ועדת השרים לענייני חקיקה, אישרה היום (חמישי) את הרפורמה בחקלאות לקראת קריאה ראשונה והעברת תקציב המדינה בכנסת. אורית פרקש הכהן, שרת המדע (כחול לבן), נמנעה בהצבעה ונחמן שי, שר התפוצות (העבודה), לא נכח בה.

לפי הודעה שנמסרה לתקשורת, במסגרת הרפורמה סוכם על סיום התכנון בענף הלול ופתיחתו לתחרות, תוך מתן סיוע כספי למגדלים שעסקו בענף עד עתה.

כמו כן יימשכו המענקים הניתנים למגדלי עופות להטלה ביישובי קו העימות במסגרת "חוק הגליל". "הפורמה תוביל להתייעלות ענף הלול, להפיכת הלולים ללולים ללא כלובים", נכתב.

שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר ל"מעריב" כי "עברנו עוד שלב בדרך להפיכת חקלאות ישראל לחקלאות מודרנית, יוזמת ותחרותית. אנחנו מסיימים את העידן שבו מתקיים מסחר של מכסות ייצור ביצים על חשבון אזרחי ישראל, שמחיר הביצה בה הוא במקום הרביעי בעולם. נגמר העידן שבו 45% מבעלי המכסות אינם מייצרים אלא משכירים אותן לאחר, בה בעת שמי שמעוניין להכנס לענף, להשקיע ולבנות לולים מתקדמים חסום בידי מונופול".

"ברפורמה דאגנו לכל החקלאיות והחקלאים, יינתן סיוע למגדלי הביצים הוותיקים ויימשך הסיוע למגדלים בגליל במסגרת חוק הגליל", הוסיף. "במקביל, באמצעות מענקי השקעות נוביל את הענף למעבר ללולים מודרניים, ללא כלובים ואת ענפי הצומח נהפוך לתחרותיים באמצעות מענקי חדשנות ומחקר  ופיתוח. כל מי שמתנגד לרפורמה פועל נגד חקלאות ישראל ונלחם כדי לשמר את המצב הקיים שמשמעותו שקיעת החקלאות הישראלית ופגיעה באזרחי ישראל".

כזכור, הרפורמה עוררה התנגדויות רבות מצד חלקאי ישראל, שיצאו להפגין במשך כמה שבועות, ונחשבת שנויה במחלוקת. שלשום, כאלף חקלאים מרחבי הארץ הפגינו במושב סמוך לגבול לבנון, כמה מהם אף ניסו לחצות את גדר הגבול, שניים מהם אף הצליחו בכך.

מחאת החקלאים בגבול לבנון (צילום: ללא קרדיט)
מחאת החקלאים בגבול לבנון (צילום: ללא קרדיט)

מזכ"ל התאחדות חלקאי ישראל, אבשלום וילן, התריע שלשום ב"מעריב" כי "ישראל לא תהיה ערוכה להאכיל את תושביה" במידה והרפורמה אכן תעבור, בעקבות השלכות משבר האקלים ההרסניות.

וילן, הגיב לאישור וכתב כי: "הרפורמה הזאת עוסקת בביצה שלא נולדה. אם היא תעבור את כל המשוכות של הכנסת התוצאה תהיה הוצאתם של שלושת אלפים מגדלים בגבול הצפון לאבטלה וללא פנסיה. ישראל תהיה תלויה באספקת הביצים בארדואן. אנחנו נעשה הכל לביטול מעשה החלמאות הזה".

יו"ר ש"ס אריה דרעי מסר כי "השר נחמן שי, נציג מפלגת העבודה בועדת שרים נעלם ברגע האמת והפקיר את ההתיישבות והחקלאות בישראל. מפלגת העבודה קיפלה את הדגל החברתי של מייסדיה והפכה לקפיטליסטית אכזרית ברוח אביגדור ליברמן ויאיר לפיד. הרפורמה הרסנית בענף הלול תגדע את פרנסתם של כל מגדלי הביצים בישראל, בעיקר של המושבים בגבול הצפון המשמשים ככיפת ברזל בטחונית".

ח"כ אופיר סופר אמר (הציונות הדתית) בתגובה להחלטה: "הרפורמה אותה בחרו לקדם שר האוצר ליברמן ושר החקלאות היא האסון להתיישבות בגבול הצפון. הרפורמה נעשתה ללא כל התחשבות והידברות עם הלולנים שפרנסתם תיפגע קשות בשביל הוזלה שתתבטא בכמה אגורות שחוקות לצרכנים. זהו עוד סימפטום לממשלה ששמה פס על הפריפריה בגליל ובנגב ושמה דגש על המרכז בלב".

בתוך כך, הנהגת החקלאים והמועצות האזוריות תקפו נחרצות את ההחלטה: "אנו ניאבק בכל הכוח בתוך הכנסת ובכל הכלים העומדים לרשותנו עד לביטול הגזרות תחת חוק ההסדרים. החלטת ועדת השרים, לאשר את הרפורמה בחקלאות בתוך חוק ההסדרים, מבלי להגיע עמנו להסכמות, היא בבחינת גרזן על צווארה של החקלאות הישראלית. אותם שרים שקיבלו את הקולות מההתיישבות העובדת, שהם כאן כדי לייצג אותנו ולא כדי לחסל את החקלאות הישראלית ולפגוע בביטחון המזון של  אזרחי המדינה. אנו נלך עד הסוף".

"אנו קוראים למפלגות הקואלציה שבהן בחרנו והן מחוייבות לחקלאות ולהתיישבות לא לתת לרפורמה ההרסנית הזו להישאר בחוק ההסדרים ולחייב את שרי האוצר והחקלאות להיכנס להידברות עם נציגי החקלאים״, הוסיפו.