ארה"ב עדכנה היום (שבת) כי עד כה, מאז השתלטות הטליבאן על אפגניסטן לפני כשבוע, 17 אלף איש פונו מקאבול, מתוכם 2,500 אמריקאים. דובר הפנטגון התייחס לדיווחים על המצב הביטחוני המחמיר בשדה התעופה בקאבול ואמר כי ארה"ב "נלחמת נגד הזמן והמרחב" כדי להמשיך במאמצי הפינוי. בכיר בצבא ארה"ב אף ציין כי "היו פרקי זמני קצרים ב-24 השעות האחרונות בהם שערי שדה התעופה בקאבול היו סגורים".  

דובר הפנטגון הוסיף כי הוא "לא יכול לשלול אפשרות שכוחות צבא אמריקאיים יצאו מחוץ לשדה התעופה בקאבול כדי לאסוף אנשים", אך אמר כי אין לו "נתון מושלם" לגבי מספר האמריקאים שנותרו בקאבול ובאפגניסטן. 

במקביל, בטליבאן מתקדמים לקראת הרכבת ממשלה ובהבטחת הביטחון ברחבי המדינה. לדברי גורם בטליבאן, הארגון מנסה "לשפר את המצב בשדה התעופה" וכן "לספק 'יציאה חלקה' לאנשים הנמלטים מקאבול". לדבריו, לא ניתן לשלול את סיכוני האבטחה בשדה התעופה בקאבול, שם מתאספים אלפים מדי יום בניסיון לעזוב. הוא ציין כי ישנם כוחות צבא מערביים בשדה התעופה, וטען כי הטליבאן מגן גם עליהם. 

מוקדם יותר היום ארצות הברית המליצה לאזרחים אמריקאים הנמצאים באפגניסטן להימנע מלנסוע לשדה התעופה בקאבול עקב "איומים ביטחוניים פוטנציאליים מחוץ לשערי שדה התעופה". במקביל, גורם בנאט"ו אמר ל"רויטרס": "תהליך הפינוי איטי, מכיוון שהוא מסוכן, מכיוון שאיננו רוצים שום עימותים עם חברי הטליבאן או אזרחים מחוץ לשדה התעופה. אנחנו לא רוצים להתחיל משחק האשמה בנוגע לתכנית הפינוי".

גם שוויץ דחתה טיסה מקאבול בגלל הכאוס בשדה התעופה. משרד החוץ השוויצרי מסר כי "המצב הביטחוני סביב נמל התעופה בקבול החמיר משמעותית בשעות האחרונות. מספר גדול של אנשים מול שדה התעופה ולעתים עימותים אלימים מעכבים את הגישה לשדה התעופה".

לפי הדיווחים, לפחות 12 אנשים נהרגו בסביבת שדה התעופה בשבוע האחרון. בטליבאן טוענים כי הכאוס בשדה התעופה אינו באחריותם. גורם בטליבאן אמר ל"רויטרס" כי "למערב הייתה יכולה להיות תוכנית טובה יותר להתפנות". הגורם הכחיש את הדיווחים על חטיפות של אזרחים זרים, אך הודה: "אנו חוקרים כמה מהם לפני שהם יוצאים מהמדינה. הלוחמים שלנו ימשיכו להפגין איפוק".

בתוך כך, הקרמלין דיווח כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שוחחו טלפונית על המצב באפגניסטן והסכימו לחזק את התיאום ביניהן בעניין זה. הם הדגישו כי בעדיפות הראשונה נמצאות סוגיית מניעת הטרור והמלחמה בהברחות הסמים. בהמשך דווח כי גם קנצלר גרמניה אנגלה מרקל שוחחה עם ארדואן על המצב באפגניסטן. 

גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון התייחס אתמול להשתלטות הטליבאן על אפגניסטן ואמר כי בריטניה תעבוד עם הטליבאן אם תידרש לכך. "מה שאני רוצה להבטיח לאנשים הוא שהמאמצים הפוליטיים והדיפלומטיים שלנו למצוא פתרון לאפגניסטן, ולעבוד עם הטליבאן, כמובן במידת הצורך, יימשכו", אמר. 

בימים האחרונים שדה התעופה הפך למוקד עניין מרכזי, כאשר אלפים רבים של אזרחים אפגנים וזרים צבאו על השדה בניסיון נואש להימלט מהמדינה אחרי השתלטות הטליבאן. מדינות מכל העולם מפעילות טיסות בניסיון לחלץ את אזרחיהן מהבירה האפגנית ועד היום נעשה מאמץ ניכר לשמור על הביטחון והתפקוד של שדה התעופה. הודעתה של ארצות הברית עלולה להוות אינדיקציה להידרדרות ביטחונית בשדה התעופה.

כזכור, אמש אמר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן כי מאז ה-14 באוגוסט פונו מאפגניסטן 13,000 אזרחים אפגנים. גורם בנאט"ו עדכן כי יותר מ-18 אלף אנשים פונו מקאבול דרך שדה התעופה מאז יום ראשון. הוא ציין כי המונים ממשיכים להתאסף מחוץ לשדה התעופה נואשים להיחלץ.