החיפוש "משבר האקלים" בגוגל יעלה תוצאות שונות, התלויות באדם שמחפש את המידע. אם סברתם שגוגל הוא מנוע חיפוש אובייקטיבי שמספק את התוצאות על פי מידת הפופולריות שלהן, תחשבו שוב. אומנם גוגל טוענת שהחזון שלה הוא לארגן את כל המידע בעולם ולהפוך אותו לנגיש ושימושי אוניברסלית, מה שמשווה לה נופך של אובייקטיביות והצליח להעלים את מתחרותיה, אבל המציאות שונה בתכלית.

אובייקטיביות אינה מודל עסקי יעיל. לעומת זאת, מודל שבו כל משתמש יקבל את המידע שהכי מתאים למאפיינים האישיותיים שלו - יניב רווח גבוה בהרבה. כך שלפני שגוגל מעלה את תוצאות החיפוש, מנוע החיפוש מביא בחשבון משתנים דמוגרפיים ואישיותיים שהאלגוריתם יודע עליך.

כך למשל, אם אדם שממוקם גיאוגרפית במקום שנחשב נחשל ולא מתקדם יחפש מידע על ״משבר האקלים״, החיפוש יניב תוצאות שעל פיהן מדובר בלא יותר מקונספירציה של הממסד, כולל מחקרים התומכים בכך שכל האזהרות על המשבר והנזקים שהוא גורם - משוללות כל יסוד. אותו אדם יראה תוצאות חיפוש בסגנון ״מדענים מפיצים אזעקת שווא", או קישורים לאתר DefyCCC וטענות כגון "אין נושא שנחקר יותר מנושא השינוי האקלימי, ושוב ושוב נמצא ששחרור CO2 אינו מזיק לעולם בשום צורה״.

מנגד, אם על פי הנתונים שיש לגוגל מדובר במשתמש נאור, מתקדם, מאזור הנחשב מבוסס ואמיד - הוא יקבל תוצאות שונות לחלוטין, המתריעות מפני הנזקים שעשויה להביא עמה ההתחממות הגלובלית. נזקים שאנחנו רואים את התוצאות שלהם כבר עכשיו.

ענקיות הטכנולוגיה, ובראשן גוגל ופייסבוק, מהוות את מנועי הצמיחה הגדולים בעולם לתיאוריות קונספירציה. תיאוריות שיכולות להיראות מופרכות והזויות לחלוטין עבור אנשים מן השורה, אבל המציאות בשטח מראה שיותר ויותר אנשים מאמינים להן. מחקרים מראים כי בשנים האחרונות שיעור המאמינים בתיאוריות קונספירציה הולך וגדל באופן משמעותי.

נחזור למשבר האקלים. יולי האחרון היה החם ביותר מאז החל תיעוד מדידות הטמפרטורה. המשבר מוביל להחמרה בכמות גלי החום ברחבי העולם ובעוצמתם, והשירות המטאורולוגי בישראל צופה בעשורים הקרובים גלי חום ממושכים של יותר מ־50 מעלות. בקנדה נרשמו ביוני האחרון מאות מקרי מוות הקשורים לגל החום הקיצוני ששטף את אזור צפון־מערב הפסיפיק. המחקרים מצביעים גם על קשר בין שיאי הטמפרטורות לבין השיטפונות החריגים והקטלניים שפקדו את גרמניה, בלגיה וסין, ועל ההשפעות המזיקות של פליטות פחמן דו־חמצני.

עומס החום, בנוסף להפשרת הקרחונים ושאר אסונות הטבע שפוקדים את העולם לאחרונה, הם רק טיזר להשלכות שאנו עומדים לחוות בעתיד - ובכל זאת, יותר ויותר אנשים ברחבי העולם סבורים כי מדובר בקונספירציות. כך גם לגבי הקורונה, לטענה שכדור הארץ הוא שטוח או לרצח קנדי.

איך כל זה קשור לרשתות החברתיות? ענקיות הטכנולוגיה הן שחקניות מרכזיות בהפצת חדשות כזב - ראשית, בכך שהן מספקות פלטפורמה לאתרים המפיצים אותן. אין שום בקרה או סינון של מידע. כמעט כל מודעה שתרצו לקדם בגוגל תקודם - אם אתם משלמים על השירות.

