נשנושי נפש: אין אחד מאיתנו שלא סובל מחולשה מסוימת למאכל מושחת, עתיר קלוריות, מתוק או מלוח, שמקשה עליו להתמיד באורח החיים הבריא או בדיאטה. אז מה עושים עם אותן החולשות? לומדים לוותר עליהן לתמיד, או נותנים להן צ'אנס אחת לתקופה? הדיאטנית המומחית של 103FM, ד"ר מאיה רוזמן, שוחחה עם מאזיניה בדיוק על הנושא הזה.

"מחקרים הראו שאנשים שמחים ומאושרים חולים פחות, כי הם שמחים. השמחה משפרת את תפקוד מערכת החיסון שלנו. אז אם יש מישהו שמה שעושה אותו הכי שמח בעולם זה גלידה או עוגה מסוימת או פיצה - אני אשתדל לשלב את זה בתפריט בריא", אמרה רוזמן בפתח דבריה.

"אבל יש מאכלים מסוימים שנתפסים כשחיתות, מלאי קלוריות, לא בריאים, דברים שלא כדאי לאכול על בסיס יום יומי כי כביכול, כי הם 'מזיקים'", המשיכה. "בקטגוריה הזו יש מלא מאכלים שיש להם ערך תזונתי לא רע. פלאפל, עוגות וגלידה, במקום להגיד אסור על כל דבר אפשר לחפש את היתרונות ולראות איך אפשר כן לשלב את זה בתפריט בריא, ולא להגיד לאנשים תאכלו רק מה שנחשב לבריא, כי קשה להתמיד בזה. אפשר לשלב את הדברים האלה גם בתפריט לירידה במשקל", אמרה עוד.

"יותר קשה להתמיד בתהליך אם מרגישים מסכנים, ומתייאשים. ככה לא משיגים שום דבר. ברור שעדיף שקדים ואגוזים, אבל אם מישהו רוצה גלידה אז יש בה סידן וחלבון כמו במעדני חלב", הוסיפה.

גלידה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
גלידה, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

"מה עם פיצה? אין הבדל בין פיצה לבין לחם עם גבינה צהובה שנכין בבית. הבצק של הפיצה מכיל פחמימות מורכבות, ואם זה פיצה מבצק של קמח מלא ויש את זה היום ברוב הרשתות עד כמה שידוע לי, אז יש לזה ערך תזונתי נפלא. גם סיבים תזונתיים וויטמין B. הגבינה הצהובה בפיצה מכילה כמות מטורפת של סידן, יותר מכל הגבינות האחרות וגם הרבה חלבון. כל הגבינות הצהובות מתאימות למי שיש רגישות למוצרי חלב, ללקטוז סוכר החלב. הפיצה מכילה רוטב עגבניות שעשיר בליקופן, נוגד חמצון שזמין יותר ברוטב עגבניות מאשר בעגבניות טריות, והוא עוזר להרבה מחלות כולל מניעת קטרקט וסרטן הערמונית, שימו לב גברים".

"החיסרון היחידי זה הקלוריות", הוסיפה רוזמן, "משולש פיצה בצק דק ללא תוספות עד 200 קלוריות זה אפשרי יחד עם סלט כארוחת ערב בזמן דיאטה. בצק עבה, גבינה כפולה? 400 קלוריות וגם את זה אפשר לשלב בדיאטה אם מצמצמים את צריכת הקלוריות במהלך היום או הנשנושים אפשר אפילו שניים בזמן דיאטה. אולי לא כל יום, אבל אלה נשנושי נפש שעוזרים לנו להתמיד בתהליך".