אחרי דיונים רבים סביב סעיף גיל הפטור בחוק הגיוס, ראשי מפלגות הקואליציה נעתרו היום (ראשון) להצעתו של שר השיכון והבינוי זאב אלקין. לפי המתווה, יש להפוך את הפעימות וליצור מדרגות הפוכות, כך שגיל הפטור יחל ב-21, כך למשך שנתיים. המתווה כפי שהוצע, עשוי לדרבן צעירים במגזר החרדי לצאת לשוק העבודה. בשלב הבא, לאחר שנתיים כאמור, גיל הפטור יעלה ל-22 ולאחר עוד שנה לגיל 23.

בנוסף, הממשלה אישרה את תוספת הרמטכ"ל על סך 1.1 מיליארד שקלים לפנסיות של אנשי הקבע. שבעה שרים התנגדו: השרה מרב מיכאלי שהשאירה פתק הצבעה נגד, השרים זאב אלקין, גדעון סער, יפעת שאשא ביטון וכן שרי מרצ ניצן הורוביץ , תמר זנדברג ועיסאווי פריג'.

לדברי אלקין בישיבת ראשי הקואליציה, "למתווה כמה יתרונות: מצד אחד יווצר תקדים של יציאה משמעותית לשוק העבודה - מה שבפועל אנו זקוקים לו מבחינה כלכלית".

זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
זאב אלקין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

שר הביטחון בני גנץ בירך על קידום חוק הגיוס, לצד היוזמה להקמת משמר לאומי לחרדים ואמר כי משרד הביטחון יפיץ את תכיר החוק בהתאם לסיכום:  גיל הפטור ירד ל-21 באופן מיידי, יוקמו מנגנוני הכשרה מקצועית והכשרה לשירותי הצלה וחסד של שלושה חודשים תוך הצטרפות למערך המילואים. חל מעוד 24 חודשים, ובהתאם לקידום מתווה השירות, יועלה גיל הפטור ל-22, כשמי שיצטרף למשמר הלאומי ויקבל את ההכשרה הנדרשת, או יזכה להכשרה תעסוקתית איכותית, ימשיך לקבל פטור בגיל 21. בתום שנה נוספת, יועלה גיל הפטור ל-23, תוך קיום אותו ההסדר.

במקביל יוקם הצוות שיקדם את מתווה השירות הכולל, שכאשר ייכנס לתוקף, יגדיל את שיעור המשרתים מכלל האוכלוסייה. על פי הודעת משרד הביטחון,  במסגרת תהליך הורדת גיל הפטור והכנסת רפורמת השירות, יעודכנו דמי הקיום של חיילי החובה והטבות בשחרור למשרתים. 

שר הביטחון גנץ הוסיף: "המתווה אומר שאנחנו לא מוותרים על אף אחד ולא מוותרים לאף אחד, והוא גשר למתווה השירות שבכוונתי להביא לממשלה בחודשים הקרובים שיסדיר את סוגיית השירות במדינת ישראל. אנחנו מאפשרים לחרדים לצאת לתעסוקה איכותית, שומרים על ערך השוויון ועל צבא העם. הצטרפות החרדים ואוכלוסיות נוספות במסגרת מתווה השירות למערך ההצלה, החירום והחסד של מדינת ישראל, הוא צורך אסטרטגי של מדינת ישראל״.

רה"מ נפתלי בנט: "מרוב שכעסו על זה שהחרדים לא מתגייסים, גם אילצו אותם לא לצאת לשוק התעסוקה עד גיל מאוחר. היום אנחנו שמים לזה סוף, ופותחים את שער העבודה והתעסוקה לצעירים חרדים. אנחנו מסירים את החסמים ומאפשרים את חופש הבחירה לרבבות צעירים חרדים, בלי כפייה ובלי טנקים בבני ברק. זו הדרך הארוכה והנכונה למען האינטרס הלאומי. שילוב החברה החרדית בשוק התעסוקה הוא יעד ראשון במעלה, של כולנו. אני מתרגש באופן אישי, מדובר במהלך היסטורי לעתיד ישראל".

שר החוץ יאיר לפיד : "חוק הגיוס עבר בממשלה. גיל הפטור ירד לגיל 21. אחרי שנים שהממשלות הקודמות לא הצליחו להעביר חוק גיוס - עכשיו זה קורה. הבטחנו וקיימנו!".

שר האוצר אביגדור ליברמן: "כפי שהגדיר שר הביטחון הראשון של מדינת ישראל דוד בן גוריון, מטרת הצבא היא להגן על המולדת אך גם להוות "כור היתוך" המאחד בין כלל פניה של החברה. ההחלטה שלנו מאזנת בין אותו כור היתוך לבין צרכי המשק בימינו שמשווע לעוד כוח שמשתתף בעולם התעסוקה. מדובר בלא פחות מחזון אחרית הימים בדרך למתווה כולל שיאפשר שירות משותף לכל הפנים בחברה הישראלית - חילונים וחרדים כאחד, יהודים וערבים כאחד".

תגובת הפורום לשיוויון בנטל על רקע החלטת הממשלה להורדת גיל הפטור מגיוס לחרדים ל-21: "ממשלת השינוי הובילה לשינוי דרמטי בעיקרון השיוויון. בדרך זו, חרדים לעולם לא ישרתו. בושה לכל מי שחתום על החלטה זו".

ח״כ מוסי רז בתגובה להחלטה על אישור הפנסיות: ״החלטת הממשלה לאשר את תוספת הפנסיות היא מחטף רע. פניתי בעניין לשרי הביטחון והאוצר ואמשיך להיאבק על הוצאת הסעיף המיותר הזה מהתקציב״.

הרב חנוך רוגוז'ינסקי, ממייסדי מסלולי הלוחמים החרדים בצה"ל, בירך על החלטת הממשלה ואמר כי "הדבר מסיר חסם משמעותי לחרדים רבים המעוניינים להשתלב במעגל העבודה. על מערכת הבטחון להוכיח שהשירות בצה"ל הינו מותאם לאוכלוסיה חרדית מה שיגרום שהורדת גיל הפטור אמנם תסייע לשילוב החרדים בתעסוקה, אך כולם יופתעו שהיא גם תתרום להעלאת מספר המתגייסים החרדים למסלולים איכותיים".