שנית, כדי למקסם את הפרסום, גוגל דואגת להראות מודעות ותוצאות חיפוש שונות לאנשים שונים. לא כל מי שמשתמש בגוגל יראה מודעות הקשורות להכחשת אקלים בתוצאות החיפוש שלהם. האלגוריתמים של גוגל משתמשים בהיסטוריית חיפושים ונתונים אחרים כדי להתאים מודעות לאדם, דבר שעוזר ליצור קיטוב. מנגנון עיבוד המידע שלנו רווי בהטיות. קיימת אצלנו העדפה אינהרנטית למידע שתומך במה שאנחנו חושבים, והתנגדות אינהרנטית למידע הסותר את הטענות שלנו.

כך, אם האלגוריתמים בגוגל ובפייסבוק דואגים לחשוף אותנו למידע התומך בטענות שלנו, העמדות שלנו באופן טבעי יתחזקו, עד למצב של חוסר סובלנות מהותי לעמדות הצד השני. מעולם בהיסטוריה לא היה מצב של חוסר סובלנות כה גדול לעמדות מנוגדות, מה שמצד אחד יוצר קיטוב הולך וגדל, ומצד שני נותן במה לתיאוריות קונספירציה מכל הסוגים והמינים. לא משנה כמה מחקרים יש בנושא מסוים, הרשתות נותנות במה לתיאוריות, מופרכות ככל שיהיו, או במילים אחרות - כפי שאמרה יועצת הנשיא טראמפ קליאן קונווי - לנו יש עובדות אלטרנטיביות. הבעיה המהותית של האמת הינה שהיא מוגבלת על ידי המציאות, בעוד פייק ניוז אינו מוגבל על ידי דבר. אנחנו חיים בתקופה שבה עובדות אלטרנטיביות לאמת אינן שקרים, ופייק ניוז הופך להיות לגיטימי.

מבחינת ענקיות הטכנולוגיה - פייק ניוז הרבה יותר רווחי כלכלית ממידע אמיתי. האלגוריתמים של פייסבוק מתעדפים פוסטים המייצרים תגובות זעם או כעס, כי הם הופכים ויראליים מהר יותר, והם יודעים כיצד למצוא אנשים בעלי מאפייני אישיות הרגישים במיוחד לקונספירציות, כדי להציע להם להצטרף לקבוצות של אנשים כמותם.

מנוע החיפוש של גוגל פועל באופן מעט שונה ומציע תגובות שונות לאותה שאילתה על פי אזורים בעולם והיסטוריית חיפושים. כך השירות של גוגל מעצים הבדלים תרבותיים או עמדות פוליטיות. אמריקאי בעל עמדות ימניות קיצוניות שיחפש מידע על טראמפ - יקבל תוצאות הקשורות בגניבת השלטון, ולעומת זאת אדם עם עמדות שמאלניות קיצוניות יקבל מידע התומך בכך שלטראמפ יש הפרעת נפש. כך, חיפוש תמונות של "אלוהים" יניב תמונות נוצריות מזוקנות באירופה וביבשת אמריקה, תמונות של בודהה בכמה מדינות אסיה, ומידע על אללה במפרץ הפרסי ובצפון מזרח אפריקה.

כאשר מדובר בתיאוריות שתומכות בכך שכדור הארץ שטוח, זה אומנם הזוי אבל לא מזיק. אך כשמדובר בקונספירציה שלפיה גנבו לטראמפ את השלטון או בכך שמשבר האקלים והקורונה הם קונספירציה של הממסד - אנחנו נמצאים בבעיה חמורה.

המודל העסקי של ענקיות הטכנולוגיה מייצר לגיטימציה לפייק ניוז. באותה מידה שקיימת רגולציה על המזון שאנו צורכים באמצעות מדבקות המתריעות על כמות גבוהה של סוכרים ושומנים, ובאותה מידה שאנחנו לא מוכנים שיעשנו לידנו - אנחנו חייבים לפעול לרגולציה של איכות המידע שאליו אנו נחשפים. לא מספיק להגביל את כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, אנחנו חייבים לדרוש שהמידע שאליו אנחנו נחשפים לא יהיה מוטה.

הכותבת היא חוקרת התנהגות בעידן הדיגיטלי, המרכז הבינתחומי הרצליה.
[email protected]