"אין להם כל סיבה לריב ואין להם על מה לכעוס", במילים אלה ובחיוך מבודח העריך גורם בכיר ביותר בסביבת ג'ו ביידן את הצפוי בפגישת הפסגה שאמורה להתקיים בשבוע הבא בין נשיא ארה"ב לראש הממשלה נפתלי בנט. "זה יהיה מפגש בין שני חברים, מנהיגי מדינות שהידידות ביניהן טבעית".

בעקבות האירועים הדרמטיים באפגניסטן והביקורת על ביידן, ראש הממשלה בנט ימצא בבית הלבן דווקא נשיא נחוש ונחרץ, בטוח בעצמו ובצדקת החלטתו. לנשיא ביידן אין שבריר של ספק שהחלטתו לנסיגה היא נכונה, נבונה וחשוב מכל - בזמנה. ראש הממשלה בנט יאהב אבחנות של ביידן שיגלו כי הנשיא האמריקאי מודע היום לסכנה של טרור עולמי, מכיר ומבין יותר את האיום על השלום והיציבות בעולם ממשטרים ומשליטים קיצוניים כמו הטליבאן ובאיראן.

ראש ארגון יהודי בניו יורק, דמות מוכרת ומוערכת בקהילה, אמר בשיחה עמו כי "הדבר הטוב בפגישה בבית הלבן בין ביידן לבנט הוא שלא צפוי משהו דרמטי, מפתיע ויוצא דופן". הבכיר היהודי, הידוע כמקושר לצמרת המפלגה הדמוקרטית, הוסיף כי "שני הצדדים יעשו הכל כדי להראות שהיחסים ביניהם ובין ארצותיהם הם הדוקים וחשוב מכל - אמיתיים".

באמצעי התקשורת בישראל מתפרסמים חששות בדבר הצפוי בשיחה בין שני המנהיגים, כמו גם בנוגע לשיחות שמתוכננות לראש הממשלה עם שר החוץ אנתוני בלינקן ובכירים אחרים בצמרת הממשל. עם זאת, בכירים יהודים בקהילה ופרשנים בוושינגטון מעדכנים כי בשטח אין כל תחושת מתיחות. "שמעתי על החששות בישראל, ונראה לי שיש בישראל עיתונאים ופרשנים שמתגעגעים לדרמות ולרעש של ימי דונלד טראמפ", אמר בכיר יהודי, פעיל ותיק בקהילה. "עיתונאים ופרשנים בישראל מתקשים לקלוט ולהפנים שתקופת טראמפ עברה מהעולם. לנשיא ביידן אין סיבה ואין צורך לנצל את הפגישה עם מנהיג ישראלי כדי להפגין את אהדתו לישראל וליהודים. זאת אהדה טבעית שמלווה את ביידן מראשית הקריירה הפוליטית שלו".

משיחות עם בכירים בקהילה עולה כי הם מודעים לכך שראש המל"ל והיועצת המדינית של ראש הממשלה הגיעו לוושינגטון כדי להכין את ביקורו של בנט. ראש ארגון יהודי סיפר בשיחה עמו כי "הם מבקרים כאן כמעט בחשאי. לא מדברים על זה. בימי טראמפ כבר היו מתפרסמים צילומים של אחד מהם עם ג'ארד קושנר".

אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן (צילום: רויטרס)

הנשיא רוצה שקט

למרות האופטימיות הכללית, הביקור בוושינגטון צופן בחובו שני מוקשים. הראשון הוא הקיפאון המתמשך בנושא הפלסטיני וחוסר ההידברות בין ישראל לרשות הפלסטינית. בשלב זה של השיחה ביניהם צפוי ביידן להרצין, לנעוץ מבט תובעני בבנט ולהטיח בו כי "ישראל חייבת לעשות משהו. עליך לפעול לחידוש המו"מ עם הפלסטינים". גם שר החוץ בלינקן צפוי להעלות בשיחה שיקיים עם ראש הממשלה את הסוגיה הפלסטינית.

