בועז ענר, לשעבר ממלא מקום מנכ"ל משרד מבקר המדינה, שוחח היום (חמישי) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס להפקת הלקחים מהשריפה בכרמל בשריפה הגדולה בהרי ירושלים: "הופקו המון לקחים אבל תמיד יש עוד לקחים להפיק ולשפר. אין מה להשוות את ההיערכות היום להיערכות של אז שהייתה ממש על הפנים".

"יש שתי נקודת לשיפור, אחד זה אזורי החיץ. התרענו וכתבנו על זה, זה היה מציל רכוש יקר. בכלל, שינוי של היער מיער של עצי אורן שמגיע עד הבתים ליער של עצי אורן במרחק קילומטר מהבתים, עד היישובים, הבתים, זה אזור שמנוטרל מעצים ואז אתה מגן על היישובים. אם ב־2010 היו מקצים סכום קטן של 30-20 מיליון ש' כל שנה, נכון להיום היו מגיעים להישגים אדירים ביצירת אזור חיץ והגנה על יישובים שטובלים בתוך היערות", ציין.

כמו כן, התייחס ענר גם למעבר של שירותי הכבאות ממשרד הפנים למשרד לביטחון פנים ואמר כי "זה שינוי מאוד משמעותי כי לפני כן היו עשרות איגודים, כל איגוד בפני עצמו, לא הייתה ראייה כוללת, מערכות הקשר של איגוד א' לא דיברו עם המערכות של איגוד ב', לא היה פיקוד ושליטה מרכזי בשטח, כל הדברים האלה עברו שינוי משמעותי".



"ברגע שזה הגיע לגוף מעין פיקודי, ברגע שהחלה ההיערכות לראשות הכבאות, שליטה, אתה רואה את התוצאות בשטח. בשעתו ב־2010 הם רצו כמו עכברים מסוממים, אף אחד לא ידע מה עושה האחד, לא הייתה להם תמונה. עלה מסוק עם נציב הכבאות, חצי שעה הוא לא הוריד הוראות למטה, איפה מתפשטת האש, תחזיות מזג האוויר לא היו להם", הוסיף.

לדבריו, "הם רצו בלי ידיעה ברורה איך האש מתפשטת, לאיזה כיוונים, מה אזור הסיכונים והחמור מכול לא ראו שהאש מתפשטת ממזרח מערב לכיוון הכביש. אין מה להשוות, שינוי אדיר ועדיין יש מספר לקחים שוודאי יפיקו אותם ויש לקחים שעדיין לא הפיקו אותם מעבר לשירותי הכבאות".

השריפה בכרמל (צילום: רוני סופר)
השריפה בכרמל (צילום: רוני סופר)


בסיום, ענר הגיב לטענות כי נעשו הרבה שגיאות בהקמתה של טייסת הכיבוי וגם כיום המצב אינו טוב, ואמר: "הייתה החלטת ממשלה שקבעה את סדרי העדיפויות, במגבלות הנוכחיות הם פעלו ופעלו לאין ערוך לעומת המצב הקודם. במצב הקודם אפילו לא העמידו את המטוסים בכוננות, המטוס הראשון הגיע לשריפה שעה וחצי אחרי שפרצה ולא יכול היה לכבות שריפה שכבר התפשטה". 

"תמיד אפשר לשפר ויש עוד לקח משמעותי, ההבנה שישנה התחממות גלובלית והיערות בכל העולם יעלו באש ולכן צריך להיערך במישור הזה וייתכן צריך להגביר את כוח הגיבוי. יש גם טכנולוגיות חדשות כדוגמת מזל"טים שרואים את המצב ומשדרים, יש הרבה מה לשפר אבל הם התנהגו בצורה טובה", סיכם.