השבוע התקיים יריד החגים, הראשון מבין 20 ירידים חברתיים נודדים הצפויים להתקיים בשנה הקרובה ברחבי הארץ. עבור משתתפיו הייתה זו יריית פתיחה מוצלחת של פרויקט חברתי חשוב, שעליו הם עמלים זה שנה ויותר בחסות המרכז לבנקאות חברתית של בנק הפועלים - יוזמה של שיקום תעסוקתי, המשלבת אנשים עם חסמים תעסוקתיים בשוק העבודה. אל יריד הבכורה הוזמנו עובדי הבנק וכן עובדים מחברות שונות לרכוש מתנות לחגים אשר יוצרו, נארזו ונמכרו בידי עובדי קבוצת שכולו טוב ומקבלי השירות שלה - אנשים עם מוגבלויות וקשיים בעולם התעסוקה.

“המטרה המרכזית של סדרת הירידים המשותפת היא לקדם ערכים חברתיים, ולהמחיש ולהראות שגם אנשים עם חסמים תעסוקתיים יכולים ואף משתלבים בשוק העבודה הטבעי", אומר עופר כהן, מנכ"ל קבוצת שכולו טוב. “אנו שואפים להוביל לשינוי התפיסה החברתית גם של ארגונים וגם של הקהילה. ואכן, ההחלטה לקיים את יריד המתנות הראשון בסמוך לראש השנה היא חלק מהאמירה שלנו הקוראת לנפץ בשנה הקרובה סטיגמות בנוגע לשילוב אנשים עם מוגבלויות במקומות עבודה רגילים".

ונדמה כי מבקרי היריד קצת הופתעו לטובה הן ממספר הדוכנים שהוצבו ביריד והן ממגוון המתנות שהוצעו בהם, המיוצרות בעשרת המפעלים החברתיים של קבוצת שכולו טוב. היו שם דוכנים של TNX - רשת מכירת המתנות החברתית של הקבוצה, שבהם הם יכלו לרכוש מארזים מושקעים של יין ושוקולד, מוצרי ספא ועוד, דוכן של רשת הספרים יד שנייה סיפור חוזר, דוכן של קפה ודברי מאפה של רשת קפה טוב, ודוכן של רשת הבגדים יד שנייה דנדשה. בנוסף, הפעילו אנשי עמותת ילדים בסיכוי דוכן למכירת לוחות שנה וגלויות לראש השנה, עמותת דרור הציעה מוצרי קרמיקה מלאכת יד, והמרכז לנפגעות תקיפה מינית שהשיק סיפור בישול מהודר לקראת החג שהרבה שפים מפורסמים תרמו לו מתכונים שלהם.

כך למשל מהווה רשת סיפור חוזר דוגמה ליוזמה חברתית מקורית של קבוצת שכולו טוב: מדובר ברשת לאיסוף ומכירת ספרים מיד שנייה, שבין מטרותיה - הגנה על הסביבה באמצעות צמצום הנזק הסביבתי הכרוך בייצור ספרים חדשים והעסקת אנשים בעלי נכות נפשית, תוך עידוד צרכנות סביבתית. הרשת נוסדה בשנת 2005 ומועסקים בה בעיקר בעלי נכות נפשית, המוכרים על ידי סל שיקום של משרד הבריאות. המתמודדים מנהלים את חנויות הספרים של הרשת, מזינים ומנהלים את אתר האינטרנט שלה, מבצעים מכירות טלפוניות ומתחזקים עמדות מכירה בבתי קפה ועסקים. גם עבורם זה היה יריד ראשון שבו הם לקחו חלק - וההתרגשות הייתה בשיאה.

“קשה להמעיט בחשיבות של פרויקט הירידים עבור מקבלי השירות שנמצאים במסגרות התעסוקה שלנו", מספרת הדר גור אריה, סמנכ"ל השיווק של קבוצת שכולו טוב. “מדובר באינטרקציה מאוד משמעותית שלהם עם קהל רחב ובהתנסות של עבודה ביריד אמיתי, שזה חלק מתהליך השיקום וההכשרה שלהם. כל התפיסה של פתיחת העסקים החברתיים הרי נועדה שנכשיר אותם לעבודה בחוץ, בסביבה שמדמה עסק אמיתי".

בין המבקרים ביריד ניתן היה לראות את דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים, עמית אוברקוביץ, סמנכ"ל משאבי אנוש ומשנה למנכ"ל הבנק, ואת נעמה הלוי פאר, מנהלת המרכז לבנקאות חברתית מבית בנק הפועלים. עבור נועה שיק, מנהלת תחום TNX בקבוצת שכולו טוב, מהווה היריד הנוכחי הבטחה לסדרת ירידים מופלאה שתיערך ביישובים שונים ובחברות גדולות ברחבי הארץ בשנה הקרובה. “הקסם של הרשת הוא בכך שאנו מוכרים את תוצרי המפעלים שלנו, שגם הם פלטפורמה שיקומית עבור מקבלי השירות שלנו", מסבירה שיק.