המוקש השני הוא השאיפה האמריקאית לחידוש הסכם הגרעין עם איראן. ראש הממשלה יחזור ויפרט בפני ביידן ובלינקן את מה ששניהם כבר שמעו בחודשים האחרונים מפי בכירים ישראלים, בדבר האיום והסכנה לישראל ולאזור כולו מהתנהלות המשטר האסלאמי הפנאטי בטהרן, ובמיוחד מחידוש הסכם הגרעין. "להערכתי בנט ידבר ביתר דחיפות על עניין הסכם הגרעין עם איראן", אמר אריק יופה, שכיהן בעבר כנשיא התנועה הרפורמית ומגלה פעילות רבה בחיי הקהילה ובעיותיה. "ביידן לא יגלה עניין רב בתשובתו של בנט לטענותיו בשאלת פלסטין, אבל בנט יבקש ויצפה לתשובה משמעותית יותר מהנשיא בנושא איראן".

שני הנושאים השנויים במחלוקת בין ארה"ב לישראל לא יעיבו כאמור על הביקור של ראש הממשלה. צריך לזכור, מציינים פרשנים בוושינגטון, שלביידן יש בעיות קריטיות יותר מאשר שאלת פלסטין. בזירה הפנימית מגיפת הקורונה עדיין משתוללת במדינות בארה"ב, ועשרות מיליוני אמריקאים מסרבים להתחסן ומתעלמים ממאמצי השכנוע של הבית הלבן לקבל אפילו את זריקת החיסון הראשונה.

במדיניות החוץ מתגלה ביידן כמי שבראש סדר העדיפויות המדיני שלו השאיפה להתנתק ככל האפשר ממצבים הצופנים סכנה של מלחמות או הסלמה בסכסוכים אזוריים. "ביידן שואף ופועל להשיג שקט תעשייתי בחזית המדינית", אמר בשיחה עמו פרשן ותיק בוושינגטון. "ההוכחה לכך היא החלטתו לסגת מאפגניסטן, גם במחיר של השתלטות כוחות הטליבאן על המדינה". ה"ניו יורק טיימס" הסביר השבוע בדיווח מקאבול, בירת אפגניסטן, כי "שורת הניצחונות שהטליבאן נחלו באחרונה לא גרמה לנשיא לשקול מחדש את החלטתו לסיים עד סוף החודש את מעורבותה של ארצו באפגניסטן".

גם ההערכות בדבר היחלשות ההשפעה האמריקאית במזרח התיכון אינן מדאיגות במיוחד את הבית הלבן. בראש סדר העדיפויות של ביידן בחזית מדיניות החוץ ניצב היעד של בלימת סין מהשגת עליונות בזירה הבינלאומית. "הנשיא מצוי בעיצומו של מצב קשה, מסובך ומורכב בנושאים פנימיים. עניין ביצוע תוכנית התשתית שלו; הכנת תקציב ואישורו בסנאט; נגיף הקורונה; והשלכות התמוטטות הממשלה באפגניסטן. אין לנשיא סבלנות לשאלת פלסטין, וזהו נושא שגם לא מעניין את האמריקאים, גם לא את האוונגליסטים", אמר יופה.

מי שיאהבו את ביקורו של בנט בבית הלבן הם יהודי ארה"ב. הרוב הגדול של הקהילה עקב והתבונן בארבע השנים האחרונות במיאוס במפגשים בין טראמפ לבנימין נתניהו. נזכיר כי קרוב ל־80% מיהודי ארה"ב הצביעו בעד ביידן. "לראות את הנשיא האהוד עליהם מחייך לראש ממשלת ישראל ומשוחח איתו בבית הלבן בידידות טבעית, יהיה תענוג גדול ליהודי אמריקה", אמר ראש ארגון יהודי מרכזי.

[email protected]