בעלי הגנים הפרטיים ומעונות היום לפעוטות חשים אי־ודאות בכל הקשור להנחיות הממשלה. "1 בספטמבר בפתח, ואלפי מסגרות לחינוך הגיל הרך נמצאות בכאוס ובהיעדר מתווה מותאם לגילאי לידה עד 3 לפתיחת השנה", אמרה יו"ר פורום הגנים הפרטיים עו"ד קרן אוחנה איוס. "ללא מסגרות לפעוטות והיערכות מותאמת, שוב ניתקל בצוואר בקבוק של המשק ובפגיעה בחוסן הנפשי של הפעוטות".

הדר לב רדיע, בעלת גן הדר בגדרה, אומרת: "כחצי מיליון ילדים עד גיל 3 והוריהם צריכים בתקופה הזאת ודאות וביטחון - מה שאנחנו לא מקבלים כבר שנתיים. הילדים עדיין לא יודעים אם ב־1 בספטמבר יפגשו אותנו או לא. אני לא צריכה לעשות אלימינציה כדי להבין בעצמי שאני פותחת. המדינה צריכה להנחות אותי מה אני עושה בכל תרחיש.

"ההורים לא יודעים אם יוכלו ללכת לעבודה, והילדים חווים את הלחץ הזה. הנחיות מיגון לבדן הן הזויות, כי להיות מול פעוטות עם משקפי מגן זה הזוי. הם לומדים אותנו דרך הבעות הפנים, ואם אנחנו מחוסנים - אז מניעת המגע והמבט מהילדים היא נזק גדול. הסיכון שילד או איש צוות יידבק ויצטרך להיכנס לבידוד תמיד קיים, אבל מי לוקח אחריות כלכלית למקרה כזה שייאלץ לסגור את הגן לשבועיים? יש גנים ששניים־שלושה סבבים כאלה של בידודים אילצו אותם לסגור. כולנו נחשפים לילדים קטנים, ויש לנו אחריות לשמור על עצמנו מחוץ לגן, ולהורים - לא לשלוח ילד חולה, כך שאני יותר חוששת להבטחת רציפות הפעילות שלנו".

משרד הכלכלה, שהפעוטונים עדיין נמצאים תחת אחריותו, הוציא השבוע חוזר הנחיות כללי למסגרות המפוקחות, אבל גם המתווה הזה כללי וחסרים נהלים למקרי התפרצות. מהמשרד נמסר כי הוא מגבש בימים אלה נוהל לפתיחת שנת הלימודים בגיל הרך.

יו"ר נעמת חגית פאר אומרת: "פשוט מדהים ששוב שכחו את הגיל הרך. מבחינת הממשלה, ילדים נולדים בגיל 3. לא הוצג לנו מתווה פתיחה מסודר, ומאות אלפי הורים אינם יודעים מי יחזיר להם כספים במקרה של בידודים וסגירת מעונות, וצפויים רבים כאלה. ההוראה היחידה שקיבלנו היא שעלינו לעטות מגיני פנים. איזה ניתוק. מישהו משרי הממשלה חושב באמת שניתן לטפל בפעוטות עם מסיכות? אולי הצעד הבא הוא להציע החלפת חיתולים בזום? כפי שזה נראה כעת, צפוי כאוס במעונות, ולבי על ההורים והפעוטות. אני קוראת לשרים הרלוונטיים - שבו איתנו על מתווה ריאלי, שישמור על בריאות הפעוטות והצוותים החינוכיים שלנו".