מחקר חדש של חוקרים מאוניברסיטת מישיגן מצא דרך לחישוב ההשפעה הישירה של אלפי מזונות שונים על בריאות האדם ועל איכות הסביבה, כאשר העריך אילו מאכלים מאריכים או מקצרים לנו את תוחלת החיים. השורה התחתונה במחקר: החלפה של 10% מכמות הקלוריות היומית שלנו מבשר בקר ובשר מעובד - לתערובת של פירות, ירקות, אגוזים, קטניות - עשויה להפחית את טביעת הרגל הפחמנית התזונתית בשליש, ולאפשר לנו לצבור 48 דקות בריאות לכל יום.

הנטל הבריאותי של חלק מהמזונות (צילום: המחקר בכתב העת Nature Food.png)
הנטל הבריאותי של חלק מהמזונות (צילום: המחקר בכתב העת Nature Food.png)

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת Nature Food, בחן את ההשפעה של 5,800 מזונות פופולריים שונים, הכוללים בין היתר נקניקיות, פיצות, יוגורטים וגבינות - הן מבחינת השפעתם על הסביבה והן על בריאות האדם - במונחים של "דקות חיים" שנצברו או אבדו, בהתייחס לרווחים או להפסדים הבריאותיים שלהם. לשם כך פיתחו החוקרים את "מדד התזונה הבריאותי" כדי לדרג את המזונות לפי "נטל המחלה התזונתי" שלהם על בני האדם באמצעות 15 גורמי סיכון תזונתיים. מכאן, שמזונות עם ציונים חיוביים נחשבו כמוסיפים דקות חיים בריאות (שבהן לאדם יש איכות חיים טובה ונטולת מחלות), בעוד המזונות עם ציונים שליליים סווגו כמגבירים את הסיכון לפתח תוצאות בריאותיות שליליות, שעלולות להזיק לבריאות האדם.

דוגמה למזונות על פי מדד החוקרים (צילום: המחקר בכתב העת Nature Food.png)
דוגמה למזונות על פי מדד החוקרים (צילום: המחקר בכתב העת Nature Food.png)

כמ כן, הצוות בחן גם את מחזור החיים של כל מזון (ייצור, עיבוד, ייצור, הכנה/בישול, צריכה, פסולת) כדי להעריך את ההשפעות הסביבתיות שלו. כל המזונות סווגו לפי הצבעים אדום וירוק על סמך הביצועים התזונתיים והסביבתיים המשולבים שלהם. האזור הירוק כולל מאכלים שמומלץ לצרוך יותר, שכן הם מועילים ביותר מבחינה תזונתית ובעלי השפעה סביבתית נמוכה - כמו אגוזים, פירות וירקות הגדלים בשדה, קטניות, דגנים מלאים וסוגים מסוימים של פירות ים. האזור האדום כולל מזונות בעלי השפעה תזונתית או סביבתית שלילית - שיש להפחית או להימנע מהם - כמו בשר מעובד, בשר בקר, בשר חזיר, בשר כבש, שרימפס וירקות הגדלים בחממה.

"הפחתה או הימנעות ממזון מן החי יכולה להקטין באופן משמעותי את ההשפעות הסביבתיות, כגון התחממות כדור הארץ", סיכמו החוקרים. לפי הממצאים, החוקרים טענו כי כנפי עוף "עולות" שלוש דקות מהחיים, אולם כריך חמאת בוטנים וריבה מוסיף לאדם יותר מחצי שעה של חיים. כמו כן, נקניקייה בלחמנייה עלולה לקצר את החיים ב-36 דקות, בעוד מנת אגוזים יכולה לעזור בצבירת 26 דקות של חיים בריאים במיוחד.

בתוך כך, החוקרים הזהירו כי יש כמה מזונות המועילים מבחינה תזונתית אך מזיקים לסביבה - ולהפך. למשל בעוד סלמון, לפי המדד, מוסיף 16 דקות לחייו הבריאים של האדם, הוא דורג כ"אדום" בהשפעתו על הסביבה, ולפיכך בסך הכל דורג כמזון אדום שכדאי להפחית את הצריכה שלו.
משקה הקולה האהוב לעומת זאת קיבל "אור אדום" מבחינה תזונתית, כאשר ליטר קולה "גנב" 12.5 דקות חיים לכל משקה – אבל קיבל "אור ירוק" מבחינת ההשפעה על הסביבה, מה שהוביל להמלצה להקטין את כמות הצריכה שלו. כדי לעשות לכם קצת סדר, אלו מוצרכי חלק ממוצרי הצריכה שיקזזו או יאריכו את חייכם:

מאריכי חיים: 
בוטנים 26 דקות
בננה 13.5 דקות
אבוקדו 3 דקות

מקצרי חיים:
נקניקייה 36 דקות
ליטר קולה 12.5 דקות
כנפי עוף 3 דקות