קבוצת שכולו טוב מקיימת מרכזי שיקום והכשרה ומפעילה מיזמים של עסקים חברתיים שבתוכם מתקיימים שיקום תעסוקתי והכשרה לאנשים עם חסמים תעסוקתיים. בקבוצה מועסקים כ־400 עובדים שנותנים שירות לכ־3,500 מקבלי שירות ב־130 נקודות הפרוסות ברחבי הארץ. לאחרונה פתחה הקבוצה מרכז עסקים ראשון בירושלים, עם חדר תצוגה מרשים ומוקד שירות לקוחות. המטרה: שיקום, הכשרה וליווי של אנשים עם מוגבלויות לצורך השתלבותם בשוק העבודה.

מהמפעלים יוצאים המוצרים הארוזים אל 50 דוכני מכירה של רשת TNX הממוקמים ברחבי הארץ בקניונים ובנקודות מכירה שונות. המוצרים גם ניתנים לרכישה באתר אינטרנט ייעודי המציע הזמנה וקבלה של המתנות בלי לצאת מהבית. נקודות המכירה וגם תפעול אתר האינטרנט מהווים גם הם מסגרות שיקום והכשרה עבור מקבלי השירות, ממש כמו ההשתתפות בירידים החברתיים הבאים.

לדברי גור אריה, הפורמט של הירידים החברתיים בני יום אחד מיועד לשני סוגי לקוחות - עסקים וחברות גדולות שיזמינו יריד מתנות שכזה עבור עובדיהם, ועיריות ורשויות מקומיות שיאמצו את היוזמה לרווחת הקהילה והתושבים. "בפעילות שלנו לעידוד תעסוקה בקרב אנשים עם מוגבלויות מצאנו מכנה משותף רחב מאוד עם המרכז לבנקאות חברתית מבית בנק הפועלים, כשהכוונה בירידים הבאים להכניס בהם - מעבר למתנות ולדוכנים - גם הרבה תוכן", מוסיפה גור אריה למשל, "כל יריד שיתקיים ברחבי הארץ ילווה על ידי סניף הבנק המקומי באותו יישוב, עם דוכן לחינוך פיננסי שינגיש כלים פיננסיים עבור המבקרים. המפגשים של מקבלי השירות שלנו עם ציבור הלקוחות הוא כל כך משמעותי עבורם ועבורנו, שהכוונה היא להגיע למקומות שיש בהם הרבה עשייה שלנו ולהפיק כמה שיותר שיתופי פעולה עם העיריות שיארחו את הירידים הבאים".

קבוצת שכולו טוב: https://allgood.org.il
רשת TNX: https://tnx.co.il

יריד מתנות הפועלים  (צילום: גיא מועלם)
יריד מתנות הפועלים (צילום: גיא מועלם)

נעמה הלוי פאר: טוב לעובד, טוב לעסק וטוב למשק

"יותר ויותר עסקים כיום מבינים את הערך האדיר שטמון בהעסקת אנשים עם צרכים מיוחדים. ראשית, כיוון שיש כאן ערך חברתי ותרומה אדירה גם להעצמת העובד וגם לקהילה - בשל המסר החברתי העוצמתי שטמון בכך. אולם מעבר לזה, יש בזה גם ערך כלכלי ועסקי, בשל היתרונות שגלומים בגיוון תעסוקתי, שמביא לעסק יצירתיות, כישורים וזוויות חשיבה שונות ומגוונות, שהם מפתח להצלחתו של כל עסק. אני גאה על כך שאנו בבנק הפועלים מעודדים ותומכים באופן רציף בקידום אנשים עם מוגבלות ושחלק הארי מהעשייה וההשקעה החברתית של הבנק מתמקד בשילוב אנשים עם חסמים תעסוקתיים במקומות עבודה, בפיתוח מוצרי טכנולוגיה מסייעת (social tech) ובסיוע בהעלאת מודעות לשילוב ושוויון הזדמנויות בחברה בישראל.

"באופן אישי אני מנהלת עובדים עם מוגבלות (אנחנו בבנק קוראים להם אנשים עם נחישות),  ואני מודה כל יום על ההזדמנות הזו. מדובר בעובדים נפלאים שמביאים לשולחן הדיונים פרספקטיבה נוספת וקטליזטור להרחבת דפוסי חשיבה, ליצירתיות וחדשנות. הם הופכים אותי מדי יום למנהלת טובה יותר. לאחרונה יצאנו בקריאה לארגונים נוספים עם המסר 'אל תגבילו את עצמכם' מתוך הבנה שורשית שהמגבלה האמיתית היא בעצם רק אצלנו, המעסיקים. ניפוץ הסטריאוטיפים והגברת הגיוון יניבו רווח לכולם - זה טוב לעובד, טוב לעסק וטוב לחברה ולמשק בכלל".

הכותבת היא מנהלת המרכז לבנקאות חברתית בבנק הפועלים   

נעמה הלוי פאר  (צילום: פרטי)
נעמה הלוי פאר (צילום: פרטי)