לקראת משבר בקואליציה? ראשי מפלגת העבודה ומרצ פנו היום (חמישי) במכתב בהול לראש הממשלה נפתלי בנט, לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר המשפטים גדעון סער, בדרישה להסיר מסדר יומה של ועדת השרים לתיקוני חקיקה, את "רפורמת הרגולציה". לרמות הנגדותם של שרי העבודה ומרצ, והשרה אורית פרקש הכהן מכחול לבן, הרפורמה לבסוף עברה. כעת היא תעבור לכנסת. 

במכתב אותו שגרו יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, יו"ר העבודה שרת התחבורה מרב מיכאלי והשרים תמר זנדברג (מרצ) ועמר בר לב (עבודה), נאמר כי במהלך היום צפוי לעלות לדיון בוועדת השרים לתיקוני חקיקה תזכיר חוק יסודות האסדרה.

לדבריהם, "מדובר בתזכיר חוק המשנה מהיסוד את אופן עבודת משרדי הממשלה כרגולטורים. החוק המוצע יוצר הפרדה מלאכותית בין אחריות לסמכות, פוגע ביכולות של המשרדים ליישם את אחריותם בתחומים עליהם הם אמונים, מעביר את קבלת ההחלטות לגוף וחסר מומחיות בתחומי התוכן הרלוונטיים – המעמיד לנגד עיניו שיקולים כלכליים של הרגולציה על חשבון שיקולים מהותיים".

עוד נאמר במכתב כי "התיקון המוצע מהווה למעשה שינוי משטרי המשנה באופן מהותי את עבודת הממשלה וסמכויות משרדי הממשלה". השרים כתבו עוד כי הם סבורים "שהמנגנון המוצע יחטא למטרתו, ויביא לקושי בטיוב רגולציה והפחתת הנטל הרגולטורי וייצר למעשה רגולציה עודפת וסרבול בירוקרטי".

על כן, הם דורשים להסיר את תזכיר החוק מסדר יומה של וועדת השרים לתיקוני חקיקה, עד לקיום ישיבה דחופה בנדון, "וזאת כאמור בטרם יקודם תזכיר החוק במסגרת חוק ההסדרים". 

בנוסף, גם חברי הכנסת רם שפע (העבודה), אלון טל (כחול לבן), מוסי רז, מיכל רוזין, גבי לסקי וג'ידא רינאווי זועבי (מרצ) שלחו מכתב ברוח דומה. כרגע מתנהל מו"מ  סביב הדרישה של השרים והנושא נדחה לסוף סדר היום של ועדת השרים.

סגן השר יאיר גולן (מרצ) הוסיף בחשבון הטוויטר שלו: "הקמת רשות הרגולציה היא רעיון גרוע שנרקם במחשכים על ידי אנשי פורום קהלת. הפחתת בירוקרטיה, חירות כלכלית ושוק חופשי הן סיסמאות ריקות שמכסות על המטרה האמיתית - לחסל את מדינת הרווחה".

כאמור, הדרישה עלולה ליצור משבר בקואליציה, הזקוקה לכל אצבע כדי לאשר את חוק ההסדרים ואת חוק התקציב, שכן סגן השר אביר קארה איים להצביע נגד העברת התקציב, ואף להתפטר מתפקידו כסגן שר ולחזור לכנסת - אם רפורמות הרגולציה שקידם לא יכנסו לחוק ההסדרים.

ח"כ בועז טופורובסקי הגיב לדברים ומסר: הכנסת היא לא רק הרשות המחוקקת, אלא גם הרשות המפקחת על פעולות הממשלה. כך ביחס לתקציב, כך גם ביחס לחוק ההסדרים.  לאורך השנים תמיד בוצעו שינויים בחוקי ההסדרים והתקציב לפני שהונחו על שולחן הכנסת. אנו ערים ושותפים לשיחות המתנהלות בין הממשלה, האוצר ויו"ר הכנסת חה"כ מיקי לוי, שמוביל את הפעילות מטעם הכנסת ואת הדרישה לצמצום הרפורמות כפי שהוצגו". 

"הגעה להסכמות נחוצה והכרחית על מנת להניח את התקציב וחוק ההסדרים על שולחן הכנסת כראוי בצורה שתיתמך על ידי כלל סיעות הקואליציה. הנהלת הקואליציה, יחד עם ראשי הסיעות וחברי הכנסת של הקואליציה ימשיכו לעבוד יחד ונדע לעמוד באתגרים בדיוק כפי שעשינו בחוקים חשובים ונוספים שעמדו לפתחנו עד היום", סיכם טופורובסקי.