המשבר לקראת פתיחת שנת הלימודים בשכבת הגיל הרך, גילאי 0־3, עולה מדרגה: הבוקר (ראשון) יכנסו ראשי ארגוני מעונות היום הפרטיים והמפוקחים וארגון המטפלות בפעוטונים מסיבת עיתונאים, שבה יכריזו על מאבק בממשלה.

"יש מחסור קשה בכוח אדם של מטפלות־מחנכות, אף אחד לא מנהל איתנו משא ומתן, השרים מתנערים מאחריות ואין לנו ודאות לגבי הנחיות לפתיחת השנה תחת מגיפת הקורונה", אומרים ראשי מעונות היום הפרטיים, המהווים כ־70% מהמעונות של מסגרות לגיל הרך. 

אולם גם ראשי רשתות החינוך המסובסדות לגיל הרך מלינים על כך שמשרדי הבריאות, החינוך והכלכלה אינם מתווים עבורם כללי התנהגות ברורים למקרי התפרצות קורונה ובידודים במעונות, של ילדים או אנשי צוות, ושל לקיחת אחריות ממשלתית על פיצוי כספי להורים במקרים מסוג זה. 

בגנונים הפרטיים אי־הוודאות למטפלות ולהורים חמורה פי כמה, משום שכפיית סגירת פעוטון בשל בידוד עלולה להביא לקריסה כלכלית של הבעלים. שלושה משרדים ממשלתיים טיפלו ומטפלים במעונות היום לאורך השנים. בתקופת כהונתה של הממשלה הקודמת היה זה משרד העבודה והרווחה, בממשלה הנוכחית עברה זרוע העבודה של המשרד ובה הפיקוח על המעונות בחזרה אל משרד הכלכלה, ותחום הגיל הרך עתיד לעבור ממנה רק בינואר הקרוב לאחריות משרד החינוך. 

התוצאה היא כאוס, כאשר גם משרד הכלכלה וגם משרד החינוך אינם לוקחים אחריות מלאה בתקופת הביניים הזאת. ארגוני מעונות היום טוענים כי ביום חמישי שרת החינוך יפעת שאשא ביטון, שהייתה אמורה להיפגש עם נציגיהם, ביטלה לבסוף את הפגישה. 

יפעת שאשא ביטון (צילום: מרק ישראל סלם)
יפעת שאשא ביטון (צילום: מרק ישראל סלם)


"אף גורם רשמי לא הציג בפני ראשי המעונות מתווה קורונה לגילאי לידה עד שלוש. לא נפתחה האפשרות להגשת בקשות סבסוד להורים במעונות המפוקחים, מה שלא יאפשר להורים רבים לשלוח את ילדיהם למעונות היום. ביום ראשון נתכנס כדי להחליט על הצעדים הבאים", אומרים בארגונים המובילים את המאבק.

יו״ר פורום הגנים הפרטיים עו״ד קרן אוחנה איוס מסבירה: ״1 בספטמבר בפתח ואלפי מסגרות חינוך לגיל הרך נמצאות בכאוס ובהיעדר מתווה מותאם לגילאי 0־3 לפתיחת השנה. ללא היערכות מותאמת שוב ניתקל בצוואר בקבוק של המשק ובפגיעה בחוסן הנפשי של הפעוטות".