יש לשער כי האישור של בנייה פלסטינית בשטחי C הוא תוצאה של שלושה לחצים פוליטיים לפחות. הלחץ הפוליטי הראשון הוא של הבית הלבן.

יש לקוות כי ישנה תמורה גדולה עבור הצעד הזה. אך גם אם ישנה, מדובר בתקדים מסוכן שכורך בנייה ישראלית בבנייה פלסטינית, בשטח שהוא תחת שליטה ישראלית על פי הסכמי אוסלו.

הלחץ הפוליטי השני הוא כנראה רצון לחזק את הרשות הפלסטינית אל מול חמאס. וגם זה כנראה קורה תחת לחץ אמריקאי. גם במקרה זה המחיר הוא גבוה מאוד.

יש לזכור שארצות הברית במקביל פותחת קונסוליה במזרח ירושלים, וזו מתנה נוספת, משמעותית מאוד, לרשות הפלסטינית כי היא מהווה תקדים לחלוקת ירושלים בפועל לשני אזורי שירות עבור שתי אוכלוסיות – יהודית וערבית.

הלחץ הפוליטי השלישי הוא הלחץ בתוך הממשלה מתוך הכרח לאזן בין ימין ושמאל בתוכה ולדאוג לשרידותה בכל מחיר, במיוחד בימים הקריטיים של אישור התקציב. זה כנראה הלחץ המכריע ביותר.

יש לקוות שהתמורה עבור ישראל גדולה – בתחום המאבק עם איראן או חיזבאללה. עם זאת, הודעתו של בכיר במשרד החוץ האמריקאי, שלפיה אישור בנייה של אלפי יחידות דיור ביישובים היהודיים ביהודה ושומרון יקשה על הפתרון של שתי מדינות לשני עמים - סותרת את ההנחה שיש עסקה משתלמת מאחורי הקלעים שמעניקה לישראל תמורה משמעותית עבור המחווה היקרה שלה. אחרת למה מחלקת המדינה מביעה חוסר שביעות רצון?

ייתכן כי הבית הלבן, באמצעות מחלקת המדינה, משלם מס שפתיים למתנגדים לעסקה הזו (אירופאים, איראנים?). אם כן, אלה חדשות רעות, כי זה מצביע על כך שהבית הלבן אינו מסוגל, או לא מעוניין, לגבות בגלוי את ההסכמות עם ישראל, ללא חשש מתגובות ותשלומי תמורה.

האפשרות השנייה גרועה עוד יותר - שהעסקה לא נסגרה כלל, ועדיין מתנהל משא ומתן בין ישראל לבית הלבן, אשר אינו שבע רצון ולוחץ עוד יותר, גם לאחר המחווה חסרת התקדים הזו מצד ישראל. אפשרות שלישית היא כי ממשלת ישראל עשתה את המחווה באופן חד־צדדי, בלי הסכם, ועכשיו מגלה שזה לא סיפק את הבית הלבן.

בכל מקרה, הנזק כבר נעשה והוא רב מאוד. כי כל מי שרוצה ללחוץ על ישראל הבין כי הלחץ עובד וניתן להגיע לתוצאות חסרות תקדים, ושיש להמשיך ללחוץ בכל דרך – דיפלומטית וייתכן שבעתיד גם צבאית. זה קרה רבות בעבר, אין סיבה להאמין שזה לא יקרה בעתיד.

ייתכן שיש לחפש את הסיבות לכישלון הזה במאבקים הפוליטיים הפנים־ישראליים: או שגנץ אישר החלטה זו ללא אישור של ראש הממשלה, כדי להוביל מדיניות לבד ולהחליש את ראש הממשלה; או שבנט הסכים שגנץ יאשר את הבנייה על מנת להפוך אותו לאויב ההתיישבות, ובכך להחליש כל משא ומתן עתידי שלו עם נתניהו להקמת ממשלה חלופית. תהיה הסיבה אשר תהיה, ממשלת ישראל כרגע חלשה יותר ולחיצה יותר, מבפנים ומבחוץ. 

הכותב הוא מנכ"ל מבטחי ישראל – פורום מפקדים לאומי וחבר בפורום המזרח התיכון