באמ"ן פרסמו היום (חמישי) כי ישנם סימנים ראשוניים למועילות גבוהה של חיסון הבוסטר במניעת הדבקות ותחלואה קשה. לפי הדו"ח, המנה השלישית מעלה משמעותית את רמת הנוגדנים נגד זן הדלתא של הקורונה ומשפרת את מוגנות המתחסנים. על פי הנתונים, עד כה חוסנו למעלה מ-1.1 מיליון ישראלים ולפי המעקב של משרד הבריאות, תופעות הלוואי הן קלות ודומות לאלו של המנות הקודמות. באמ"ן המליצו, על סמך הנתונים, למי שזכאי למנת החיסון, לגשת ולהתחסן ללא דיחוי.

בתוך כך, ד"ר טל ברוש, חבר בצוות המומחים של משרד הבריאות, שוחח הבוקר עם גדעון אוקו ב-103FM והתייחס לאפשרות שמנת הבוסטר של החיסון נגד קורונה תינתן גם לאנשים בני פחות מ-50: "ההחלטה תתבסס על המלצה בדיון שיערך היום בערב. בכל מקרה, רואים כרגע נתונים יפים של יעילות המבצע למנה השלישית".

כאשר נשאל האם מדובר בוודאות בתוצאה של החיסון, השיב ברוש: "האם ראית קסם אחר שקרה במדינה חוץ מהחיסון? רואים הבדל משמעותי בין מי שקיבל את המנה השלישית לבין מי שלא, בקרב האוכלוסייה המבוגרת. שיעור ההדבקה והאשפוזים התחיל מפי שניים ועוד עלה מאז, שום דבר מלבד החיסון לא מגן על הקבוצה הזו באופן ספציפי".

קבלת חיסון שלישי נגד הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
קבלת חיסון שלישי נגד הקורונה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

על השאלה האם החיסון יורחב לכלל הגילים אמר מנהל היחידה למחלות זיהומיות באסותא כי "יכול להיות שכן, אני חושב שנגיע לזה, אבל ככל שהגיל צעיר יותר, אנחנו משתדלים להיות זהירים יותר בגלל שהתועלת האישית לצעירים מהחיסון היא קטנה יותר מהתועלת של אדם מבוגר, למרות שהיא עדיין גדולה. לגבי רוב בני ה-16 זה לא רלוונטי כי לא עברה חצי שנה מהחיסון גם כך".

למרות זאת הוא הדגיש: "אנחנו אוספים את הנתונים ולא רואים סימן לבעיות בטיחותיות. לא רואים תופעות לוואי בשיעור גבוה יותר או שסוג תופעות הלוואי שונה. יש דיווחים, אך דברים משמעותיים, שאנחנו עוד לא מכירים,  הם נדירים. בינתיים זה מאוד מעודד".

ברוש התייחס גם לעלייה בתחלואה בקרב האוכלוסייה שטרם יכולה להתחסן במנה שלישית וטען כי "יש בעיה נרחבת בקהילה, אבל אדם שחוסן פעמיים והוא צעיר ובריא, כמעט לא רואים כאלו עם מחלה משמעותית או מגיעים לבית החולים. כרגע המחוסנים שמגיעים לבית חולים הם בגיל ממוצע של 75, כמעט ולא רואים בני 40 שהם מחוסנים ומגיעים לבית חולים".

" הגיל הממוצע של לא מחוסן שמאושפז בבי"ח – 55. 20 שנה יותר צעיר מאדם מחוסן. החיסון כאילו מצעיר אנשים ב־20 שנה מבחינת הסיכון שלהם להגיע לבי"ח עם קורונה. אנשים שרואים עצמם צעירים ובריאים בני 55, קצת שמנים, קצת סוכרתיים, קצת לחץ דם גבוה שיש להרבה אנשים ולא מחוסנים בסופו של דבר יידבקו וחלקם יגיע לבי"ח וזה מה שאנחנו כרגע רואים ואלה חולים שמתדרדרים מאוד ומגיעים להנשמה וחלילה אחרי זה נפטרים", הוא הוסיף.

לסיום הוא אמר כי "החיסון זו הדרך היחידה שאתה עושה משהו ולדבר הזה יש אפקט גם אחרי שהפסקת לעשות אותו. נתת חיסון? הוא מוגן יום וחודש אחרי הזריקה, לכן אני חושב שזו הדרך הנכונה להתמודד עם מגפה וכך התמודדו עם מגפות במחלות אחרות".