". 

בהמשך, התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר לנושא חיסון התלמידים בבתי הספר ואמר: "קטונתי מלהבין אם אנחנו מטיפים לחיסון ואומרים שהוא כל כך חשוב גם בקרב בני הנוער. הם נמצאים בבתי הספר, וגם כשחיסנו את 5.4 מיליון האזרחים הלכנו עם ניידות לרחובות שאנשים לא יצאו מהבתים". פרופסור לוי תהה: "אז פה הילדים נמצאים בבתי הספר ואנחנו לא יכולים לחסן אותם שם? אני לא מבי את זה, אנחנו מחסנים שפעת, חצבת יש חיסון שיכול למנוע תחלואה ולהבטיח את הלימודים באופן סדיר יותר אז מדבירם על הפסד של שעה? מה יותר טוב שהילדים יהיו בבידוד ויפסידו 7 ימים?". 

בסיום דבריו, התייחס פרופסור לוי לעניין הגדלת כוח האדם בבתי החולים בישראל: "כוח האדם חיוני מאוד גם אם הוא לא מיומן והוא לא מיומן וקשה לטפל בסביבת קורונה הוא יכול לסייע ולטפל בעשרות מקרים ומאות מקרים בבית החולים. אנחנו נשכבים על הגדר על מנת לטפל בצורה האופטימלית, ברור שמספר החולים המורכבים עולה גם הקשב לכל חולה יורד". לוי סיכם: "לא רק בקורונה עסקינן, אלא גם בחולים אחרים וכל מחלקת קורונה באה על חשבון מחלקה פנימית כך שהמצב מורכב אנחנו לא באי ספיקה ואני מקווה שלא נגיע לכך ותוספת כוח האדם יכולה לסייע להכיל את העניין, להכיל במובן הטוב".